Hæren har i dag fået overdraget Piranha 5 og Eagle 5

Piranha 5 . Foto: C. Sundsdal

I dag har Hæren officielt fået overdraget de første Piranha 5 – pansrede mandskabsvogne, samt de nye pansrede patruljekøretøjer Eagle 5.

De foregik ved en såkaldt overdragelsesceremoni, som foregik ved Gardehusarregimentet i Slagelse, med deltagelse af over 100 personer, heriblandt forsvarsministeren, forsvarschefen og chefen for Hærkommandoen.

Anskaffelsen af Piranha 5 er et af Hærens største indkøbsprojekter, og omfatter købet af 309 stk, fra den schweiziske leverandør General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH. De nye køretøjer på hjul, skal erstatte de gamle bæltekøretøjer M113, som blev indfaset i Forsvaret tilbage i 1962.

De nye køretøjer skal bl.a udgøre grundstammen i hele Hæren.

– Det er noget vi har ventet længe på, og talt om i mange år. Så det er en kæmpe dag for Hæren, nu hvor de første er blevet overdraget, fortæller chefen for Hærkommandoen, generalmajor Kenneth Pedersen, og fortsætter

De nye vogne opbygges og produceres i seks grundlæggende varianter;

  • Infanteri
  • Ingeniør
  • Kommandostations
  • Mekaniker
  • Ambulance
  • Mortér

Der vil inden for visse varianter være forskellige konfigurationer afhængig af, hvilke operative enheder, der skal anvende dem.

De første Piranha 5 tilgår til I Panserinfanteribataljon ved Gardehusarregimentet. Derefter vil der løbende blive modtaget og udleveret køretøjer til Hærens enheder frem mod 2023, hvor de i alt 309 køretøjer forventes at være udleveret.

Kontrakten mellem FMI og leverandøren blev underskrevet 15. december 2015, der samtidig var startskuddet til produktionen af de første Piranha 5, som skulle igennem en lang række test, inden der kunne gennemføres en såkaldt Design Freeze.

I løbet af efteråret 2018 blev der gennemført verifikations- og brugertest på mekaniker- og ambulanceversionerne med såkaldt Design Freeze inden udgangen af året. Tilsvarende gennemføres der i første halvår af 2019 verifikations- og brugertest på mortér-versionerne, og på kommandostationsversionen i efteråret 2019. Det betyder, at Mowag i løbet af andet halvår 2019 forventeligt er klar til at gå i fuld serieproduktion af alle varianter.

Eagle 5

Eagle 5 – Foto: C. Sundsdal

De første 14 Eagle 5 køretøjer er modtaget af FMI. 12 af disse er allerede i Danmark mens de sidste 2 fortsat er ved MOWAG, da de skal bruges til fabrikskursus i maj 2019.

De resterende Eagle 5 modtages i yderligere tre batchs, ultimo marts, april og de sidste i maj

2019.

Kilde: FMI

Video fra 2014, hvor krigeren.dk besøgte producenten MOWAG i Schweiz.

Kommentare

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  1. Det var jo også på tide, er m113 ikke omkring 60 år gamle, jeg kørte rundt i dem i slutningen af 70’erne.
    Hvad mon søværnet eller flyvevåbnet ville sige til at bruge 50 år gammel materiel.