Boganmeldelse : KÆRESTE KEK

Bogen, ” Kæreste Kek”, er et utroligt unikt og enestående materiale som Thomas Harder og Lene Ewald Hesel, pga. en ældre dames opmærksomhed, kom i besiddelse af.

Det hele startede med et opkald i maj 2011 hvor en venlig dame, den daværende 86 årige Ellen Branth, ringede til Lene E. Hesel og Thomas Harder, og fortalte, hun altså var den 17 årige pige der spiste frokost med Anders Lassen, i den biografi Thomas havde skrevet om Anders Lassen, et halvt år forinden. Hendes navn var skrevet forkert i biografien om Anders Lassen, og det ville hun godt lige gøre ham opmærksom på. Dette førte til adskillige besøg hjemme ved Ellen Brandt og heraf, udsprang, at Ellen selv, var i besiddelse af en masse interessant materiale fra da hun og hendes bror,gjorde tjeneste under 2. Verdenskrig.

I bogen får man et unikt indblik i brevkorrespondancer mellem et søskende par, Henrik og Ellen, og hver deres oplevelser og tanker i tiden 1940-46, hvor de begge gjorde tjeneste under det britiske flag.

Henrik, kaldet Kek, gjorde tjeneste ved de britiske pansertropper som officer og var bla. Udstationeret i Nordafrika hvor han udmærkede sig selv ved slagene Alam Halfa og El-Alamein i 1942. Derudover er bogens andet højdepunkt at ”Kek” var efterretningsofficer i Italien i samme område, den danske højt dekorerede krigshelt, Anders Lassen, blev dræbt i 1945.

Ellen ville også gøre sit, under krigen, og som 17 årig meldte hun sig under fanerne ved Women`s Royal Naval Service, WRNS. Dette betød hun tilbragte mange timer ved såkaldte lytteposter på den britiske sydkyst.

Bogen kan blive lidt tung at læse, grundet at brevkorrespondancen godt kan kan bære præg af ”intet nyt siden sidst”, hvilket gør at læseren, i hvert fald mig, kan have svært ved at holde interessen. Når det så er sagt, så synes jeg at ”Kæreste Kek” er et fantastisk supplement til historierne om danskerne under 2.verdenskrig, og i den her bog, får læseren et unikt indblik i to almindelige danskere, der som så mange andre, ville gøre en forskel under krigen.