De danske jagerpiloter, som er en helt afgørende brik i regnestykket bag købet af 27 nye kampfly, undsiger ifølge Jyllands-Posten søndag nu centrale forklaringer, som forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) den 7. december gav på et F-35-samråd i Folketinget.
Her udtalte forsvarsministeren, at forhandlingerne om piloternes fremtidige arbejdsforhold var »i en god gænge med HOD«. Men ifølge Niels Tønning, formand for piloternes fagforening, HOD, havde piloterne på det tidspunkt »aldrig« været inddraget i forhandlinger med Forsvarsministeriet om F-35-programmet.
Drastiske ændringer af piloternes arbejdstid er helt afgørende for, at de 27 fly kan løse de opgaver, som regeringen har lovet Folketinget. Af samme grund kalder Enhedslistens forsvarsordfører, Eva Flyvholm, det »absurd«, at regeringen har forklaret, at der var fremdrift i de vigtige forhandlinger, når de ifølge HOD slet ikke var gået i gang.
»Det ligner et mønster, at hver gang der er noget kritisk om flykøbet, får vi ikke sandheden at vide,« siger Flyvholm, der føler sig misinformeret og nu vil kalde ministeren i samråd.
SF’s Holger K. Nielsen kalder sagen »langt ude«.
Forsvarsministeren afviser at have misinformeret.
»Der er ikke afgivet forkerte oplysninger til Folketinget i det svar, jeg gav til Folketinget på samrådet den 7. december 2017,« siger Claus Hjort Frederiksen.
Ifølge Jyllands-Postens oplysninger er det usikkert, om piloterne overhovedet vil gå med til aftalen. Ifølge HOD blev forhandlingerne først indledt i denne uge – halvanden måned efter samrådet.
Hvis vi “sparer” flere milliarder ved flykøb og dog holder en højstandard, så er der råd til så meget andet så som antiluftskyts raketter, antitank raketter. Hvis der kun bliver råd til ganske få f-35, og det så viser sig, at de er nemme, at nedskyde, så er pengene pludselig væk. I øvrigt, hvad køber vi? et færdigt fly med alt? Det tvivler jeg på. Hvad med, at lade Norge gøre deres erfaringer først med det nye fly? De er stenrige og kan nem bære et milliardtab????????
Hvorfor ikke gå ind i forhandling om flykøb med andre europæiske leverandører. Er det fordi vi allerede har betalt til en stor del af udviklingen af flyet?? Vi kunne måske politisk opnå en hel del, ved at forhandle med Storbritannien? Hvad med et Harrier fly forsynet med moderne nutids elektronik?? Eller Tyske fly, er de da så ringe??
Befalet success! Ret ind!
Regel no 1
Alle politikere lever
Regel no 2
De tænker kun på eget vending, politisk karriere
Er det igen en løgn fra en V-minister?
Og igen er Clause Hjort fuld af løgn, men okay det er jo en standart for en V minister
Ja vi går virkelig op i at forsvare os selv. Ironi anvendt
Saa venter vi bare paa at den anden halvdel af de F35 bliver bestilt vi har brug for.
Jeg tror først de bliver bestilt når politikerne har set om de er ringe nok
De retter bare ind til højre… ellers laver de bare en Lov ala OK 13 og nu har vi jo købt IC4 igen bare forklædt som noget der måske .. kan flyve.. indimellem :-)
Ikke et ord om ministeren fra mig! Men et råd: Lad vær med at sige IC 4. Det afslører, du ikke ved, hvad du snakker om. Men nyd de første norske F-35 i Nordnorge. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1626430134072883&id=476544242394817
Enig!.
Palle Jørgen Christensen Hvorfor er IC4 sammenligningen så forkert. Gitte Lillelund Bech var minister på indkøb af begge, og Ansaldo Breda, dem der producerer IC4, skal servicerer F35, så det er nok ikke helt i hampen.
Denne Canadiske dokumentar, handler om deres problemer med indkøbet af F35, det sjove er, at det er alle de samme problematikker der gentager sig. Det værste er bare, at det hele var kendt, inden vi valgte dem.
https://www.youtube.com/watch?v=RwA4RaaJSeI
Hvis du gad os læse lidt så ville du også være informeret om at Ansaldo Breda storset er væk, de er opkøbt af Hitachi Rail, samt at det har aldrig har været Ansaldo Breda der skal servicere F35 men derimod Finmeccanica der skal servicere dem, hvilket i forvejen har kæmpe erfaring med andre militære produkter, det er som sådan kun assembly, af flyene, delene kommer fra de forskellige fabrikanter af dele i EU og resten af verden.
Det køb har altid lugtet langt væk! De sagde at vi ikke kunne opretholde vores suverænitet med 44 F-16 fly. Vi får 27 F-35 fly hvoraf 7 skal være i USA for træning. Gad vide om AFR fik den toppost i FN pga den handel
?
Vi har kun 30 F-16 til rådighed nu.
Hvad er det for en toppost han har i FN ?
Tror han mener NATO
Palle Jørgen Christensen ja nu, men der blev købt 58 F16 i 1975 og senere yderligere 19 fly. Se det var et flykøb der kunne dække behovet. Prisen på flyet var i nutidskroner 190 millioner/stk. Politikerne har så skåret 50 fly, eller ved en fejl kommet til at skrive 27 i stedet for 77.
Endnu et bevis på det sejler i FMN. Men det er der efterhånden intet nyt i.