F-35 milestone – U.S. Marine Corps har erklæret F-35B for operativ

F-35 Joint Strike Fighter har nået en markant milestone. For U.S. Marine Corps har netop erklæret F-35B for operativ (IOC). Det betyder at Marine Corps (USMC), nu råder over 10 stk. F-35B, der er klar til at blive indsat i kamp over hele kloden.

LÆS OGSÅ :  Efter 24 års forberedelse får Flyvevåbnet første F-35-kampfly

Dog er det planen at den første F-35B udstationering, er sat til 2017, hvor enheden der kaldes VMFA-121 sendes til Iwakuni, Japan. USMC i alt vil købe 420 stk. F-35. Det bliver en blanding af B (340 stk.) og C (80 stk.) modeller.

LÆS OGSÅ :  FAKTA: Tidsplan for F-35 - Danmarks nye kampfly

Vi har netop modtaget denne pressemeddelelse:

USMC F-35B IOC Release (PDF)

US Air Force : F-35A er klar til kamp

48 kommentarer

Skriv et svar
  1. Pentagone wars er den film titel jeg tænker på når jeg læser det her. F-35 er ikke klar, men for at folk ikke mister troende på den, så smider man den afsted nu, for ellers får boeing og de andre kontrakterne i stedet for.

    • Nej det gør du ikke. Forestil dig en bil der skal være sportsvogn, familiebil, terrængående og lastvogn på én gang. Det er det F35 prøver og som alle andre, der prøver at mestre alt, mestrer den intet.

    • Jeg vil ikke deltage i en kompetancediskussion med dig Palle, men undrer mig over to ting i dit korte svar.
      Starten på dit svar: “Nej det gør du ikke”! Underlig formulering der ummidelbart ikke bringer noget positivt med sig, og så danner spørgsmålet sig implicit : Hvorfra stammer din massive viden om netop dette flys egenskaber og kampkraft.
      Det glæder jeg mig lidt til at høre om. Det stikker ikke umiddelbart i den retning når man “kigger rundt”.
      Lad os få noget argumenteret fakta på både din kompetence, og på din specifikke viden om flyet!
      Lad os høre, og god dag til dig!

    • Ham som designede f-16 og a10 (som er nogle af de beste fly til det som de er designet til) siger at den ikke kommer til at virke, den er designet til at gøre 3 ting på en gang, og den gør ingen af tingene rigtigt, den kan ikke “dogfighte”.

      Der er også nogle som har kørt simulationer flere gange med den, og de blev alle skudt ned efter 30 minutter…

      Flyet er ikke egnet til combat… Det er en flyvende kalkun :)

      Og den går også stykker hele tiden :P

    • Vil I ikke være rare at fortælle hvorfra jeres fakta kommer, og gerne specifikt hvad I peger på.
      Også gerne hvorfra jeres egen viden kommer. Fra hjemmesider,faglig relevans, Facebook, mekanikere, konstruktører, konkurrenter ??
      Så kan jeg måske også lære noget.

    • Jeg forsvarer på ingen måde mig selv. Jeg har intet imod dig eller andre. Forsøger bare at de indlæg der smides af lægmænd er argumenteret og begrundet. Så der ikke bare bliver en uargumenteret shit-storm.
      Det er for nemt..
      Og det der står på nettet er ikke altid fakta. Kildekritik! Derfor spørger jeg til designer…
      Så rolig… jeg er ikke i krig med nogen!

    • Ah beklager. Jeg tog din egen udtalelse og elaborerede. Måske uden grund. Det kom til at lyde som et personligt angreb, hvad det bestemt ikke var. Blot en konstatering af, at har man fulgt blot en lille smule med ved man, at F35 er noget skrammel. Hvad der jo egentlig siger sig selv når den prøver at gøre alt på en gang.

      Hvis jeg skal opsummere den kritik af flyet eksperter kommer med på Youtube og i artikler er det følgende (fra hukommelsen):

      -Alt for dyrt
      -Alt for dyrt at flyve, piloterne vil derfor ikke få træning
      -Kan ikke dogfighte, som F104 ikke kunne det- de faldt på stribe over Vietnam. Argumentet dengang som nu er at det skal den ikke. Den skal tage fjenderne ud på afstand.
      -Bærer færre og mindre langtrækkende langdistancemissiler end sine fjender, så den kan heller ikke kæmpe på afstand.
      -Stealth er en myte. Langbølgeradar kan fint se stealthede fly, så den er heller ikke usynlig.
      -Kan ikke “loiter” ret længe og duer derfor ikke til støtte af styrker på jorden.
      Der er flere jeg ikke kan huske, men basalt set er F35 et resultat af det amerikanske militærindusttielle kompleks’ indflydelse i deres regering. Det er en pengemaskine for dette, og det vil koste vesten luftherredømmet som vi ellers har haft i mange år.

      Beklager min utilsigtede fornærmelse. Nu ved du, hvad jeg mener.

    • Som en efterhånden aldrende tekniker i F-16 regi må jeg også ha en mening og det har jeg da selvfølgelig også, har klappet F-35 og ja et imponerende stykke isenkram, men når man så spurgte ind til kvaliteten og de store forskelligheder der er til vores tankegang, så blev rundviseren/Teknikeren s.. Lidt stille ind imellem for han havde tydeligvis ikke svar, eller bare mundkurv på, eller i flere tilfælde fungerede tingene ikk godt nok var han dog ærlig at fortælle også.
      Om vi skal ha det ene eller andet er op til Politikerne at bestemme.
      Jeg så gerne at vi havde købt nyere F-16 de gør det fantastisk, vi har now how på lager i støre mængder, selvom der skiltes med mangel på teknikere og ja der mangles teknikere, de er på vej, men tingene tager tid de skal først uddannes !!
      Jeg håber bare som skatteyder at vi ikke gentager IC4 fadæsen ups !! det fløj ud af mig.
      Men husk at man i DK godt må tænke indad, hvad får vi ud af det ? Arbejdspladser ? Hmm nok ikke ret mange ved F-35 !!

  2. Skønt at artikler om teknologi altid her på siden bliver “fagligt” kommenteret af en masse personer der er så dybt inde i stoffet at “de ved” hvad de taler om. Værst (bedst?) er det når det drejer sig om teknologi eller materiel vi i Danmark overvejer indkøb af!
    Ligesom fodboldlandsholdet tydeligvis kan vælge landstræner blandt omkring 100.000 kvalificerede mænd der til enhver tid kan gøre det bedre end den til enhver tid siddende landstræner
    , så er det også tydeligt at danske sagsbehandlere og indkøbere i det danske forsvar lige skal vende denne side inden de behandler, endsige skriver under på noget indkøb.
    Tak for kaffe hvor jeg misundelig på kompetancen herinde…..
    God dag til alle :-)

    • Så du er en af dem, der ikke gidder høre på kritik af IC4-togene fra folk, der ikke er togingeniører?

      Du har en pointe, generelt, men konkret i dette tilfælde, er det helt på sin plads, at lægmænd udtrykker deres holdning til køb af nyt kampfly – F-35 (der ikke er fuldt operativ) er et projekt med høj risiko, mens F-18 er en lavrisiko anskaffelse – det er helt i orden at foretrække det ene frem for det andet fly.

  3. Køb nu F 18 Super Hornet i stedet et gennemtestet fly i operativ tjeneste, her ved man med sikkerhed hvad man får for pengene og har indgående kendskab til vedligeholdelsestimer , i stedet for at købe det teknologiske vidunder man ikke aner endelig kvalitet på og vedligeholdelsestimer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *