Scania kunne midt i september overrække nøglerne til 22 nye Scania R 450 sættevognstrækkere til Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI). Det skete næsten fem år efter, at Forsvaret tog de første skridt i den indkøbsproces, der skal føre til udskiftning af mere end 1.300 pensionsmodne køretøjer.
Bliv klogere på hvordan et indkøb ved Forsvaret foregår. (Podcast)
[buzzsprout episode=’690874′ player=’true’]Rygraden i Forsvarets lastbilflåde de næste 20 år
Undervejs i indkøbsprocessen meldte et antal interesserede leverandører sig i kampen om den store ordre på de mange militærkøretøjer, og efter et intenst udskilningsløb med omfattende evalueringer og testkørsler stod Scania i marts 2017 tilbage med en underskrevet kontrakt på den samlede leverance. Den omfatter en blanding af landevejs- og terrænkøretøjer herunder panserede køretøjer, som de kommende ca. 20 år skal udgøre rygraden i Forsvarets lastbilflåde.
– Vi har i de senere år arbejdet intensivt på dette store lastbilindkøb. Det har været en lang proces, men det har også været en lærerig, positiv og meget udviklende proces. Gennem hele forløbet har Scania vist sig at være en professionel partner, og vi glæder os til at fortsætte samarbejdet, sagde vicechef ved Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, brigadegeneral Anders Mærkedahl Pedersen til overdragelsesceremonien af de første lastbiler.
– Vi har virkelig arbejdet intensivt med at afdække Forsvarets mange forskellige behov til køretøjsflåden. Som noget nyt har vi puljet lastbilindkøbet på vegne af alle myndigheder inden for Forsvarsministeriets koncern, så vi får en enhedsflåde. Det giver stordriftsfordele på økonomi, teknik, service og vedligeholdelse. Vi har desuden testet køretøjerne til det yderste og fået værdifuld feedback fra de brugere, der skal leve med køretøjerne til daglig, tilføjede Anders Mærkedahl Pedersen.

10 nye lastbiler om måneden
De første 22 af de mange hundrede nye lastbiler er af typerne R 450 A4x2NA og R 450 A6x4NA, dvs. hhv. 2- og 3-akslede sættevognstrækkere til landevejskørsel. De er leveret i Forsvarets karakteristiske farver men med forholdsvis ”civile” specifikationer, og senere i år følger yderligere ca. 50 nye Scania af forskellige typer.
Ved udgangen af 2018 vil Forsvaret således have fået leveret godt 70 nye Scania, og fra og med 2019 og adskillige år frem kommer der yderligere ca. 10 nye Scania til hver måned. I slutningen af 2020 forventes de første pansrede varianter at blive leveret, og året efter vil der også indgå terrængående lastbiler i leverancerne.
I leverancen vil der både indgå 2-, 3- og 4-akslede lastbiler.
Grundtanken i Forsvarets nye lastbilindkøb er, at selve lastbilerne skal udgøre en mobil platform for de mange forskellige typer udstyr, som både Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet og Hjemmeværnet råder over. Udstyret monteres efter et modulprincip på og i forskellige typer containere, der hurtigt kan monteres og afmonteres i forhold til det udstyr, der er brug for i en given situation.
Ud over de standardiserede køretøjer vil nogle af de nye Scania dog blive opbygget til bl.a. blokvognskørsel, med kran og til andre specialopgaver, hvor containerløsningen ikke egner sig.
Kilde: Scania
Interview med vicechef ved Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, brigadegeneral Anders Mærkedahl Pedersen, fra juni 2016.
Hello! That is an important offering for you.
http://bit.ly/2EMJjG9
Good day!
Here is
an important
offer for you.
http://bit.ly/2EIoxr8
Hello! Please note nice present – more than 400 incredible games & 300 top online slots waiting for you. Try and be our next winner. http://bit.ly/2J6Ku1r
Jeg undrer mig over, at de er gulpladede, i stedet for de kendte sorte plader. Nogen forklaring?
Det er fordi et regneark har fundet ud af, at det er bedre at lease end eje. Samme regneark har tilsyneladende også sørget for, at soldater fremover SKAL transpoteres i bus-letter og ikke på ladet af en lastbil……Utroligt at jeg lige som de tusinder af unge mennesker før og efter ’94, hvor jeg var værnepligtig, stadig lever efter alle de ture fra eks. Skive til hhv. Hevring og Søgaard lejrene på ladet af 7-tonner i ’94…..