U.S. Army vælger bælter frem for hjul

BAE-Systems-AMPV

USA har foreløbig valgt side, når det kommer til valget : Hjul vs. bælter. BAE Systems har i USA vundet en kontrakt med deres pansrede bæltekøretøj over General Dynamics hjulbaserede PMV. Et type valg som vi herhjemme også står over for, når vi skal indkøbe nye pansrede mandskabsvogne.

AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) hedder det amerikanske PMV projekt, der skal erstatte deres gamle flåde M113’ere. Ligesom vi herhjemme er i gang med at kigge på en ny afløser, for vores M113’ere.

I december 2014 blev det annonceret at BAE Systems blev tildelt en kontrakt der har en værdi op til 1,2 milliarder dollars til konstruktion, fremstilling og udvikling af deres kommende PMV.  Kontrakten garanterer 383 millioner dollars til lidt mere end fire års arbejde, for at udvikle og producere 29 køretøjer, som efterfølgende kan følges op af muligheden for 289 køretøjer, der ville skubbe kontrakten til sin fulde værdi .

BAE Systems er allerede i godt gang med udviklingen, og AMPV’en benytter sig af de gennemprøvede Bradley og M109A7 designs, for at imødegå den amerikanske hærs krav om personel beskyttelse og terrængående mobilitets krav, samtidig med at AMPV’en skal kunne manøvrere med resten af Armored Brigade Combat Team (ABCT).

Kontrakten omfatter enheder på brigadeniveau og under ABCT. Derefter er stadig 1,922 M113’ere i Echelons Above Brigade, som man ønsker at udskifte. Men det er en anden kontrakt og projekt.

 LÆS OGSÅ : NY PMV : HJUL VS. BÆLTER…. ELLER BEGGE DELE?

“Units equipped with the AMPV will be able to move as rapidly as the supported primary combat vehicles during unified land operations over multiple terrain sets. The combined protection and automotive performance capabilities of the AMPV will enable units to operate more securely and efficiently in the same operational environment as the combat elements”, lyder det fra Brig. Gen. David Bassett, US Army’s program executive officer for Ground Combat Systems.

Der skal ialt udvikles fem forskellige AMPV varianter:

  • Mortar: 5 crew & 120mm mortar
  • Command & control: 4 crew
  • Medical evacuation: 3 crew, 4 litters
  • Medical treatment: 4 crew
  • General purpose: 2 crew and up to 6 personnel

Kan betyde ordre for danske virksomheder

I slutningen af 2014 lavede BAE Systems US Land business en slags “speed dating” sessions i Washington, med bla. danske virksomheder. Det gjorde man for bedre at forstå hvilke niche kompetencer, produkter og eventuelle muligheder for at samarbejde med den danske industri. Eksempelvis på de store globale projekter som BAE Systems arbejder på pt. Bla. dette AMPV projekt. Nøjagtig som man har gjort med den norske CV90, hvor danske Wiseled (Gilleleje) har leveret searchlights og virksomheden Multicut (Herning) der har leveret ramperne.

LÆS OGSÅ : Det svenske bæltedyr CV90 Armadillo

Således har USA altså foreløbig valgt side, når det kommer til valget : Hjul vs. bælter. Et valgt som vi i Danmark,  også står over for, når vi skal indkøbe nye pansrede mandskabsvogne. Der er fem kandidater, hvor tre er bælter og to på hjul. Udbuddet herhjemme omfatter køb af 360 pansrede mandskabsvogne, men kontrakten vil indeholde en option om, at antallet kan variere fra 206 til 450. Handlen forventes at have en værdi på 3-5 mia. danske kroner.

I det danske PMV projekt er der 5 kandidater med konkurrencen

APC G5 (bælter) fra Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft
ASCOD (bælter) fra General Dynamics European Land Systems
CV90 Armadillo (bælter) fra BAE systems
Piranha 5 (hjul) fra General Dynamics European Land Systems
VBCI (hjul) fra Nexter Systems

Kommentare

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  1. Problemet er at vi ikke har råd til mine resistent køretøjer i stil med MRAP og PMV’er samtidig. Intet slår bælter når vi taler mobilitet, men prisen er du har et køretøj der er tætter på jorden så miner/IED’er vil altid være mere effektiv fordi kraften aftages med kvadruden for hver meter man kommer mere væk. Dertil kan hjul køretøjer havde v bund og de kan faktisk forsætte med at køre ved mindre påkørsler uden at manskabet skal uden for, for at lave noget.

    Så også det faktum at man ikke skal bestille tungtransport og busser for at transportere mandskab fra oksbox til holstebro eller slagelse gør jo også meget.