Problem-helikopteren EH-101 – kan først transportere soldater i 2014

Forsvaret må vente indtil 2014, før Flyvevåbnets EH-101 rednings- og troppetransporthelikoptere kan anvendes som troppetransporter.

Det oplyser forsvarsminister Nick Hækkerup (S) i et svar om sagen til Folketingets statsrevisorer. De fandt det for nylig “stærkt kritisabelt”, at Forsvarsministeriet ikke har samarbejdet fuldt ud om helikopterne, som er stærkt forsinkede og dyrere end planlagt.

I oktober 2012, skriver Rigsrevisionen i en beretning at : “Forsvaret forventer, at den operative rådighed kan understøtte omskoling og uddannelse af besætninger til troppetransport fuldt ud fra den 1. februar 2013”

Helikopterne har så mange fejl og så lang leveringstid, at de siden 2010 kun har været operativt til rådighed 53-55 procent af tiden, mens målet er 65 procent. Målet nås ifølge Forsvarskommandoen først i 2014.

[pullquote_right]”en samlet pris per flyvetime på over 94.000 kroner..”[/pullquote_right]I 2011 var driftsomkostningerne ifølge Rigsrevisionen 214 millioner kroner for EH-101 helikopterne mod 76 millioner kroner, da de blev anskaffet. Statsrevisorerne har kritiseret, at regningen er steget væsentligt.

Samtidig fandt Folketingets statsrevisorer det “stærkt kritisabelt”, at Forsvarsministeriet har været “mindre samarbejdsvillige” i flere tilfælde ved Rigsrevisionens undersøgelse af EH-101 helikopterne.

Forsvarsminister Nick Hækkerup er helt enig i kritikken.

– Jeg er naturligvis fuldstændig enig i nødvendigheden af et konstruktivt, smidigt og rettidigt samarbejde med Rigsrevisionen, og vigtigheden af dette samarbejde er drøftet med forsvarschefen, oplyser han til JP.dk

For at løse problemet har den Britiske leverandør, AgustaWestland, stillet en nøglemedarbejder på fuld tid til rådighed for Forsvarets Materieltjeneste.

 I oktober 2012 fremlagde Rigsrevisionen en beretning, som afslørede en samlet pris per flyvetime på over 94.000 kroner.  Det er næsten syv gange mere end de 13.500 kroner i 2011-priser, som man ved indkøbet af helikopterne vurderede det ville koste.
[divider]Tilmeld vores nyhedsbrev[/divider] [wysija_form id="4"] [divider]---[/divider]
Nytkampfly.dk har en del artikler om EH-101’eren, og den problemer.

Kommentare

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  1. Seahawk og blackhawk er ligeså vedligeholdelses-tunge som eh101 så der bliver nok ikke sparet alverden hvis man havde købt dem i stedet for. Og iøvrigt bliver der også problemer med hangaren så standardstøtteskibene for den passer ikke helt til, efter sigende..

  2. Fordi det ikke nødvendigvis betyder reservedele og know-how i overflod. Det kan sagtens vise sige, at være væsentligt dyrere at købe af amerikanerne i det lange løb. Men, jeg er enig i at EH101 efterhånden er blevet en anelse pebret..

  3. Diskussionen om tal er selvfølgelig vigtigt – men vigtigere er vel det principielle, at Forsvaret endnu engang har købt dyrt(!) materiel som ikke lever op til krav og forventninger. Djævlens Advokat ville nok spekulere i, om der sidder en del officerer bag et skrivebord og drømmer om lave det næste “århundredets våbenindkøb” – i stedet for at holde det simpelt og tage noget ned fra en hylde, der virker.

  4. Hvorfor er det at det Danske forsvar skal genopfinden den dybe talarken hver gang, istedet for at købe noget der er gennemprøvet så som blackhawken, og samtidige ved vi at det USA bruger den, det vil sige resavedele og knowhow i overflod

  5. Det er godt at vi har Krigeren.dk til at være debatskabende, specielt ift vores brug og indkøb af udstyr og materiel.
    Eller nu skriver jeg “debatskabende”!!??
    Det eneste der foregår her er “brok”. Fropulet brok hver gang noget bliver slået op….
    Så kommer der en enkelt eller to der prøver at finde en forklaring, i stedet for bare at sidde med hænderne i skødet og være så hulens bagkloge, at hvis deres viden havde været tilgængelig tidligere, vil vi sq havde fået penge med når vi anskaffer noget!
    Jeg prøver ikke at forsvare indkøbet af denne helikopter, dertil har jeg for lidt viden – lige som de fleste her – , men jeg prøver hver gang at se det sådant: Forsvaret prøver sq at gøre det godt for os i den spidse ende – de prøver at vælge de materielgenstande der med vores økonomi giver mest mening at købe. Så går det nogen gange galt; og det gør det ofte fordi vi bare er et lille “pisseland” producenterne nedprioriterer hvis der er andre kunder med flere penge : Alm markedsøkonomi.
    Alle problemer ville kunne løses med en milliard mere!!
    Så til os brugere: Ro på – og prøv at positiv engang imellem
    …og til Krigeren.dk: Prøv med en meta-historie, som de siger i “Borgen”. Find den historie vi ikke KAN brokke os over!

  6. Igen, verden er ikke sort hvid. Husk eks. “Forsvaret har i 2012 ændret regnskabspraksis, idet afskrivningsperioden er ændret fra 40 år til 30 år.”

  7. Janni Møller Thomsen : Det er direkte taget fra Rigsrevisionens beretning, så der er ikke fejl-fortolket noget.
    “Driftsomkostningerne pr. flyvetime var 57.846 kr. i 2011, hvilket ligeledes er væsentligt
    højere end den forventede flyvetimepris på 11.000 kr. (2001-priser), der kunne udledes
    af de forudsætninger, som forsvaret anlagde ved helikoptertypevalget i 2001. I 2011-priser svarer det til ca. 13.500 kr. ”

    Det skriver de på side 22.

  8. Janni Møller Thomsen : Det er direkte taget fra Rigsrevisionens beretning, så der er ikke fejl-fortolket noget.
    “Driftsomkostningerne pr. flyvetime var 57.846 kr. i 2011, hvilket ligeledes er væsentligt
    højere end den forventede flyvetimepris på 11.000 kr. (2001-priser), der kunne udledes
    af de forudsætninger, som forsvaret anlagde ved helikoptertypevalget i 2001. I 2011-priser svarer det til ca. 13.500 kr. ”

    Det skriver de på side 22.

  9. Janni Møller Thomsen : Det er direkte taget fra Rigsrevisionens beretning, så der er ikke fejl-fortolket noget.
    “Driftsomkostningerne pr. flyvetime var 57.846 kr. i 2011, hvilket ligeledes er væsentligt
    højere end den forventede flyvetimepris på 11.000 kr. (2001-priser), der kunne udledes
    af de forudsætninger, som forsvaret anlagde ved helikoptertypevalget i 2001. I 2011-priser svarer det til ca. 13.500 kr. ”

    Det skriver de på side 22.