Fra midten af 2014, udsender Danmark et transporthelikopterbidrag, i form af EH-101 Merlin helikoptere til den internationale ISAF-koalition i Afghanistan fra midten af 2014. Det blev besluttet i dag på et møde i Afghanistan-forligskredsen, efter at NATO har anmodet om at få danske transporthelikoptere til rådighed i området.
Forsvarsminister Nicolai Wammen siger i en pressemeddelse:
”Danmark har siden 2002 ydet en betydelig indsats i Afghanistan. Vi har gået forrest – også når det har været svært og tilmed i et af de vanskeligste områder i Afghanistan. Mens det danske engagement i Afghanistan ændrer karakter, skal der ikke herske tvivl om, at Danmark fortsat vil støtte indsatsen. NATO har anmodet om at få danske transporthelikoptere til rådighed i Afghanistan. Transporthelikopterne er afgørende for evnen til at flytte personer og enheder rundt i operationsområdet. Derfor er jeg glad for, at forligskredsen i dag har besluttet at udsende et transporthelikopterbidrag fra midten af i år.”
LÆS OGSÅ : EH-101 – Kan først transportere soldater i 2014
Krigeren.dk har været i kontakt med Forsvarskommandoen samt Forsvarsministeriet, for at høre om antallet af helikoptere. Svaret: “-Det ved man ikke endnu”
Flyvevåbnets medarbejdere vidste intet
Kort efter offentliggørelsen tidligere i dag, blev CS formand Jesper K. Hansen af et medlem gjort opmærksom på, at flyvevåbnets medarbejdere ikke var blevet informeret om politikernes beslutning, før de kunne læse om den i pressen.
Det er ganske enkelt for dårligt, mener CS formanden.
– Det ville klæde politikerne at give flyvevåbnet mulighed for at informere sine ansatte om, at nu var beslutningen taget, siger CS formand Jesper K. Hansen.
Varigheden for bidraget er pt. estimeret til, at vare indtil udgangen af 2014.
[embedvideo id=”LGf_SbmJ2s8″ website=”youtube”]
flere udgifter.? men tror nu ikke lige vi trækker os ud bare sådan..
kæmpe underskuds forretning! Briterne fortæller at motoren har omkring 100 flyvetimer så skal den skiftes fuldstændig pågrund af det fine sand. Men super smart at danmark de sidste 10 år har måtte leje sig ind hos andre lande for at flyve os frem og tilbage, og nu når vi næsten er ude skal de afsted? Jeg er enig med Hank.
Tro de skulle snart hjem
UPDATE på historien : Flyvevåbnets medarbejdere vidste intet, før de selv tilfældigt læste om det i medierne.
Sandra Langelund Jensen først skal du i forsvaret og uddannes som flymekaniker derefter kan du blive redder
Så nu hvor at vi er trukket hjem, bliver de sendt afsted. Genialt. Men da vores krigere kørte på IED’er en gang om dagen, der var der ikke budget til det… Fedt.
Syndes nu godt at nogle af de andre landen inden for nato bør skyde lidt mere til, kan ikke værre rigtigt at et lille land som os skal værre en af de bærene for så meget i Afganistan.
Endelig ikke lige så meget til artiklen…. Men er der nogen der ved hvordan uddannelsesvejen er for at arbejde på 101’eren? Altså som redder?
Kommer ikke til at ske.
Jeg vil med , bare en lille tur mere tak
Nu må de ” bjergaber” dernede sku da snart klare dig selv…hvor meget skal vi i vesten gøre for dem…
Ja pas på jer sevl der ned drenge
Til alle uvidende folk så er der massere af reservedele til dem i Afghanistan da Englænderene har deres 101 dernede også. Missions og operative helikoptere har altid første ret på stumper.
Men ja endelig skal de afsted! Nu når vi endelig har fået lavet TTT på dem og stadig er igang.
Lars, det er ikke korrekt!, 28SQN el 78SQN er ikke længere i Afghanistan, den Engelske Merlin er ved at overgå til UK NAVY.
Øøøø komme det til at gå elle hvad
God tur. Husk rigeligt med reservedele og mek.
Os på tide
Vist bare lidt mere “fyld på værkstedet” der ?? Flyve ka den jo dårligt nok ?? :-(
Kunne godt tænke mig at se den officielle opfordring fra NATO. Hvorfor i alverden skulle man pludselig bede om transporthelikoptere når alle er ved at trække sig ud og mange soldater allerede er sendt hjem? Mon ikke det er et spørgsmål om politikeres/embedsmænds trang til at optjene politisk goodwill snarere end militær nødvendighed?
MEZ el. KAIA?? Hvis Bagram nu er ude af billedet…!!??
God tur..
Synes dog det er en problematisk beslutning, taget i betragtning af, at man stadig den dag i dag har problemer med at holde dem flyvende i Danmark da de er mindre drift sikre end mange andre helikoptere. Hvordan skal det så ikke gå når helikopterne skal flyve på den anden side af jordkloden, meget langt fra reservedels lager og leverandør af reservedele.
Nu er Afghanistan et ikke helt så lille land. Så hvor har man tænk sig at placere denne helikopter? I en tid hvor alle andre er på vej ud / hjem..