Scania vinder lastvognudbuddet

Arkivfoto: C. Sundsdal - Krigeren.dk

Scania har vundet lastvognudbuddet, og dermed en rammeaftale med Forsvaret på køb af op til 900 lastbiler og serviceydelser, til en estimeret værdi af op til 1.5 milliarder kroner.

I finalen stod valget mellem Scania og Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH (Tyskland). Men som ved artilleri udbuddet, hvor Rheinmetall MAN stod til at levere undervogn til Elbits ATMOS system, ja så tabte Rheinmetall MAN også på dette store udbud.

Udbuddet af lastvogne til Forsvaret begyndte officielt i 2. halvår 2015, og kandidaterne blev testet i april-maj-juni 2016.

Nu starter arbejdet omkring udvikling af de endelige prototyper, som blandt andet indebærer integration af Forsvarets eget udstyr, opbygninger, og evt. pansring. etc.

/opdateres..

Scania – Foto: C. Sundsdal – Krigeren.dk
Scania – Foto: C. Sundsdal – Krigeren.dk

Du kan høre et interview med chefen for landkapacitet ved FMI, oberst Anders Mærkedahl, omkring lastvogn-udbudsprocessen. (optaget juni 2016)

Skrevet af KrigerenDK

130 kommentarer

Skriv et svar
    • De skifte førerhuset på citat “forbløffende kort tid” og skulle opnår minimum samme level beskyttelse.
      På den måde vil forsvaret kunne lave en U-panseret til en panseret og derved “sparre” mange KØTJ på den måde.

    • Det skulle både være “relativt nemt” og Scania har gode erfaringer fra andre nationer.
      Alle stik er jo plug n’ play og førerhuset sidder jo i princippet kun i de 2 ‘hængsler’ som førerhuset vippes på.

  1. Hvorfor ikke fortsætte med MAN, så vores MMEK ikke igen, skal til at lære om en ny bil, og skal have nye testere. For ikke at tale om Reservedelsproblematikken!!

    • Fordi så meget betyder det altså heller ikke, er stadig bare en alm lastbil. Og forhåbentlig og forventeligt en bedre én end det vi har nu.

    • Der er ingen reservedelsproblematik med Scania, undervogn og drivlinien er i princippet det samme som det civile. Samt med 22 Scania anlæg fordelt i hele landet, så er det problem vidst løst

    • sjovt du nævner det.. så oven i hatten for vi service lavet civilt de første 5 år. De første 3 år står bilerne på en mark og venter på at forsvaret tager dem i brug (ligesom med hx/sx) og de sidste to år sker der nok ikke den store slidtage..
      Derudover får vores egne MMEK ingen erfaring i at skrue på bilen, før den dag de tager en udsendelse. Det virker ikke gennemtænkt!

    • Nu er det vel heller ikke MMEKes behov for UDD der bestemmer om der skal nyt materiale til. Og reservedels problematikken kan da ikke blive ringer end den er nu, og heller ikke dyrere end de er nu.

    • Og IKKen har Scania motor, og den nye PMV får Scania motor, så det kan kun være et plus.

    • enig. Men jeg ser stadig en problematik i forhold til udsendelser.
      Og reservedele bliver altid et problem hvergang der skal nyt til. Da alle dele skal NATO-nummer, og det tager tid!

  2. Ufattelig dumt. Scania kan intet i terrænet MAN er mange gange bedre og har et bagtøj der kan holde.

    • Jamen det er da godt at høre fra en ekspert på området.. Du må have været med til at teste siden du ved det

    • Har prøvet man Scania Mercedes man og iveco i terrænet. Måske at Falck’s og dansk autohjælp’s valg af køretøjer også giver et hint. Kører selv Scania til hverdag og den kan sidde fast hvor som helst. Derudover så skal mek’kerne nu til at lære nye køretøjer at kende og der skal oprettes en masse nye reservedele.

    • Det er der så lige er ved Scania er at de passer generelt bedre Dele sammen frem for andre mærker og jeg har syv ni 13 aldrig siddet fast i en Scania til trods for jeg har prøvet meget hårdt.

    • Og reservedelene passer ikke bedre end MAN’s og MAN’s bagtøj er meget stærkere derudover er der ikke nogen der overgår MAN indenfor sværgods undtagen måske Volvo men kender ikke noget til deres terrænegenskaber.

    • Hehe jeg kan godt forstå problemer med at du sidder fast.. Du kan jo starte med at give den terrændæk på og sørge at sørge for at den trækker på alle hjulene… og så er der jo det med frihøjde

    • Poul-Erik Schultz Scania og MAN er ejet af WV og de er igang m. en fælles platform / reservedele der :-)

    • Flemming, det er kun foran der er alm dæk på, trækhjulene er en hel del grovere og har den ulempe at de graver sig ned. Standard Scania montering. Steen, god fornøjelse med at køre de 3 ud i terrænet.

    • Poul-Erik Schultz. Nu er udbudet færdig og der er fundet en vinder. Har lidt kendskab til kørsels test delen, og det var ikke en bil fra “Bygma” eller “Danske Fragt Mænd” som Scania stillede med, det var en 8×8 med store terrængdæk, og mulighed for at dæktryks reducer for at få beder greb, og den klarede sig lige så godt eller bædere ind de andre, også med en vægt på 32 T. Og kører komfort har sku også meget at sige, ikke kun når man kører bajer og bygge materialer, men også når man kører i en konfliktområde.

    • Poul-Erik Schultz. Hvis du hentyder til Unimog og Magirus. Så er det sgu et sørgeligt sammenligningsgrundlag, da Scania slet ikke laver sådan et lille køretøj.

    • Jo MAN & iveco laver netop små 2-akslet terrænkøretøjer. Derfor kan der ikke sammenlignes terræn egenskaber på det grundlag. Du skriver jo selv at vi skal tænke over hvorfor Falck & Dansk autohjælp køber andre mærker til udføre deres hverv. Jeg har lidt svært ved at se hvor du vil hen med det.

    • Du er godt nok ikke til at rykke med Poul
      Kan godt høre på det hele, at du allerede har erklæret dig som kongen af lastbiler.

    • Steen, nu er det jo fortrinsvis militær køretøjer vi snakker om og så vidt jeg kan se så er dette militær køretøjer.

    • Enig. Men det var jo dig der bragte autohjælpen på banen. Men for at vende tilbage til holdbarheden på bagtøjet. Hvor har du det fra?

    • Nu var det jo dig der bragte autohjælpen på banen. Men for at vende tilbage til bagtøjets holdbarhed på Scania kontra MAN. Hvor har du det fra?

  3. Hvad med højden når der skal køres med CON, eller har man glemt de problemer man har med HX

  4. Det er godt at der er råd til nye biler, så kan fjenden blive kørt over istedet for at blive skudt på

    • Nu gælder det ikke om at skyde alt der har en puls, men også at kunne transportere tropper samt forsyninger på sikker vis. Tropperne bliver også opgraderet med grej stille og roligt, det går jo stille og roligt den rigtige vej for forsvaret kan man sige

  5. FLV og SVN har i mange år kørt Scania, og umiddelbart har de været tilfredse.! Svenskerne bruger Scania i hobetal, og det vi har set i Nordsverige i TN var rigtig godt. I Kosovo og Bosnien brugte svenskerne også Scania! Rigtige slidere

  6. Rigtig fornuftigt igen at købe en ny model hvor hverken reservedel, værktøjer, mekanikereuddannelse mv passer til.

    Kan se at forsvarets indkøbspolitik ikke har hverken ændret eller forbedret sig; alt er ved det gamle…. betryggende…

    (Skarp ironi kan være benyttet i indlægget)…

    • Den vil sikkert blive købt med serviceaftale, så den med værktøj, reservedele og mekanikere er nok ligegyldigt ?!

    • Chassiset kan ombygges til et pansret køretøj på under 24 timer. Tænk hvor mange køretøjer man kan spare på den konto! Scania skal også stille mekanikere til rådighed til rep og vedligehold. De har også pc udstyr, værktøj, resevedele og knowhow med i pakken. Så der mangler da vidst ikke noget.

    • Og du tror selv på, at en sådan serviceaftale er gældende i Irak, Djabuti, Sudan eller hvor de nu engang skal bruges??!?

  7. En helt almindelig civil vognmandsudgave, så skal der vel igen flikkes noget beskyttelse sammen og lægges sandsækken i bunden af førehuset…

    • Nej, de kan leveres fuldpansret ligesom førerhuset kan udskiftes komplet fra upansret til pansret på en arbejdsdag

    • Nej scania lever fuldt panserert udgaver af deres lastbiler, og fordele er at du kan få det i div pakker du bare bolter på.

  8. Ja du får nok at se til for i tilbuddet er der rep. Aftale på og man kan skifte til panseret førerhus på 2 timer

  9. Passer jo fint i tråd med aftalen om at de nye PIRANHA 5 også skal have Scania motor.

  10. Håber at vi får hele pakken denne gang … Trækkere, hjulbjæger, sideloader, og hvad vi nu ellers skal bruge så vi kun har en slags i hele forsvaret …

    • Yeeees come to the dark side again, we have bad coffee and horrible work hours.. Hahahah.. When you go Black, you’ll never come back !! Hahah..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Loader…

0