Nye kampfly – hvad er det vi køber og hvornår

Indkøbet af nye kampfly er danmarkshistoriens største våbenkøb, og nok også det længste. Det begyndte helt tilbage til 1997, hvor man startede med at planlægge udskiftningen af F16-flyene med en ny model. Man er nu helt fremme i slutfasen, og typevalget skal afgøres om ganske kort tid… forhåbentlig.

For at forstå hvor i processen vi er lige nu, og hvad de tre kandidater er for nogle størrelser, har vi talt med to ekspert bloggere. Den danske journalist Andreas Krog fra nytkampfly.dk, der snart er aktuel med en bog omkring emnet og David Cenciotti fra theaviationist.com, som en af verdens mest læste blogs om militær luftfart.

David Cenciotti giver her sit point of view på de tre kandidater, som naturligvis har hver deres fordele og ulemper. For ikke at forplumre Davids ord, har vi valgt at bringe det uredigeret… på engelsk.

 

f-18
Boeing F/A-18F Super Hornet

Boeing F/A-18F Super Hornet

The Super Hornet is a 4+ Gen multi-role platform that leverages the experience gained by the U.S. Navy, Marines and several other air arms across the world with the legacy Hornet (A, B, C and D models). It’s a twin-engine, two-seater combat proven plane, optimized for naval use, that can carry a significant and varied payload. But it’s heavy and a bit mature (that is to say based on old concept) and unstealthy.

Combat proven; significant and varied payload

Heavy, unstealthy, optimized for naval use


eurofigther
Eurofighter Typhoon

Eurofighter Typhoon

The Typhoon is a 4+ Generation jet. It has impressive air-to-air capabilities and performances, hence it is perfect as interceptor while still being somehow developed as a multi-role aircraft (integration of several weapons for air-to-surface is still in progress). It is combat proven and operated by several air forces (hence leverages collective knowledge). It’s aa twin-engine aircraft (available also as a two seater). But it’s not stealth.

LÆS OGSÅ :  Sådan kommer Danmarks nye F-35 kampfly til at se ud

Great air superiority capabilities, operated by several air forces

Multi-role capabilities still being developed, unstealthy


f-35
F-35A Lightning II

Lockheed Martin F-35A Lightning II (Joint Strike Fighter)

It’s the only 5 Gen aircraft of the list. It’s also the only stealth plane among those being evaluated. It’s going to be the standard US front line plane of the future, so it will integrate all the most advanced systems and pods, but it is still in development, hence facing lots of problems. And it costs a lot. No two-seater option available.

Stealth, wide array of advanced systems and pods

Costly, troubled development

Hvornår sker det så

Journalist Andreas Krog har fulgt indkøbet af nye kampfly siden 2008. I dag driver han bla. bloggen nytkampfly.dk, som holdes opdateret med stort og småt omkring indkøbet.

»Det programkontor i Forsvarsministeriet, som arbejder med evalueringen af de tre kandidater i den danske kampflykonkurrence, har nu læst sig igennem svarene på de 950 spørgsmål, som kontoret sidste år stillede til alle tre producenter. Svar der handler om flyets egenskaber, teknologi, drift og vedligeholdelse. Men også svar på hvad dansk forsvarsindustri kan forvente at få ud af det, hvis Danmark vælger Boeings F-18 Super Hornet, Lockheed Martins F-35 eller Airbus’ Eurofighter Typhoon.

LÆS OGSÅ :  Sådan kommer Danmarks nye F-35 kampfly til at se ud

Nu er programkontoret så ved at skrive sin anbefaling til politikerne. Der bliver dog ikke tale om én anbefaling af ét bestemt fly. I stedet vil kontoret rangliste kandidaterne inden for hvert af de fire parametre(se nederst), som de vurderer kandidaterne på. Det er militære forhold, industrielle forhold, økonomiske forhold og strategiske forhold. Et fly kan således godt score højt på ét forhold og lavt på et andet. Det er så op til politikerne at beslutte hvad de mener skal have størst vægt.

Hvis de økonomiske forhold vægter højt, så kan det være man må gå på kompromis på de andre punkter og ikke nødvendigvis vælge det fly, der scorer bedst inden for militære forhold.

Officielt er det stadig planen, at politikerne i forsvarsforligskredsen inden 31. august skal træffe det såkaldte typevalg. Her peger de på den kandidat, som programkontoret så skal forhandle videre med.

Målet er at indgå en endelig kontrakt inden for tre år og derefter få Folketingets endelige godkendelse af anskaffelsen.

Der er dog en stor ubekendt faktor, som kan risikere at rykke ved det hele. Det er naturligvis det folketingsvalg, som skal afholdes senest 15. september i år. Alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten er med i forsvarsforliget og går ind for at anskaffe nye kampfly. Så det kommer et folketingsvalg ikke til at rokke ved.

LÆS OGSÅ :  Sådan kommer Danmarks nye F-35 kampfly til at se ud

Der skal købes kampfly uanset om den næste forsvarsminister er rød eller blå. Men det kan helt klart forsinke processen, da politikerne efter et valg først skal på plads. Der skal dannes en ny regering, der skal vælges forsvarsordfører, forligskredsen skal mødes og nye ordfører skal læse op på lektien. Desuden tyder mere og mere på, at der godt kan rejse sig en vis offentlig debat om hvorfor vi skal have nye kampfly.

Så alt er langt fra afgjort endnu,« forklarer Andreas Krog, nytkampfly.dk

Andreas Krog har siden 2008 beskæftiget sig med kampflyindkøbet som journalist og nysgerrig skatteyder. Inden længe er nytkampfly.dk på gaden med en bog, der dykker ned i detaljer om hvad der er værd at vide omkring det kommende indkøb af nye kampfly til det danske flyvevåben.
 

 

*Der evalueres inden for fire områder:
1. Strategiske forhold
Her vil man bl.a. fokusere på kandidaternes varetagelse eller opfyldelse af overordnede danske sikkerheds- og forsvarspolitiske målsætninger. Det handler dels om  sikkerhedspolitiske aspekter, og dels om militærstrategiske aspekter ift. samarbejde med andre lande.

2. Militære forhold
Kandidaternes evne til at levere operative effekt, mulighed for at holde flyet opdateret i den forventede levetid (kaldet fremtidssikring), samt risici forbundet med den enkelte kandidat.

3. Økonomi
En sammenlignelig opgørelse af kandidaternes levetidsomkostninger, herunder omkostninger forbundet med anskaffelse og løbende drift og vedligeholdelse.

4. Industrisamarbejde
Fokuserer på, hvordan kandidaterne, gennem industrielle relationer, kan understøtte væsentlige danske sikkerhedsinteresser.

Skrevet af KrigerenDK

21 kommentarer

Skriv et svar
  1. AHHHH!!!!!!

    Man kan ikke skrive stealth og unstealth ud for flyende!!!! De er alle stealth over for foreksemple 2 verdenskrigs radere, men nemmere opdage for nyere systemer.

    JSF er ikke usynlig, den er mindre synlig på radar. Forstå nu konceptet og den salgs teknik lockheed martin bruger.

  2. Grippen kan ikke noget F16 ikke kan. F18 bliver stoppet i produktion, så vi ville få de sidste modeller, hvorefter fabrikken efter sigende ikke spytter flere ud (ser jeg som et stort minus), samt at det er et gammelt stel som den er bygget op omkring (dvs midlifeupdates er lavet på den) Eurofighter skulle jf Italianske og tyske piloter (som jeg har snakket med) være noget bæ til CAS samt at det efterhånden er en gammel dame. F35 er dyr, men som jeg ser det den bedste løsning, hvis de får lavet den sådan at man kan skifte POD på den (så man ikke ender med at skulle lave en eller anden hovsaløsning som på A10 med PavePenny)

    Men lad os se hvad de vælger. Jeg havde håbet på F16 Block 60 (men den koster nok tæt på det samme som en F35 lightening II )

  3. Hvad vil de dog med eurofighters? Dem har svenskerne haft nok bøvl med. Hvad vil de med F-35’erne? De er alt for dyre. F18 er lige de danskerne skal have, både økonomisk set, og den kvalitet vi modtager

  4. F35 er nok slet ikke så ringe endda, det er den nyeste generation, som kan bekæmpe 5 mål på samme tid, og det er den eneste nye generation, alle andre, F18, Eurofighter og Griben er design fra 80 erne.

  5. F-35 selvfølgelig pga politik. Glem alt om teknik, pris, brugbarhed, osv. USA er den storebror vi skal være venner med i maaaaaaange år endnu. Så F-35 naturligvis.

  6. Køb 20-24 Stk F-18 Superhornet, som i øvrigt forventes i brug de næste ca 30 år af US Airforce, samt yderligere 2-3 stk Hercules C-130 J. Det vil der både være god fornuft og god økonomi i.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Loader…

0