Her er den så: Danmarks nye PMV

Piranha 5 - Foto: C. Sundsdal - krigeren.dk

Forsvarsministeriets Materiel- og indkøbsstyrelse (FMI) har i dag afleveret sin endelige anbefaling, som politikerne har godkendt – og valget er faldet på :

PIRANHA 5

Piranha 5
Piranha 5

(se flere billeder og video herunder)

Den var sammen med 4 andre kandidater i spil som afløser for den gamle og nedslidte pansrede mandskabsvogn M113.

Det startede i 2010, hvor Forsvaret begyndte udbuddet. Hæren udformede sine operative krav til køretøjet, og der blev lavet et omfattende udbudsmateriale. Nu godt 5 år efter, er vinderen og Hærens nye PMV altså fundet.

PIRANHA 5 fra schweiziske Mowag GmbH, der er en del af General Dynamics European Land System, har vundet udbuddet af Forsvarets nye pansrede mandskabsvogn. Vinderen er fundet efter grundig behandling og evaluering af leverandørernes tilbud og test af køretøjerne. Efter dagens møde i forsvarsforligskredsen udtaler forsvarsminister Nicolai Wammen:

”Jeg er meget glad for, at vi nu med Piranha 5 har fundet en vinder af udbuddet på nye pansrede mandskabsvogne til forsvaret. Vores nuværende pansrede mandskabsvogn har tjent hæren godt i mange år, og vil fortsætte med det noget tid endnu, men med Piranha 5 har vi fundet den pansrede mandskabsvogn, der bedst kan løse Forsvarets opgaver i fremtiden.”

Der skal minimum anskaffes 206 nye pansrede mandskabsvogne, men det præcise antal vil blive fastlagt på et senere tidspunkt.

Danmark vil således fremover have en PMV på hjul.

At vælge de rette pansrede mandskabsvogne er en vigtig beslutning. Beslutningen får indflydelse på de fremtidige muligheder, ikke kun for Hæren, men for hele det danske forsvar.
I Forsvarsforliget (30. september 2012), forpligtede Danmark sig til at deltage i alle fire type missioner, som Center for Militære Studier (CMS) opridsede i sin ”Støvlerapport” (Foråret 2012).
Når en nation forpligter sig 30 år ud i fremtiden til at opretholde en involvering i internationale forsvars- og humanitære operationer, er det afgørende at træffe rigtige beslutning. Det skal både være et køretøj, som kan udføre alle typer af internationale missioner og som er sikkert. Herudover skal valget også skabe et solidt grundlag for handel med dansk forsvarsindustri de næste mange år til gavn for vækst og arbejdspladser.

Hvad sker der så nu?

Først og fremmest er der nu en standstill periode på 14 dage, hvor de fire andre kandidater kan rette klage. Sker det, vil der være en klage behandlingstid på max 30 dage.
Når en evt. klage er behandlet skal kontrakterne underskrives, og produktionen kan umiddelbart herefter sættes i værk.

Hele vejen igennem dette udbud, har vi fra de fem producenter- uafhængigt – kun hørt rosende ord omkring FMI’s håndtering af dette udbud, som alle har betegnet som snorlige og professionelt kørt.

Det er forventeligt, at de første nye PMV’er ruller ind i Danmark med start fra 2018? Leveringen skal være afsluttet 2020.

Piranha 5 – GDELS from Krigeren.dk on Vimeo.

Skrevet af KrigerenDK

207 kommentarer

Skriv et svar
  1. Godt man ikke er Kriger mere, ikke nemt med det køretø,j at lave en tilbatrækning, på en lille bjergvej.

  2. Dejligt at se de valgte det rigtige køretøj for en gang skyld fremfor det billigste ❤️❤️❤️

  3. Tænker også på TMG problematikken.. Fatter ikke hvorfor man ikke spørger dem der rent faktisk skal køre rundt i de dåser der hvad de mener vil være det bedste..

    • De er jo gennem testet af menigt personel der har Været med til at give feedback på de forskellige vogne

      • Sikke noget sludder. De testkørere der blev udvalgt til test af de forskellige pmv’er skulle f.eks. havde været kører på en udsendelse på et lign. køretøj. Pmv’erne skulle igennem de samme tests og bæltekører kørte ikke hjul og omvendt. Så derfor har jeg lidt svært ved at se de kan udtale sig om et eller andet de ikke har prøvet.

    • Det er forsvaret som man kender det.

      “Vi anbefaler ALLE den her….” “Okay så tager vi den anden”

  4. For helvede! Jamen glæder mig til at se et hjul køretøj følge efter en eskadron kampvogne…

    • Jeres 4’er vil vel kræve som minimum en IKK nu

      Hold kæft hvor er det bare den DUMMESTE beslutning længe…! Tror nok lige de burde stoppe med den portvin for længst!

    • Ja længe leve 4 bilerne bliver til kampvogne fra næste år! Hvad med de dåser der ræser efter jer? De får de sgu heller ikke nemt når det er på hjul!

    • Amen forfanden…. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige! Det er jo næsten værre end Duroen…

      Men man vidste også bare CV90’eren var alt for oplagt et valg til at Danmark ville vælge det… Typisk!

  5. kunne være fedt hvis man kunne lave en Kameleon design hvor der kunne skiftes fra Bælter til Hjul alt efter operationen

  6. Jeps. Så når det bliver lidt mudret, så skal IKK’en eller kampvognen komme og trække den fri..

  7. Sydafrika havde jo deres vandbøffel på hjul, som var forbløffende driftsikker overfor vejsidebomber og miner, så denne PMV kan være et rigtig godt alternativ til M113
    Lad os høre hvad knægtene i felten mener!

  8. Typisk nu igen et skod køb, en gang for alle en pmv ska være på bælter så den kan komme frem over alt, hvor svært kan det være.

  9. Som de fleste andre gange, så har man valgt den dårligste og mindst fleksible løsning

  10. Hmm Panserlastvogn :-( Bare rolig inden vi har spare nok mænd til at købe så er den udgået :-)

  11. Dejligt! BÆLTER SUCKS!, og holder mere på værksted, end de er operative! Godt valg!

  12. Nu stopper de sku. Har de ikke lært af de problemer som hjulkøretøjer har haft i Afghanistan ????

  13. Igen en skrivebords beslutning. Økonomer har bestemt til soldater i felten. HVEM ER DET DER SKAL BRUGE DEM. Skrivebordsfolket eller feltsoldaten?

  14. Ingen bælter?!?? Er satme glad at min tid i forsvaret er slut!! På 2 af mine 3 udsendelser har der været situationer?, hvor piranha’er måtte have hjælp, fra en M113 til at komme fri. Lortet sidder tit fast og kan ikke vende på snævre steder! Håbløst!!!!

  15. Jeg har lige hørt i radioen at Forsvaret havde et lager bestående af 16.000 BH’er liggende. Da tænkte jeg. Det er da det dummeste jeg har hørt.
    Det er allerede det 2. Dummeste………

  16. Nu arbejder jeg med IKK til daglig! Og kan kun sige at det er dejligt at det ikke blev hagglunds armadillo!!! :) :)

  17. FAIL!

    De har krans fleksibilitet i blødt terræn. Hvad pokker skal infanteriet dog gøre, når de i bunden af en mark, skal krydse en afvandingskanal? Så skal der pludselig en bro til. Med et bæltekøretøj, er den slags ingen problemer at forcere….

    FAIL!!

  18. Sikke et elendigt valg. Piranhaerne kan nul og en fis i terræn, medmindre det er fast. En CV90 uden kanontårn, havde været et langt bedre valg. Den har kapaciteten, rækkevidde og alt der behøves i terræn. Den er endda (også) allerede i systemet. Det er et valg FSV igen kommer til at fortryde. Jeg har endnu til gode at se en Piranha passere så meget som en sølle afvandingskanal.

  19. Afslut! Der er jo tale om det bedste valg, FSV er jo kendt for at være yderst kritisk og økonomi ligger bestemt ikke til grundlag for denne beslutning, ellers ville den jo ikke blive taget! *ironi kan forekomme*

  20. Okay ham der synes det var en god ide må have haft 100 meter løb med hovedet først ind i en væg som hobby som lille

  21. Cornelius Gandløse Håber ikke jeg nogensinde skal op i sådan en skodkasse! Ingen bælter = useless.

    • ja jeg har set det.. det er en sørgelig dag… den duer jo ikke til en skid sådan et hjulkøretøj

  22. Er det ikke meget IC4 argtigt det vi gør her? kunne sagtens forestille mig at det er den billigste af mulighederne men…jeg er da meget overrasket hvorfor det er os som går enegang her…jeg troede sgu at det blev svenskerne

  23. FMI har selv udviklet et sæt bælter til den ala dem til ATV. Der arbejdes stadig på en snescooter løsning… SUK!

  24. haha. sjovt at se alle nutidige og tidligere bælte-krigere irritere sig, og kommentere om køretøjs-kvaliteter som de intet ved om.. måske der var nogen der sku kigge på resultaterne af de hundrede af tests som blev lavet ;)

    • Dens alder? En platform der er over 50 år gammel og som det ikke længere giver mening opgraderer.

  25. Fantastisk køretøj – savner min fisk, der desværre er lidt for dyr i registreringsafgift til privat brug

  26. Som en inkarneret skrivebords- og KSN soldat, og som derfor har rimelig godt styr på hvor mange landevejs- kontra terrænkilometer de sidste tre reaktionskampgrupper har kørt – så syns jeg måske valget giver ret god mening.

    Med mindre man selvfølgelig satser på at vi for altid skal køre vores krige i oppløjede øvelsesterræner?

  27. Det da godt vi har lært af erfaringerne efter over 10 års krig i “ørkenen” hvor der som bekendt er et overflåd af asfaltveje.
    Hjulkøretøj i svært terræn
    Så stik mig da hellere en GD240 hvis det er økonomi det handler om.

    • Jeg tror altså at den nye PIR kommer til at passe godt til de fremtidige opgaver, men det jo også bare min mening :)
      Hvad synes du om det? Du kan jo køre både hjul, bælter og måske endda trekanter, men det ved ingen med sikkerhed ;)

  28. Tony Bonde der er mange ting som er andeledes ved de 6 PNINFKMP i landet.
    Min personlige holdning efter 6 år som IKKKMD er at Häeglunds og BAE SYSTEMS har udviklet et fantastisk køretøj, som hvis man forstår at VEDL det ordenligt og ved hvad man har med at gøre holder super godt. Også i forhold til Piranha H, og især Piranha C.

    Jeg er på ingen måde enig i FSV valg! Det kommer til at gøre alvorlig ondt på et tidspunkt.
    MEN! Jeg er glad for at man har løst Piranhaens problem med vende radius.

    TRACKS FOR THE WIN!!!

    • Haha, hvem har den laveste rang… hvad helvede tænker de på, der er sku da en grund til at man har opfundet bæltekøretøjer?

    • Jeg siger nødvendigvis ikke det er et gude køretøj men tror ikke I kender bilen. Den er udstyret med CTIS der kan pumpe dækkene selv eller lukke af (ignorer dækket) hvis nødvendig. Det er desuden punkterfrit hvilket betyder der er en hård kerne inde i dækket så man kan køre videre på det. Den har udover det en fordel ved f.eks ied at skulle den miste et hjul eller flere kan man stadig køre væk men skete det samme for pmv’en stod den sgu stille. Dette har jeg personligt oplevet flere gange i Afghanistan. Bæltekøretøjerne har så tilgengæld en klar fordel i hård terræn som f.eks. Grene zone . Personlig synes jeg ikke den ene er bedre end anden. Hvis det er ren ørken tur så helst en piranha , er det en tur i green zone så helst en pmv.

  29. havde de ikke lært noget af de andre Piranha´er????? sikke dog et hjerneblæst valg…. dog er det da bedre end Italiensk og spansk

  30. Martin Kramer Madsen du har ret med hensyn til VEDL Samt kendskab til køretøjet, så er det nemlig et super godt køretøj! Men det tager bare langtid at lave en god besætning! Og den måde hæren køre på pt, gør det meget svært at holde på erfarne besætninger! Og med hensyn til de 6 PNINFKMP i landet, mener jeg ikke der er nogle der markant bedre end andre!

  31. Nok ikke nogen joke bare en normal dag. Endnu en dårligt beslutning i forsvaret. Lige som de nye helikoptere. Og bare vent hvad de vælger af erstatning for F 16 flyene.

  32. ha ha ha en forvokset lastbil gad vide hvornår panserpladerne og lamellerne så bliver indkøbt samt motor blokke når de nu skal skiftes satmt aircon når det er gået i stykker samt indkøb af flere bugseringskøretøjer

  33. Skandale… Har set de møgbaljer køre fast i et fint lag ørkensand utallige gange. Bælter ❤️

    • Selvom jeg elsker Piranhaen så må jeg give de mange der skriver at bælter ville have været bedre ret.. :)

  34. Tony Bonde jeg mener ikke at der er nogen der er bedre end andre! Jeg siger bare at der (for nogens vedkommende desværre) er forskellige måder at gøre tingene på, forskelligt uddannelses/erfarings niveau for mek/bes, samt en hold kæft og hør efter holdning blandt vores erfarende besætninger.

  35. Vjollca Meha vil gerne have sådan en der i fødselsdagsgave, tak. Tror den passer godt til min kørestil.

  36. Hvad sker der for forsvaret? Alle andre går tilbage til bæltekøretøjer, fordi dæk ikke er godt nok. Kom nu Danmark, køb nu noget ny udviklet til vores drenge og ikke det som andre ikke vil have mere.

  37. Selvom jeg elsker Piranhaen så må jeg give de mange der skriver at bælter ville have været bedre ret.. :)

  38. Jaja, men hvordan er den så i meterdyb sne? Eller på en opblødt pløjemark efter en uges regn?

  39. Min største undren går på, hvordan den vil klare sig hen over mindre vandløb, hvor ingeniørerne har smidt 2 – 3 faskiner? KVG kører over.. og så er de på egen hånd? Så ved første vandløb er man afsiddet eller?? Er meeeeeeget spændt på at se resultatet! Troede også på bælter…

  40. Hold kæft en joke, min gamle golf er sku mere terræn gående end den bunke lort der.

  41. Det betyder bare mere bjærgningsøl til os der køre rigtigt panser, bælter er vejen frem, over alt!

  42. Anders B. Thomsen vild nok! Men lad os nu se hvor mange gange den kommer til at sidde fast ;-)

  43. hold kæft… hvad fanden bliver det næste forsvaret spendere et kæmpe million beløb i forskning på et fly de ikke har i sinde at købe… nå nej, det er sket… det er nok det dummeste køb der er blevet gjort i et godt stykke tid, men lad os håbe al form for krig bliver ført på asfalteret vej, for det er det køretøjet er godt til med nød og næppe

  44. DET ER FULDSTÆNDIG LIGE MEGET HVILKE EN DET BLEV. BARE DET ER NYT.

    DET SAMME MED UNIFORMEN MULTI CAM, SOM HJEMMEVÆRNET SAGDE NEJ TIL I 1979.
    NYT BARE DET ER NYT.

  45. Egentlig forundret over, at man ikke vælger begge typer, men i de missionsscenarier vi reelt kan indblandes i, har flerakslede køretøjer vist, at de i operativ henseende ikke er bæltekøretøjer undelegne.
    Især ikke, når der snakkes operativ timer kontra vedligeholdelsestimer.
    Kort sagt: Hjulkøretøjet har flere timer, hvor det kan smadre fjenden !

    • ” men i de missionsscenarier vi reelt kan indblandes i”

      Det var da noget af et postulat….må jeg ikke låne din krystalkugle så ?
      Hvis de sidste 25 år har vist noget er det da at vi ligepræcis er pissedårlige til at forsige fremtidens konflikter og at vi derfor kan risikere at indblandes i stort set hvad som helst.

      “har flerakslede køretøjer vist, at de i operativ henseende ikke er bæltekøretøjer undelegne.”

      Har de det ?….det må vist være det der kaldes selektiv hukommelse, jeg kan da ihvertfald huske at både Strykere, LAV III og Piranha ( ja ja samme køretøj) havde det særdeles svært med terrænet både i irak og afghanistan. VBCI har franskmændene også haft deres hyr med i Mali.

  46. Den er valgt udfra det kriterium, at den ikke ryster og derved udsætter BTNCH nyrer for unødig belastning og hindrer at kaffen skvulper ud over koppen!

    Nu, hvor vi skal forberede os på at skulle i konflikt med russerne, så vælger man et køretøj, fordi “det er velegnet til internationale operationer”! Sic!

    Man skulle have valgt SPz Puma – så vi have trukket på vores tyske allieredes værksteds- reservedelskapacitet i den konflikt, der kommer.
    Stakkels soldater, der skal kæmpe i disse dåser!
    Er den ikke som standard udstyret med 30 mm maskinkanon – eller er det kun i fabrikkens brochurer?

  47. Den kan da dreje :-) Og som PMV er den sikkert god til løsning af forskellige opgaver. Tænker at den er enormt dyr i både drift og vedligeholdelse.

  48. Har bestilt 3 stk. til SZA. samt CZA samt til HJA, i møder os i Trafikken når vi køre på jeres bil tag hæ hæ. men kun når der er kø :-D

  49. Hvor er skytset – bare noget defensivt? Måske en lidt tung radioplatform med plads til et helt vagthold af radiooperatører.. Nå, spøg til side. Præcis som med de billigt indkøbte sports-BHer gælder det om at være klar, når “trusserne” kommer. :-)

  50. Rygter vil vide, at den bliver for dyr pga. den høje kurs på schweitzerfrank. Kommentarer?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Loader…

0