Filmanmeldelse : Act Of Valor

Lars Møller

Denne anmeldelse er skrevet af gæsteskribent Lars Møller – forfatter til bogen Jæger200, der handler om hans 25 år i Jægerkorpset.

Se et video interview med Lars Møller her

[dropcap size=small]D[/dropcap]et skulle efter sigende være tjenestegørende SEAL operatører der er medvirkende i filmen. Det er muligt de engang var tjenestegørende men dette er sandsynligvis bare et mediestunt, fordi man naturligvis ikke kan være “active duty SEAL” og så samtidig rulle på skærmen i alverdens biografer. I samme øjeblik man gør det, er man jo personligt kompromitteret og man kan i bedste fald kun bruges som militær foredragsholder, hverve personale eller andre ikke operative roller. Det kender jeg selv alt til, for det er konsekvensen af at være officielt kendt specialstyrkeoperatør. Sådan er det!

Grundlaget for Act of Valor var oprindeligt en officiel SEAL team hvervefilm der blev igangsat for 4-5 år siden. Men det enorme potentiale i form af hidtil uset billedmateriale og de stærke visuelle scener som filmen har båret på, har sikket givet filmholdet blod på tanden til noget mere rentabelt og større.

Jeg kan lige så godt med dette samme sige, at Act of Valor i mine øjne stadig ikke er andet end en hverve- og reklamefilm for de amerikanske SEALs.

SEAL team six har senest ved to meget omtalte angreb fået såvel national- som international vind i sejlene og er blevet anerkendt for deres færdigheder. Angrebet på Osama Bin Laden i Pakistan og angrebet i Somalia for at frigive to gidsler i piraters varetægt (heraf den ene dansk), har givet en ekstraordinær positiv omtale og har placeret SEAL som toppen af poppen når det gælder specialstyrker.

Amerikanere og det amerikanske militær har altid været god til at skabe heltebillleder. Det dyrkes i en grad som vi i jantelovens højborg Danmark naturligvis ikke helt forstår og køber ind i uden videre. Jeg gør da heller ikke. Men Jeg har altid været imponeret af den måde det amerikanske samfund tager imod deres soldater på, når de vender hjem fra krig og konflikter i udlandet. Lokalsamfundets hjemvendte soldater er næsten altid blevet modtaget og hyldet som lokal helt med bannere og fest og de er blevet fremhævet som mønsterborgere der havde gjort noget ekstra til fælles bedste. Dette billede passer ikke til Danmark hvor man jo helst ikke må fylde alt for meget eller vise hvem man er eller hvad man er stolt af. Det er både godt og skidt, men vi er nogle gange lidt tunge her i Danmark.

Der er noget falsk og skævt ved at heroisere krigen på denne måde som det sker i Act of Valor. Krig er ikke pænt, smukt eller yndefuldt. Det er end ikke menneskeligt.

Black Hawk Down (2001) var i mange år den mest realistiske krigsfilm jeg havde set. Måske fordi Jeg kendte til hele historien, og havde talt med Delta operatører der fysisk deltog i operationerne og jeg havde i før filmen “Black hawk Down” set alle de utrolige real time operationsvideoer optaget fra luften, da den ene Black Hawk efter den anden styrtede ned i det tæt befolkede Mogadishu for at blive overrendt af lokale militsgrupper der sidenhen slæbte rundt i gaderne med de afklædte døde piloter. Historien om operationerne i Mogadishu var lidt nedtonet og underdramatiseret og ikke alt for overgearet. De blev derved mere troværdige. Først forrige år kom den danske krigsfilm “Armadillo” (2010), der (trods lidt dansk tilbageholdenhed) også utroligt realistisk og sandfærdigt skildrede krigens uforudsigelighed og temperament. Men der bliver, desværre tør jeg godt sige, ikke skabt mange helte i danske krigsfilm.
Men akkurat det kan amerikanerne og i Act of Valor bliver heltene igen spyttet ud på stribe. Der er noget falsk og skævt ved at heroisere krigen på denne måde som det sker i Act of Valor. Krig er ikke pænt, smukt eller yndefuldt. Det er end ikke menneskeligt.

Krig er et stykke håndværk der af soldater, i dette tilfælde US Navy SEALs, fuldføres for at gennemtvinge et kompromis, og når man gennemtvinger et kompromis på denne måde så dør der mennesker. Og mennesker der slår andre mennesker er ikke pænt eller yndefuldt eller fantastisk. Derfor kan en hvervefilm der forsøger at gøre krig til noget flot og fantastisk godt virke afstumpet. Jeg anerkender de folk som føler sig trådt på af film som denne.

Det er helt tydeligt at det amerikanske militær i forbindelse med denne film har prostitueret sig og er gået i seng med Hollywood for at komme længere frem i køen hos de unge amerikanske mænd og vælgere.
Act of Valor taber min respekt som egentlig spillefilm fordi selve historien er alt for tynd, er uden dybde og fremstår alt for overfladisk.

Filmen forsøger at skabe et fjendebillede der er en blanding af tjetjenere, filippinere, afrikanere, arabere og mexicanere og det virker som om at filmens skabere har brugt alt for mange kræfter på ikke at ville fornærme nogen som helst. Dette giver filmen en overdrevet og et alt uhåndgribeligt billede af den store fjende uden for USA og filmen mister sin troværdighed.

Man følger SEAL teamets kamp imod hele denne skare af alle verdens terrorister og man bevæger sig rundt på hele kloden i Special flod både, atom ubåde, C-17 og Hercules fly, MH-47 Chinooks og MH-60 Sea Hawks. Som en rigtig hvervefilm forsøger man fuldkommen overdrevet at vise at disse få mænd er i gange med at redde hele USA (og dermed verden) fra den totale undergang der vil få 9/11 til at ligne “a walk in the park”.

Der er også i filmen de sædvanlige taktiske og tekniske brølere som næsten altid findes i krigsfilm: Iltmasker som ikke er monteret når man pre-breather ilt (for så kan man jo ikke se skuespillerne når de taler sammen), alt for store eksplosioner og overdrevet ildhav når en lille håndgranat eksplodere i et rum (det meste er i virkeligheden larm, tryk og lidt støv), biler der slår kolbøtter og flyver 50 meter igennem luften når de rammes af en lille panserværnsgranat, og den evindelige endelige befaling og aftaler der laves på rampen sekunderne før man hopper ud i krigen: ” ok guys….husk, vi ses ved målet kl. 1900 og lad os så komme i gang med arbejdet” (briller ned, thumbs up og exit). Jeg hader disse aftaler der forgår på falderebet og der er aldrig nogle soldater der tager i krig på denne måde. Der er jo en grund til at man har befalinger og briefinger og øver og træner i vildskab. Jeg har kun meget få gange hoppet ud i noget jeg ikke vidste, hvad var, og det er altså ikke dér på rampen, man aftaler noget som helst.

Skuespil præstationerne er på det nærmeste under lavmålet og i en indledende scene hvor teamlederen og en af de erfarne gutter på teamet sidder på en bar og små snakker før afrejse virker det på det nærmeste dilettantisk og som skoleteater.

Det er godt for en tidligere soldat som mig, at se at håndværket bliver udført rigtigt og teknikken være i orden.

Men spis nu brød til … Det er ikke så skidt endda. Mænd skal engang imellem at se drengerøvs-action-film og her gør Act of Valor sig godt.
Og nu kommer vi til sagens kærne. Dét der er filmens svaghed er samtidig også dens styrke. For det der kan virke som ubegrænsede militære ressourcer og skuespillernes tidligere liv som aktive soldater med deres taktiske og tekniske baggrund gør også filmen til et “must See” for alle der bare lidt militært interesserede.
Act of Valor indeholder helt realistiske kampscener, og taktikken er i orden. Det ligner at der bliver skudt med skarpt flere steder særligt fra flod bådene hvor lyssporene fløjter ind i junglen fyldt med fjendtlige styrker. Det er godt for en tidligere soldat som mig, at se at håndværket bliver udført rigtigt og teknikken være i orden.

Vi ser hvordan våben bliver hævet og sænket når teamkammerater kommer forbi farlige vinkler og vi ser soldater der tydeligt ved og viser hvordan de skal kæmpe og bruge dækninger i nærheden. Vi ser realistiske fremrykninger i junglen der ikke som man tror, foregår i lav snige-snige-kravl, men gennemføres som i virkeligheden, nemlig i almindelig stille kontrolleret gang og man ser hvordan der skiftes magasin og kæmpes som det også ser ud i virkeligheden. Her gør filmen sig super godt og det er vist ikke før set så gennemført.

Actionscenerne er velkoreograferet og den indledende gidselredningsoperation i junglen er knaldgodt bygget op med mange gode taktiske og tekniske detaljer.

Der er kørt meget interessant militært isenkram i stilling, og mini-u-både, en atom-u-båd, ildstøtte fra helikoptere og HALO faldskærmsspring topper filmen af som en film man skal se.

Konklusion
Dette er en film man bør eje på DVD, så man med sine bedste kammerater kan kigge detaljer og taktiske scener om igen. Men tag ikke din nye kæreste med i biografen og se den, så mister du hende på dårlig smag!

Det er umuligt og urimeligt at bedømme filmen samlet set. Den må i denne sammenhæng bedømmes ud fra to meget forskellige kriterier. Filmen kan på grund af den ringe historie og elendige skuespil præstationerne ikke trække mange stjerner og ligger i bund med en enkelt stjerne ud af fem mulige. Men på den tekniske og taktiske del trækker den topkarakter på 4-5 stjerner.

Derfor lander vi samlet set på 2/5 stjerner, som biograf film.

Konklusion
Dette er en film man bør eje på DVD, så man med sine bedste kammerater kan kigge detaljer og taktiske scener om igen. Men tag ikke din nye kæreste med i biografen og se den, så mister du hende på dårlig smag! Det er umuligt og urimeligt at bedømme filmen samlet set. Den må i denne sammenhæng bedømmes ud fra to meget forskellige kriterier. Filmen kan på grund af den ringe historie og elendige skuespil præstationerne ikke trække mange stjerner og ligger i bund med en enkelt stjerne ud af fem mulige. Men på den tekniske og taktiske del trækker den topkarakter på 4-5 stjerner.
Plus
Den tekniske og taktiske del af filmen trækker den op på topkarakter.
Minus