F16-mekanikerne er ved at være slidt helt ned

Danmarks bidrag til kampen mod terrorgruppen IS kan ikke blive ved i længere tid, sådan som regeringen ønsker det. Flyvevåbnets F16-eskadrille er presset med slitage på de gamle kampfly, rekordhøjt sygefravær og stress­tilfælde blandt flymekanikerne, som vedligeholder de danske F-16 fly på basen i Kuwait. Sådan lyder meldingen fra tillidsrepræsentanter ved Fighter Wing Skrydstrup.

Ifølge Henrik G. Christiansen, fællestillidsrepræsentant ved Fighter Wing Skrydstrup, har mekanikerne problemer med stress og sygefravær, fordi der trækkes på de samme mennesker igen og igen på grund af den akutte mangel på flymekanikere.
»Nu må vi sige stop. Folk er trætte, hårdt belastede og har ikke tid til familien, mens sygefraværet er rekordhøjt. Samtidig begynder der at komme revner i flyene, som lider under slitagen og kræver stadig mere vedligehold. Politikerne må tage et ansvar og trække os hjem, så vi kan holde en pause,« siger Henrik G. Christiansen til Berlingske.

LÆS OGSÅ :  Bramsen: Der har været spekulationer om danskledet mission

14 tillidsrepræsentanter fra Fighter Wing Skrydstrup, advarer i et brev til statsminister Lars Løkke Rasmussen og de øvrige partiledere på Christiansborg om, at en forlængelse af indsatsen vil betyde, at mekanikerne ikke kan løse opgaverne ordentligt, hvis indsatsen forlænges.

Folketingets mandat til den militære indsats udløber til oktober. Men som der står i Venstre-regeringens regeringsgrundlag, så skal Danmark »fortsat deltage i den internationale koalition mod ISIL og bidrage militært til bekæmpelsen af terrororganisationen i Irak«.

Mangel på medarbejdere

Flyvevåbnets F16-eskadrille på Flyvestation Skrydstrup er normeret med 210 flymekanikere, men 30 stillinger er ubesatte, og det øger belastningen på de tilbageværende, som for en dels vedkommende også nærmer sig pensionsalderen. Ifølge Flyvevåbnets egen statistik har de ansatte fra 2006 til 2014 øget antallet af manddage i internationale operationer fra cirka 15.000 på et år til cirka 70.000 sidste år – med de samme knap 3.000 medarbejdere, skriver Berlingske.

LÆS OGSÅ :  Bramsen: Der har været spekulationer om danskledet mission

Det tager mellem 4 og 5 år at uddanne en flymekaniker – derfor kan man ikke umiddelbart bare ansætte nogle flere for at løse problemet.

Siden flyvevåbnets F16-eskadrille blev indsat i Irak i oktober sidste år, har de fløjet mere end 4.000 timer, mere end 410 missioner og har over smidt 350 bomber.

Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *