DR2 sender i øjeblikket en programserie der bærer titlen “Sådan er det bare”. Programmerne sætter spørgsmålstegn ved den måde, vi har indrettet livet på.
I går rullede afsnit 6 over skærmen, og en af præmisserne i programmet, handler om at Forsvarets hververeklamer fra 2006, viser ikke kamphandlinger, og at reklamen er med til at “lokke den danske ungdom i krig” på et uoplyst grundlag.
Forsvarets reklame fra 2006
“Forestillingen om, at nogen vil tage i krig eller melde sig som soldat i Forsvaret alene på baggrund af et reklamefilm på 20-30 sekunder, nok er at undervurdere den danske ungdom.
Der er ingen tvivl om, at jobbet som soldat kan være psykisk og fysisk hårdt, og kan i visse situationer indebære nogle af de værst tænkelige oplevelser. Det er netop en af årsagerne til, at ingen udsendes til internationale missioner uden at have været soldat i minimum 12 måneder. Det er igennem de 12 måneders særdeles intensive træning og gennem grundig oplysning, at den egentlige forberedelse til at være i krig ligger — ikke i en kort biografreklame” – udtaler Peter Dahl, oberstløjtnant, Forsvarskommandoen.
Der intet soldater fagligt i reklamen fra 2006, men om den indirekte lokker unge mennesker i krig? Se programmet her, og bedøm selv.
Vil give ret i at der ingen der træffer beslutning på 30 sek reklame film…
Men som skadet soldat fra Afghanistan missionen. .. synes jeg dog jeg har set at fvr prøver at trække en anden virkelighed ned over nye værnepligtige. . En form for illusion hvor alt er godt og glade dage overalt. .. f.eks hvis man går en tur ned forbi forsvarets dag så er væggene plastrede til med meget flotte billeder, nærmest glansbilleder. . I Slagelse er der fx det her billed der skal se ud som om det er fra et BSO… her sidder en gruppe værnepligtige rundt om et bål og tilbereder feltrationer… alle er pæne og rene og alle har et stort smil på læben. Som iagttager får man nærmest følelsen af at det er et lejrbål og man hygger.. på alle de øvelser jeg har været på husker jeg mere en virkelighed der hed man var pisse beskidt og klam som kampsoldat… man var træt og ofte os både våd og kold og alle havde det der look der siger så dræb mig dog… og man bare ventede på næste lorte opgave som at skulle skynde sig ud og kigge på selager lade i 8 timer bare fordi en batman keder sig ..
Forsvaret formår at holde ilussionen over de nye værnepligtige helt frem til de står sidste dag på kasernen inden udsendelse, Og batman enten starter sin tale eller slutter den med at han ikke kan garantere at alle kommer hjem i live….
Her falder tiøren og du kan se chokket printet fast i nogle af deres ansigter. ..
Har været udsendt med så mange nu hvor det som om de har haft en forestilling om at de skulle ned til et 5 stjernet hotel og var på en slags ferie og derfor fået et ordentligt chock når virkeligheden rammer…
Da jeg kom tilbage efter mine skader blev jeg blandt andet bedt om at gå bagerst i geledderne ved parader da det jo ikke så pænt ud med en skadet soldat i front. ..
Jeg mener en soldat skal introduceres for virkeligheden og ja nogle ville nok hoppe fra… men det vil gøre det muligt at de kunne nå og blive erstattet,
På mit hold i Afghanistan manglede vi det der svarede til 20 procent ved ankomsten til landet. .. folk som var hoppet fra i sidste øjeblik og groundet. .. folk hvoraf de fleste aldrig blev erstattet. .. hvilket blot betød hårdere arbejdsbelastning… for de samme mængder opgaver skulle stadig løses… de samme mængder kg skulle stadig slæbes…. der var blot mindre til at bære
Synes de glemme lidt, at fortælle om muligheden, for at melder fra, når man har været værnepligtig og ved hvad det går ud på.
Og som Philip skriver, forsvaret har lavet flere reklamefilm, hvor man har prøvet, at forklare hvad forsvaret egentligt er. Hvor er de film henne i dette indslag?
så har man sku for lidt at gå op i
De jo bare idioter på ekstremt højt plan. De gør de unges tankegang ufattelig dum. Der er sgu da ingen der tænker for alvor at de vil til Afghanistan efter en hververeklame på 30 sekunder. Højst lysten til at komme i Forsvaret. Men det jo sådan set også meningen
Jeg finder det meget bizart at man bruger en reklame fra 2006 som eksempel, især da man ikke inkluderer de tre følgefilm der viser de tre hovedpersoner der er i tjeneste i hhv. Hæren, Søværnet og Flyvevåbnet
Hvorfor det lige er at Knud Romer, en reklamemand, mener han skal udtale sig om hvad det er soldater gør og hvad krig er, forstår jeg nok ikke helt. Også den anden reklamemand, ham med neuro-marketing, virker lidt til at udtale sig om emner han ikke helt forstår eller bør udtale sig om.
Fuck det var dumt.
Og DR er noget at prale af? lorte tv til overpriser… Som soldat, så støtter jeg forsvaret, for de har jo prøvet at træne og uddanne soldater før. Det har Dr vist ikke, men Dr er god til at sprede pladder humanisme…. ( Beklager evt. Stavefajl)
Det er jo journalistik på så lavt et niveau, at det gør ondt!!
Det er jo journalistik på så lavt et niveau, at det gør ondt!!