Danmarks nye PMV kan blive offentliggjort på fredag

Når forsvarsforligskredsen mødes på fredag, vil Forsvarsministeriets Materiel- og indkøbsstyrelse (FMI) aflevere deres indstilling og afsløre hvilken af de fem PMV kandidater som de har anbefalet, som afløser for den gamle M113. Det oplyser en pålidelig kilde til krigeren.dk.

Forligskredsen der skal træffe beslutningen om at trykke på “køb-knappen” tæller Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Og har de ingen indvendinger iforhold til den faglige anbefaling fra FMI, vil vi allerede på fredag kunne offentliggøre Forsvarets nye PMV.

En beslutning der kommer til at have stor betydning for Hærens fremtidige virke og værktøjskasse de næste 20-30 år.

Udbuddet omfatter køb af 360 pansrede mandskabsvogne, men kontrakten vil indeholde en option om, at antallet kan variere fra 206 til 450.

LÆS OGSÅ :  Nyt panserværnsmissilsystem til Hæren

LÆS OGSÅ : Resultaterne i vores læserundersøgelse omkring PMV og artilleri

Den nye mandskabsvogn skal leveres i seks forskellige konfigurationer: infanteri, kommandostation, ingeniør, ambulance, mekaniker, og mortér.

I 2010 begyndte forsvaret at forberede udbuddet. Hæren udformede sine operative krav til køretøjet, og der blev lavet et omfattende udbudsmateriale. Nu godt 5 år efter, er FMI færdige med den endelige evaluering – indstillingen er klar og vi er tæt på afgørelsens time.

LÆS OGSÅ :  Nyt panserværnsmissilsystem til Hæren

 

[divider]DE 5 PMV KANDIDATER[/divider] I det danske PMV projekt er der 5 kandidater med konkurrencen
VBCI (hjul) fra Nexter Systems
APC G5 (bælter) fra Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft
ASCOD (bælter) fra General Dynamics European Land Systems
CV90 Armadillo (bælter) fra BAE systems
Piranha 5 (hjul) fra General Dynamics European Land Systems

VBCI kørsel i Frankrig
VBCI

Se vores egen VBCI billedserie her

CV90 Armadillo
CV90 Armadillo

Se vores egen CV90 billedserie her

ASCOD
ASCOD

Se vores egen ASCOD billedserie her

APC G5 - FFG
APC G5 – FFG
Piranha 5
Piranha 5

Se vores egen Piranha5 billedserie her

72 kommentarer

Skriv et svar
  1. Umiddelbart synes jeg det skal være hjulkøretøj. Er selv uddannet på M113 og det er/var et fint køretøj, men Piranha’en er noget mere behageligt at køre i…

  2. De er alle nogen rigtige gode køretøjer… som er designet til krig… Men Cv90 vil give mest mening netop fordi vi har Ikk’en, det vil spare os for rigtig mange reservedele, da man kan bruge mange af de samme dele på begge køretøjer, plus vi allerede har en mekker aftale med svenskerne hvor vi vil spare rigtig mange penge når softwaren skal opgraderes ved at kun henvende os til dem, frem for flere aftaler… Det smarte jo at hvis man får en total skadet køretøj (enten cv90 eller cv9035) så vil man kunne kannalbalisere det der nu stadig kunne bruges over på en af de andre køretøjer.. genialt i krigsområder…
    Og til sidst er køretøjet jo modul opbygget, så hvis man blev trætte af at have armadillo udgaven ja så kan man forholdsvis hurtigt tilpasse den, til moter vogn, radar vogn, ikk, eller let panzer :)

    • Ikke helt sandt, da flere af delene er forskellige generationer, og undervognen er helt anderledes.. Vi lavede tests som viste at det ikke ville kunne lade sig gøre

      • Du har helt et Peter….det er Armadillo spin.
        Jeg spurgte et par tekniker da jeg var på øvelse ovre Oksbøl. Jeg havde en forventning om at hvis IKK’en gik i stykker kunne bare skrue den kasse af der sidder på armadillo’en og sætte tårnet på.
        Det kan man ikke! De fleste stumper er ikke kompatible. Armadillo’en er over10 år yngre og de sammenlignede det med golf 4 og en golf 6.
        Skroget har de nok til fælles.

      • Interessant R.J. De teknikere jeg taler med i Oksbøl siger at power pack, drivlinje, slut drev etc. er det samme. Det er kun ventilation og det elektriske system som er tilpasset den nye model. Til gengæld viste de at taget er boltet på og man derved kan tilføre et tårn efter tilpasning af det elektriske system. De teknikere jeg talte med har faktisk serviceret begge køretøjer.
        Arbejder du samme sted som Peter ;-)

      • Tja, hvis det du siger er sandt og ikke bare spin, så er det godt nok meget skræmmende at teknikerne ikke er enige om hvad de skal sige og jeg vælger dog stadig at tro på hvad de fortalte mig da jeg syntes det lød plausibel.
        Og du skal da blive salig i din tro hvis du mener at de ligger sådan en gammel maskine i og at der ikke er sket en udvikling siden 2008 hvor undervognen heller ikke var helt ny.
        I så fald håber jeg ikke vi får armadillo’en og at testvinderen bliver valgt.

      • R.J. du modsiger dig selv. Ved at vælge Armadillo vælger man jo vinderen? Du har tydeligvis talt med den “forkerte” tekniker :-)
        Samtidig bør du gå ind og låse lidt mere på stoffet eller få din arbejdsgiver til at give dig valide data. Alle ved at militariserede motorer og transmissioner let har 15 – 20 år på bagen inden de afløses. Se på Leo2 powerpacken, den blev produceret i 30 år.
        Armadilloen er den eneste af deltageren hvor man reelt reducere antallet af reservedele, samtidig med, at man ikke skal etablere nye uddannelser til brugeren og teknikeren.

  3. Cv90 armadillo go go go vi har alle reserve dele til dem i forvejen pga vores ikk’er MEEEEEEN det ville jo være smart så det kommer ikke til at ske…. GLEM DET

  4. Bare rolig – har I glemt den aftale der blev lavet om “større/mere samarbejde med Frankrig”.
    Vi får franske campingdåser og franske granatkastere – det er en politisk beslutning, som bliver begrundet med “bedst til prisen”.
    Nu har forsvaret jo leveret en buket af argumenter – som så vil blive byttet fordrejet ignoreret, indtil politikerne har den rigtige begrundelse til den dåse de ville have fra starten.

    Seulement mes deux centimes – d’un vieux corporal fatigue :-)

  5. I give you… G4+ (den ligner en G4, er dog meget lettere og mere økonomisk pga den revolutionerende “papkasse” konstruktion – for normale mennesker vil det ligne en stor papkasse, og også lyde som om, at det er “kører”, der laver motorlyden – Men det er alt sammen psyobs)…

  6. Fabrikken der har den største repræsentationskonto, og finder de forhandlere der er nemmest at snøre, den vinder mok desværre. Men husk nu for f….. at de er bores soldaters liv I handler med.
    Fra en gammel pensioneret kriger.

  7. Det bliver det sædvanlige, hvor Danmark kræver en masse special konfigurationer, så vi igen kan købe for dyrt. For selv de vælger en standard PMV “fra hylden” så skal vi da lige have det hele ændret lidt, så vi kan vise hvor vigtige vi er.

  8. Spændende da det vel kan tages som et udtryk for brugernes ønsker. Ulykkeligvis er det politikere uden nogen som helst viden eller forståelse for Forsvarets behov som skal træffe valget…. Lur mig om de ikke vælger noget helt andet

    • ja den virker men det gør m113 osse hjul har styrker nogen steder hvor bælter harminusser og omvendt nogle steder har bælter plus hvor hjul harminus det bedste ville være at have begge dele men jeg er dog klart for bælter på pmv og især for cv90 da vi allerede har IKK erne og det ville kunne spare os en masse i reservedele at vælge denne pmv men som skrevet længere oppe så er det politikkere uden nogen form for forståelse for hva forsvaret har brug for der skal træffe beslutningen men la os håbe de for en gangs skyld kan tage en korrekt beslutning selvom jeg har mine tvivl

  9. For sommerfugle i maven når jeg ser så nogen billeder her. FFG APC G5 ser da mega nice ud. Tog gerne en tur mere til de varmelande hvis jeg blev pilot på så en bandit.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *