Den schweiziske producent, General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH (GDELS) er med deres EAGLE 5 blevet tildelt en opfølgningsordre på i alt 56 stk. PATROL og 1 stk. RECONNAISSANCE (RECCE) Open EAGLE 4×4 køretøjer, som skal leveres til Hæren.
Det interessante er RECONNAISSANCE Open-varianten, som GDELS i en pressemeddelse beskriver som en prototype.
”Jeg er især stolt af, at Danmark som NATO-medlem er den første nation, der bestiller den åbne version af vores EAGLE 4×4-køretøj. Vi ser frem til at levere den nye RECCE Open-variant til Danmark til deres tests og brugerforsøg…” udtaler Giuseppe Chillari, der er administrerende direktør for GDELS-Mowag i en pressemeddelse.
Fem forskellige versioner… i alt
I det oprindelige udbudsmateriale står der at Hæren ønsker sig fem forskellige versioner:
– Patrol (Command and control (2C), Liaison, Troop Transport. 4-5 persons).
– Electronic warfare (Collect military intelligence from enemy communication systems through monitoring and processing their networks in order to support the Danish Contingent (DANCON) and external partners. 4-5 persons).
– Support (Line Logistic Equipment transport. 2-3 persons).
– RECCE open (The vehicle will primarily act in the role of a scout vehicle, covering Light Reconnaissance. Conduct protective security and escort support during advance and withdrawal as well dismounted as mounted. Surveillance. 5-6 persons. Armaments, as in weapons, are expected to be the same as on the Patrol configuration, e.g. heavy machine gun on top).
– RECCE closed (Light Reconnaissance. Conduct protective security and escort support during advance and withdrawal as well dismounted as mounted. Surveillance. 5-6 persons).
De pansrede patruljekøretøjer skal kunne være i et C-130J Hercules-fly, som dem vi har fire af i Danmark.
Prisen på de 57 nye køretøjer lyder på 316 millioner danske kroner.
Levering af de nye køretøjer begynder inden udgangen af 2021 og afsluttes i 2022.
Nationalbanken har så – til valutareserven – købt schweiziske statsobligationer og støttet kursen på CHF. Jeg er ikke i tvivl om, at Nationalbanken har været rådspurgt. Sammenfaldet er påfaldende!
Hvad angår den i artiklen omtalte nye ordre på 56 “Øgler”.
Så tror jeg, at der er tale om et produktionsoverløb, fordi man har bibeholdt nogle medarbejdere og har derfor indkøbt til lager. (Det var det samme i sin tid – for længe siden – der kom en supplerende leverance af Neuhausen pistoler et par år efter.
Fortsat:..
mens man byggede de nye produktionsfaciliteter – og “Øglerne” noget beskæftigelse, så man kunne holde på de kvalificerede medarbejdere – og fyringsrunden smed umuliusserne ud.
Det man har opnået er, at Danmark har fået et kvalitetskøretøj – og samtidig mulighed for at få lavet de varianter uden at være under pres – det har så holdt deres udviklingsmedarbejdere i sving. Prisen har så også i CHF været til at tale med, fordi man har fået fjernet nogle af svindlerne i hæren – så man kan regne prisen ex-bestikkelse (konsulent-honorar).
Realistisk vurderet har den danske ordre reddet MOWAG. Umiddelbart før fyrede de hele fabrikken. Den danske ordre har givet dem is i maven.
Man har formentlig sluttet handlen, da CHF stod i 6,4 til 6,5 kr., hvor den i dag står i 6,9-7,0 kr. En besparelse på 7½%. Nu er den danske ordre på 300 køretøjer (og dertil kommer også nogle “Øgler”) – hvilket svarer til målet for den britiske ordre.
og mulighed for at hjemkøbe værktøjer – samt opføre nye produktionsfaciliteter i Kreuzlingen. Samtidig gav indretningen af ambulancer mm. gutterne noget at skrue på mens man byggede de nye produktion