More stories

• Faldskærmschefen, der faldt og rejste sig som forfatter

Det begyndte med forfalskede check. Det blev til en markant rolle under besættelsen. Det førte til fængselsdom, landsforvisning og en afslutning som relativt succesfuld forfatter. Danske Flemming B. Muus var under britisk kommando en væsentlig figur under besættelsen. Hans historie både før, under og efter besættelsen lyder som en film, man gerne vil se. Da […] Læs mere

• Anmeldelse: Propaganda i det 21. århundrede – en historisk gennemgang

Scot Macdonalds bog ’Propaganda and Information Warfare in the Twenty-First Century – Altered images and deception operations’ er en særdeles glimrende gennemgang af propaganda og vildledning i et historisk perspektiv. Den tilbyder talrige gode eksempler fra forskellige konflikter, fra Romerriget til nutiden, men fokus i store dele af bogen er første og anden verdenskrig. Mellem […] Læs mere

• Anmeldelse: Kampvogne i krig

Af Christian Brøndum Gennem syv år bidrag en deling danske kampvogne af typen Leopard 2A5 til krigen mod Taleban-oprørere i Helmand-provinsen. De langtrækkende, præcist skydende og stærkt beskyttede vogne bidrog væsentligt til at begrænse antallet af sårede og dræbte, og historien om kampvognenes besætninger og deres bidrag til operationerne er der kommet en meget fin […] Læs mere

• Anmeldelse: Sømagt er nøglen til Danmarks historie

Af Christian Brøndum Danmarks to hyperflittige marinehistorikere, Søren Nørby og Jakob Seerup, ved så meget om sømagtens betydning for danmarkshistorien, at de åbenbart er nødt til at udgive en ny bog omtrent hvert år for at komme af med deres viden om emnet. Senest har de begået et omfattende værk om begivenheder af betydning for […] Læs mere

• De politisk ukorrekte skibe

Kanonen med det lange rør, som sidder forrest på Søværnets to støtteskibe af Absalon-klassen, kostede cirka 125 millioner kroner, da skibene blev bygget i 00´erne. Kanonerne kan sende en 127 mm granat med en vægt på 31,8 kg mod et mål ud til 24 kilometers afstand, og de første 20 skud kan afgives automatisk, uden […] Læs mere

• Knogler fra en gammel kriger

ANMELDELSE: Det vælter op af jorden med oldgamle våben og ødelagte krigerknogler i Fortidens Slagmarker. Det er arkæolog og museumsinspektør Jeanette Varberg, der har forsøgt at beskrive vores krigeriske tendenser henover syv årtusinder; fra Stenalderen til og med Vikingetiden. Det er hun sluppet godt fra. Ikke mindst på grund af de mange detaljerede eksempler. Der […] Læs mere

• Boganmeldelse: Våben til København -Trilogien

Denne romantrilogi udkom 2001-2003 og genudgivet i 2015 i anledning af 75-året for Danmarks besættelse. Trilogien er revideret af forfatteren i genudgivelsen. Historien er begynder hos Familien Holm, en arbejderfamilie i udkanten af København. Historien starter i tiden omkring Nazitysklands angreb Polen i september 1939. Historien fortsætter til danmarks besættelse den 9. april hvor én […] Læs mere

• Hudløst ærligt fra helmand

Pikke på en væg i Helmand

De var unge. De var soldater. De var udsendt til Afghanistan. Nogle skrev på væggene, andre tegnede pikke, mens de sked, snakkede telefon eller savnede dem derhjemme. Sisse Jensen Dall har været udsendt til Irak og Afghanistan af flere omgange, som civil og presseofficer, og i bogen “Hudløst ærligt fra Helmand” har hun samlet lokumspoesi fra […] Læs mere

• Arktisk kuldegysning

Nogle steder er næsten skabt til en krimi. Dødemandsbugten er sådan et sted. Ud over navnet gør beliggenheden på den nordøstlige del af Grønland bugten til et sted, hvor få mennesker bor, og som endnu færre besøger. Ud over, naturligvis, Siriuspatruljen og Thomas Rathsacks romanfigur Michael Plessner. Det handler om naturressourcer, narko, magt og penge. […] Læs mere

• De hvide busser – reddet fra Hitlers helvede 1941-45

Denne bog er et krystalklart eksempel på, at ting sjældent ikke kun er sort eller hvidt. Der er også mange andre nuancer. Således var Danmark under den tyske besættelse 1940 til ’45, andet end modstandskamp, sabotage og erstatningskaffe. Historien har fortalt os at den Svenske greve Folke Bernadotte hentede de danske jøder hjem fra koncentrationslejrene […] Læs mere

• Kampen om Stillehavet

Krigen mellem USA og Japan 1941-1945, der udspillede sig som en kamp om Stillehavet, er det mest omfattende og omkostningsfulde søslag i verdenshistorien. Skal man fortælle historien om krigen i Stillehavet i breden og i dybden vil det blive en meget tyk bog. Og der er skrevet mange tykke bøger om kampene i Stillehavet. Om […] Læs mere

• Den Blodrøde Flod

Danske øjenvidner til den Finske Borgerkrig i 1918 Frem til 1917 er Finland et Fyrstedømme under den Russiske Zar, efter revolutionerne i Rusland i Februar og november 1917, kollapser myndighederne i Finland, embedsværk, politi og hele magtstrukturen. Værre endnu korn leverancerne fra Rusland, som Finland er dybt afhængig af, udebliver. Finland står uden ledelse, har […] Læs mere

• No man’s land – En dansker med canadierne ved Vestfronten

På bogens bagside står der “Menig Dinesen udviste under 10 timers nærkamp usædvanlig tapperhed, som resulteret i erobringen af ca. en mile stærkt befæstede fjendtlige skyttegrave. Fem på hinanden følgende gange stormede han ene mand fremad og satte fjendtlige maskingeværer ud af aktion. Med bajonet og håndgranater gjorde han det af med 12 fjendtlige soldater. […] Læs mere

• Fortraengt-grusomhed

Fortrængt Grusomhed – danske SS-vagter 1941-45

Under Anden Verdenskrig meldte 12.000 danskere sig til Waffen-SS, heraf kom ca. 6.000 til at gøre krigstjeneste i Frikorps Danmark eller andre formationer under SS. Danskerne var at finde på Østfronten, Vestfronten og på Balkan og gjorde tjeneste i et utal af funktioner i den store tyske SS-organisation. Når det drejer sig om verdenskrigene, fortjener […] Læs mere

• Boganmeldelse: Guide til Danmarks indkøb af nye kampfly

Hvorfor skal vi købe nye kampfly, hvilke politiske dagsordener spiller ind, hvad er det for fly vi kigger på og hvad er deres styrker og svagheder? Danmarks indkøb af nye kampfly er et stort og komplekst emne. Der har ikke været den offentlige opmærksomhed og debat om emnet, og det kan derfor være svært at […] Læs mere

• SLAGET OM NORDATLANTEN

Boganmeldelse: Slaget om Nordatlanten

Den længste militære kampagne under Anden Verdenskrig var kampen om Nordatlanten. Med sit højdepunkt fra 1940 til slutningen af 1943. Hvor magtbalancen tippede frem og tilbage. Et kapløb om at udvikle nye våben, taktikker og modforanstaltninger. Alt imens Kodebryderne og efterretningertjenesterne forsøgte, at afsløres fjendens næste træk. Den tyske flådes jagtede de allieredes handelsskibe, med […] Læs mere

• Finland og den totale krig 1939-45

Boganmeldelse : Finland og den totale krig 1939-45

Finlands dramatiske skæbne under Anden Verdenskrig er næsten grotesk underbelyst i resten af Norden og navnlig i Danmark. Nu har Claes Jo-hansen med assistance fra finske historikere og ved brug af et bredt sammensat kildemateriale skrevet det første store værk på dansk, der samlet belyser vort nordiske broderfolks politiske og militære historie i årene 1939-45. Læs mere

• Boganmeldelse: ”True Grit” af Bear Grylls

Da jeg gik i gang med at læse ”True Grit” af Bear Grylls, forventede jeg ikke en litterær oplevelse, eller nogen form for skrevet mesterværk. Derimod forventede jeg historier om overlevelse,  modgang af rang og prøvelser der ville knække de fleste – og jeg skal love for jeg blev ikke skuffet. Bogen starter med at give […] Læs mere

Load mere
Congratulations. You've reached the end of the internet.