Nye indsatskøretøjer til Hjemmeværnet

Hjemmeværnets nye indsatskøretøj : VW Crafter 50, 4x4, Heavy Duty Foto: Jeppe Falk 

Hjemmeværnet underskrev i november 2013 en kontrakt om levering af 90 VW Crafter 50, 4×4, Heavy Duty samt opbygning efter en række særlige krav, som er unikke for Hjemmeværnet. Dette sker som erstatning for køretøjet MAN8.
Køretørtøjet går under betegnelsen : Fleksibelt Indsatskøretøj (FIK)

Indtil videre har kun frivillige chefer og en deling under Infanterikompagni Jonstrup set køretøjet. Eller rettere, en prototype. Delingens soldater har bidraget under opbygningen og ikke mindst under en test, lørdag d. 18. januar. Her blev FIK’en læsset med ni frivillige hjemmeværnssoldater (som er max antal personer), 12 rygsække samt en stor mængde øvrigt materiel. Den blev prøvekørt på fastbanet vej og i terræn.

SE OGSÅ : Hjemmeværnet trækkes ud af Kosovo – Hæren overtager igen

Annonce
Annonce

“Den er overraskende god. Faktisk havde jeg forventet, at vi ville køre fast allerede på vej op ad første bakke, men den møjer bare lige igennem det hele. Der er ikke noget køretøj, der er 100 procent perfekt til både fastbanet vej og til terræn – men her kommer vi rigtig tæt på.” udtaler Jais Tindborg, kører og gruppefører i Hjemmeværnet.

LÆS OGSÅ :  Claus Hjort: Hjemmeværnsfolk skal trænes og udstyres som "rigtige soldater"

De kommende måneder skal bruges til videre justering af detaljer på baggrund af de frivilliges evalueringer og derefter den egentlig opbygning af de i alt 90 køretøjer, inden de rammer Hjemmeværnets myndigheder. Hvis alt går vel, tilgår de nye køretøjer allerede i løbet af sommeren 2014.

Hjemmeværnets nye indsatskøretøj : VW Crafter 50, 4x4, Heavy Duty
Hjemmeværnets nye indsatskøretøj : VW Crafter 50, 4×4, Heavy Duty
Foto: Jeppe Falk

30 kommentarer

Skriv et svar
  1. Det bliver da kun mere luksus….
    Øv siger jeg bare.
    Jrg tror ikke på at den kan udføre de samme opgaver som MAN 8.

  2. Det går virkelig godt for Volkswagen for tiden – de har også lige leveret 100 nye Tranportere til politiet!

  3. I reklamen kan vw altså køre op ad en MEGET stejl bakke! Haha! Der er nogen nogen spidser der har fået ny biler.. og ja.. så falder lorten kun én vej.. som der er blevet nævnt.. 4×4………………..

  4. Jeg ser frem til at prøve den, for at se hvad den kan, der er ingen tvivl om den er smart… På fast banet vej, men hvordan den ellers er kan jeg kun se frem til at prøve, det er muligt at der er varmere end på ladet af en MAN 8 / 10 men pladsmessigt, ser den noget klemt ud,

  5. Ja feltkøretøj bliver den jo aldrig. Men vil nu sige den kan komme længere frem, end man tror, steder man ikke regnede med var muligt. Har kørt fine flade steder med en WV transporter 4×4.. :) I høj sne bla.

  6. Det må Være fordi det er en anden kasse de tager pengene fra. Men jo der skal spares det kan man jo se på alle de personeltilpasninger der er rundt om på alle kaserner i forsvaret. Men lad da bare hjemmeværnet bruge løs de har jo de ringeste køretøjer i forvejen. Eller har de solgt transporter t5, ja det tror jeg de har. Og en erstatning for man 8, Arr ikke helt vel. Men hvornår kommer der så en erstatning for forsvarets mekker man 8, hvor man er begyndt at udfase de forskellige stumper . En man sx med container er bare ikke så nem at komme rundt med ude i skoven. Så kom jeg af med min onsdags galde.:)

  7. Bare lige for at sparke det ud så alle er med: hjemmeværnet og forsvaret er to forskellige penge kasser

  8. De kører med dem i Tyskland og Sverige bare som Mercedes Sprinter, det er samme teknik kun udseendet er anderledes..

  9. Det er øv at vi mister MAN 8, men det er jo sparetider for alle dele af Forsvaret, og nej Jesper Tranberg Hjemmeværnet skal selvfølgelig også spare på lige fod med jer, så vi er i samme båd.

  10. For satan der kommer mange dumme kommentare fra mange dumme mennesker, der ikke har prøvet køretøjet. Eller for den sags skyld forstår hvilke behov hjemmeværnet har, og hvordan de skal opvejes i forhold til økonomi. Nej den kan ikke det samme som en MAN 8. Ja det ville være vildt fedt at få pmv’er og piranha’er. Men har vi råd til det? Nej! Koster dette køretøj en brøkdel? JA! Er der så flere penge til det der er rigtigt sjovt! Muligvis ja! Kan den køre i det meste terræn! JA! Har HJV brug for mere end dette? Nej! Konklusion: når man ikke kan få det hele, må man nøjes. Og hvis dette er hvad vi må nøjes med er det nok helt fint!

2 Pings & Trackbacks

  1. Pingback:

  2. Pingback:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *