Merlin EH-101 klar til første skarpe mission som taktisk troppetransport

 

Det tog 13 år – men nu er de klar til indsættelse som taktisk troppetransport

Annonce
Annonce

Det har i adskillige år har det været planen at udsende et helikopterbidrag til Afghanistan. Og nu lykkedes det endelig. Den 1.august skal to EH101 helikoptere og en tredje i reserve være operativ i det nordlige Afghanistan.

Vi skal helt tilbage til 2001, da det blev offentliggjort, at Danmark havde købt otte nye EH-101 Merlin helikoptere til ”Search and Rescue” og seks stk. til taktisk troppetransport. Nu er der så gået 13 år og de første fire EH-101 helikoptere er nu endelig blevet klar til at kunne varetage opgaven med taktisk troppetransport.

LÆS OGSÅ : Problem-helikopteren EH-101 – kan først transportere soldater i 2014

Tidligere i dag fik Hold 1 fra Helicopter Wing Karup, overdraget kommandofanen af generalmajor Henrik Røboe Dam.
– Det er første gang, at Flyvevåbnet kan gøre brug af den her kapacitet, og den har været længe undervejs. Det var planen, at vi skulle have været ude i  allerede i 2012, men problemer med reservedele og motorer har forsinket kapaciteten, lød det fra generalmajor Henrik Røboe Dam, da han talte til faneoverrækkelsen.

LÆS OGSÅ :  Redningsvest skyld i tab af helikopterdør over København

Hold 1 består af 76 mand, der rejser til basen Camp Marmal ved Mazar-e-Sharif i løbet af juli måned.
De danske flyversoldater kommer til at bo i den tyske del af lejren. Og det bliver også primært de tyske tropper i området, de kommer til at flyve for. Det er samme base, der var hjemsted for det danske radarbidrag i 2012.

LÆS OGSÅ : Forsvarets nye helikopter MH-60R Seahawk (info, billeder og video)

 

eh101-merlin

21 kommentarer

Skriv et svar
  1. vis de nu hade købet CH-47 Chinook så de bruger i england og usa eller en af de ander der har vært brugt i krig men nej danmark vil have en hele ny en og der skal leve efter de danske krav

  2. Den er 14 millioner Dollers billiger ind CH-47 Chinook, godt nok lidt langsommer men ikke meget, men den kan lastes med flere kg ind en CH-47 Chinook. men i da findes der også 9 varianter af ch-47’eren Hvor den mest kendte er CH-47D, men der findes modeller af den som kan kan laste nået mere ind vores egen

  3. Nu er EH-101´erne jo også brugt af andre militære enheder end lige Danmark. Den har været brugt i Canada og USA et stykke tid bl.a. Men man er sgu lidt tung i røven, når det kommer til dansk politik og penge til forsvaret og de operationelle opgaver. EH-101 er en fin maskine og velegnet til samme opgaver som Sea Stallion fra Sikorsky. Og Chinook er sgu for stor til danske almene forhold – og for gammel.

  4. Ja, tyskerne skal nok blive glade og miljøet er heller ikke så hårdt ved maskineriet som den skide ørken var :-), bedre sent end aldrig, men det havde nu været fedt med en egen helikopter dengang vi sad nede i sandkassen

  5. Hold nu k… en gang uvidende idioter!!..

    Et helikopter bidrag er en NATO kapacitet, og selv om de var blevet sendt ned for 10 år siden var det jo ikke for at støtte egne styrker, men for at indgå i en kapacitet for alle at trække på!!

    Der har været danskere i luften i britiske transporthelikoptere i både Irak og Afghanistan, og det er de selvsamme folk som har uddannet de ny ankommende besætninger og som igen tager til Afghanistan, nogle af dem for 3 & 4 gang..

    Og jeg syntes det er fuldstændig usmageligt at tale ned til dem der skal afsted!, de er meldt klar til at løse de opgaver de bliver sat til!, og ligemeget om man kan lide det eller ej skal de folk ikke svines til, ej heller stilles spørgsmål om deres evner!, de gør kun hvad de politisk for besked på!!

    Rigtig god tur drenge og piger. Fly safe and make us proud..
    Nihil Intentatum

  6. Jeg kender en som var med under udvælgelsen af helikopterne.
    En herre der har været ansat i forsvaret i mange årtier.
    Han sagde at hvis de indkøbte overnævnte, tro det eller ej ville følgende ske:

    – Hvis du køber 10 – Bruger du 4 -6 stk til reservedele
    – De kommer aldrig op at flyve – hvis de gør tager det måske et årti.
    – Hvis de endte med at flyve i fx Afghanistan ville han ikke tage chancen.
    – Køb Amerikansk

    Omvendt – Der ville måske være større udgifter økonomisk til en dyrere alternativ. Om det så var Chinook eller en Blackhawk i en version tilpassset Dansk Forsvar selvom de ikke var på tegnebrættet ville de fra dag 1 have leveret en stor portion goodwill, effektivitet for egne tropper, for allierede samt skabt en selvstændighed for det danske forsvar, især i Afghanistan at vi havde haft egne helkopterne.

    Set fra en ideologisk holdning. :)

  7. 13 år… ????? Hvorfor er det lige at jeg kommer til at tænke på IC4.,.,.???? Er der bare noget med godt købmandsskab som vi danskere ikke er specielt gide til……???!?

  8. Vel skrevet Jørgen..!!! Og til Christian, de besætninger der flyver i TTT rollen i dag er alle uddannet og i stand til at lande i meget mindre områder og under alle forhold, det er faktisk meget kompetente folk som har opgaveløsningen for øje..

    Beslutningen om indkøb af EH101 blev truffet i 2001, det er korrekt, men leveringen startede ikke før 2005-2006 og det var hele tiden planlagt at SAR skulle erstattes først så den gamle S-61 kunne tages ud af service. Så når der skrives at den er 13 år forsinket er det jo ikke helt korrekt, forsinket er den men ikke 13 år..:-)

    Vi kender jo alle forskellen mellem mål og midler i Forsvaret, så det havde nok været mere end fantastisk hvis der ikke havde været problemer..

    Til dem der skal afsted, god tur, pas på jer selv og løs opgaven..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *