Kampfly for milliarder – bag lukkede døre

Morten Spiegelhauer i USA, Her taler han med en af F-35 testpiloterne. Foto: C. Sundsdal - krigeren.dk

Der er ikke mange af de store medier, der har fulgt indkøbet af nye kampfly. Men nu forsøger Morten Spiegelhauer – i skatteydernes tjeneste – at kaste lys over det, der er kaldt ”århundredets våbenhandel”. Det sker i dokumentarprogrammet ’Kampfly for milliarder – bag lukkede døre’.

Indkøbsprocessen for indkøb af nye kampfly, er foregået uden den store opmærksomhed fra offentligheden. Men der er tale om en investering på op mod 90 milliarder skattekroner i flyenes levetid.

LÆS OGSÅ : “Derfor skal Danmark købe dette kampfly”

Annonce
Annonce

“Alle er enige om, at Danmark for alt i verden skal undgå en ny IC4-skandale. Men samtidig er mange også enige om, at der findes én klar favorit blandt kandidaterne, nemlig Lockheed Martins F35. Kampflyet er resultatet af Joint Strike Fighter-programmet, hvor vil udvikle verdens bedste kampfly til en billig pris.

LÆS OGSÅ :  Nato-kampfly kan komme til at træne ud for Vestkysten

Men udviklingsprojektet har gennem årene været forfulgt at problemer, forsinkelser og massive budgetoverskridelser. Det betyder, at flyet endnu ikke er helt færdigudviklet, og at der derfor stadig hersker usikkerhed omkring vigtige forhold såsom, hvor meget flyet kommer til at koste, og hvor godt det kommer til at virke.

LÆS OGSÅ : Billedserie: F-35 Joint Strike Fighter

Valget af nye kampfly er ikke bare et spørgsmål om, hvilke fly der bedst løser de opgaver, vi skal bruge dem til. Økonomien og muligheden for at skabe danske arbejdspladser er også med i overvejelserne. Men ifølge eksperter kan det være spørgsmålet om politiske alliancer, der kan blive det afgørende, når Danmark skal vælge kampfly. Og her står valget mellem Europa og USA”, skriver TV2 i deres program omtale.

LÆS OGSÅ :  Briterne vil lancere nyt kampfly som skal afløse Eurofighter Typhoon

Spiegelhauer har fulgt indkøbsprocessen fra sidelinjen i ca 2 år… on and off.

Dokumentarprogrammet vises onsdag 11. november på TV 2.

Samme dag som vi, sammen med nytkampfly.dk, afholder et læserarrangement om netop F-35. Her kan du møde Lockheed Martins testpilot Elliott I. Clemence. Han vil fortælle om sit arbejde som testpilot samt give et indblik i hvad F-35’eren er for et fly, og du vil få mulighed for at stille ham spørgsmål.

Tilmelding til vores læserarrangement (Gratis) og mere info finder du her

14 kommentarer

Skriv et svar
  1. Åhh, jeg håber sådan, de vælger F18. Hvad skal vi dog med F35, der stort set ikke kan meget mere end F18, men koster 4 gange så meget. Stealth egenskaber? Jo, tak fint, men hvornår er det nu lige, vi har haft brug for det? F35= penge ud af vinduet. Vores nye IC4. Danske piloter kan ikke engang få lov at prøve bæstet, inden vi evt. køber den. Vi må bare stole på amerikanerne. Hmm, bekymrende…..

    • Under min uddannelse til flymekaniker, fik vi hver et fly, vi skulle fremlægge om. Jeg skulle fremlægge om F18 (det er ikke derfor, jeg er farvet af den). Jeg fandt en canadisk hjemmeside, lidt i stil med nytkampfly.dk, hvor det fremgik, at canadierne simpelthen havde opgivet F35, fordi den blev pivdyr. Budgettet var vist ment til at være 16 mia. dollars, men inden de var færdige, var tallet forbi 20, 30, 45 og til sidst rundede det – såvidt jeg husker 65 mia. dollars. Jeg kan ikke huske de eksakte tal, men jeg hjemmesiden på min PC, så det kan findes. Prøv evt. at søge på noget med Canada og F18/F35 på nettet. Jeg tror efter lidt tid, du kan finde den. Men anyway – de trak stikket, pillede al indmaden ud af deres F18 og fyldte F35 indmad i til en brøkdel af prisen og de har nu en badass flyver, der stort set flyver lige op med F35. Igen, det kan godt være, den ikke lige har stealth egenskaber, men hvornår er det nu lige, vi har brug for det? Du skyder jo missiler af på 20 mils afstand i dag, så du kommer jo aldrig i nærheden af fare og hvis der bare var den mindste fare for vores piloter, jamen så kommer de sgu ikke på mission. Det er rigtig dårlig omtale, når vi mister personel, så det vil vi – som så mange andre lande – gerne undgå. Når man så ydermere kunne læse – for kort tid siden – at F35 har været i dogfight med en F16 – for at se, hvor god den var til det – og har TABT, øhhh, så stiller det da nye spørgsmål i mit hoved, eller hvad synes du? Det fly, vi skal til at købe, TABER til det fly, vi er ved at udfase!!! Herefter undskylder fabrikken sig med, at den software sørme ikke lige var blevet installeret, så der var derfor, den tabte. Prøv og hør her pom frit: hvis du ved, dit fly skal i dogfight med en F16, mon man så ikke lige sørger for, at den rigtige software er installeret? Det svarer lidt til fodboldspilleren, der kun tager løbesko med til en fodboldkamp, fordi han sørme ikke lige var klar over, at han også skulle spille fodbold. Det kan godt være, at F18 ikke er verdens nyeste, men Superhornet udgaven af den og F35, startede faktisk udvikling ca. samtidig, nemlig midt 90’erne og F35 flyver stadig ikke og vores piloter kan ikke få lov til at prøve den inden køb. På den anden side, har du et fly, der HAR fået de tæsk, den skal have. Den HAR prøvet eks. motorstall, brand, styrt og hvad du ellers kan komme i tanker om af uheldige ting. Det er afprøvet i F18, mens vi først skal til at finde ud af det i F35, som det sidste, jeg har læst kommer til at ligge i omegnen af 800 mio kr. pr. stk., mens du kan få en F18 til ca. 220 mio. Og eneste forskel på de to, er stort set, at F35 har bedre stealth egenskaber og kan have sine missiler inde i kroppen (endnu en ting, der kan gå i stykker). Jeg kan absolut ikke se noget positivt ved F35. F18 er som de Seahawk helikoptere, vi er ved at købe: modellen er ikke spritny, men det er al indmad og opdateringer og den er prøvet af i hoved og en hvis legemesdel – amerikanerne HAR afprøvet den for os, så her får du et gennemprøvet fly til 1/4 pris. Som de siger i US: you do the math…. :-)

    • Så ender det nok bare med at blive endnu dyrere, når vi skal have reservedelslager til flere typer, uddannet mekanikere på flere forskellige typer, uddannet piloter på forskellige flytyper etc.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *