Direktør Hans J. Høyer, FES og Flemming Bendt, adm. dir. ISS Danmark sætter underskrift på den unikke partnerskabsaftale. Foto: FES
Direktør Hans J. Høyer, FES og Flemming Bendt, adm. dir. ISS Danmark sætter underskrift på den unikke partnerskabsaftale. Foto: FES

Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES) og ISS har 1. november indgået en 6-årig partnerskabsaftale på facility management. Aftalen har en samlet kontraktværdi på omkring tre milliarder kroner og omfatter ni serviceområder på over 500 etablissementer hos Forsvaret, Beredskabsstyrelsen og Hjemmeværnet. Det er Danmarks største offentlige facility management-aftale.

Aftalen, der løber over 6 år med mulighed for op til 3 års forlængelse, har en samlet kontraktværdi på omkring tre milliarder kroner og fordeler sig på ni serviceområder, der blandt andet omfatter bygningsvedligehold, forplejning og servicering af tekniske installationer. Aftalen bliver dermed Danmarks hidtil største, samlede offentlige facility management-aftale.

– Vi glæder os over en aftale, der sikrer en fornuftig balance mellem kvalitet og pris. Det er første gang, at vi udbyder facility manangement i én samlet kontrakt for alle etablissementer i landet, og det skal sikre, at man som ansat i Forsvarsministeriets koncern oplever et ensartet serviceniveau, uanset hvor man befinder sig. Samtidig giver den 6-årige kontraktperiode mulighed for god kontinuitet i opgaveløsningen. Som noget nyt er denne aftale udformet som en partnerskabsaftale, der har særligt fokus på, at FES og leverandør har fælles interesser i at finde gode, innovative løsninger, der sikrer brugernes tilfredshed, samtidig med at opgaven løses så effektivt som muligt, udtaler direktør i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse Hans J. Høyer, i en pressemeddelse.

– Vi er taknemmelige og stolte over, at FES har valgt at indgå partnerskab med os. Netop partnerskabet står helt centralt i aftalen, hvor vi gennem vores services skal bidrage til at medarbejdere og gæster hos Forsvaret, Beredskabsstyrelsen og Hjemmeværnet har de bedst mulige betingelser for at kunne arbejde for Danmarks sikkerhed. Jeg vil derfor også gerne kvittere for, at FES med denne aftale går forrest og viser vejen for det potentiale, der ligger i at udlicitere offentlige opgaver med afsæt i partnerskaber og fælles målsætninger, siger Flemming Bendt, adm. dir. ISS Danmark.

Facility management-opgaven er i dag udbudt som to regionale aftaler, og ISS har siden 2014 serviceret Forsvaret i Vestdanmark. De kan således trække på denne erfaring i forbindelse med den nye aftale, hvor ISS blandt andet byder velkommen til 400 nye kolleger.

Aftalens 9 serviceområder omfatter Rengøring, Forplejning, Arealpleje Bygninger og belægninger, Affaldshåndtering, Tekniske installationer, Intern service, Skyde- og øvelsesområder samt Brandberedskab.

Annonce

Driften overgår til ISS i februar 2018

Kilde: Forsvaret/Pressemedelse


Tilmeld krigeren.dk nyhedsbrevet

113 KOMMENTARER

    • man går aldrig skuffet fra cafeteriet, kartoffelmos lavet på u skrællede kartofler karbonader og hakkebøf tørret i ovn sammen med ris, krydderierne står stadig på lageret, sovs der er lige så tynd som vand.

  1. FES har INGEN anelse om hvor skidt ISS’ opgaver løses ude på de enkelte etablissementer. Skandaløst at denne aftale er indgået.
    Ser frem til 6 år med dårlig service.
    6 år hvor gulvvask er at hælde en kande vand ud på gulvet og tvære skidtet rundt.

  2. Det eneste krav er BILLIGST!???
    Tumper som forhandler denne kontrakt, er lisså’ naive, som dem der forhandlede IC-4 kontrakten og nu Sundhedsplatformen!?????
    Disse imbesile personer, er godt nok dyre for alle os skatteydere!
    Når indbyder har rigtig dygtige forhandlere og dygtige djøffer, til udarbejdelse af kontrakten!
    Ja så går det jo galt, – desværre gang på gang!
    Når udbyderen ikke evner, at gennemskue de indbyggede “fælder”, ja så går det, helt forudsigeligt galt!??????

  3. Jeg er kommet i forsvaret i en hel del år efterhånden og må bare sige at maden er blevet langt, langt bedre end hvad den var i starten af 90’erne. Efter udlicitering til ISS har maden fået et gigantisk kvalitetsløft

  4. Igen falder hammeren; altså ikke for “Toppen”! Ingen tør sige højt, at “Toppen” selvfølgeligt ikke er omfattet af dette ??? Siges der i krogene!

    Mon der findes en ærlig journalist, der tør søge aktindsigt, og bearbejde det?

  5. Hvorfor fik ISS opgaven i sin tid? Hvorfor ødelægger man noget, som virkede. Rengøringspersonalet var glade og de gjorde et godt stykke arbejde. Så kom ISS og ansatte samme medarbejdere, men der blev rykket rundt og de begyndte at hænge med næbbet, havde travlt osv. Hvad er vigtigst? Glade medarbejdere, som gør et godt stykke arbejde eller billig løsning? Hvorfor ødelægge noget, som virkede? Men det ses desværre mange steder…

  6. 6 år med DÅRLIG rengøring og DÅRLIG mad i CAF, ØV ØV, vil lige tilføje at det ikke er medarbejdernes SKYLD, ISS underbyder og derfor er den service de giver PISSE DÅRLIG, det er bare min ydmyg mening.

    • Æv. Så bliver maden nok ikke bedre foreløbigt. Syntes kvaliteten her på kasernen har været bedre de sidste par gange jeg har spist der. Man kan dog stadig være uheldig og ramme en dag hvor man hellere vil arbejde videre på tom mave… ;)

    • ak ja, synes blot det virker til mere bureuakrati i forsvaret
      Husker tydeligt, da en nabo-officer fik en kæmpe skideballe for at have sat menige til at gøre rent fordi de havde lavet en kæmpe bommert. “nææh, det må du ikke – det er udliciteret”

  7. Hvordan F………. Er det lykkedes for ISS at overbevise nogen om at det er en go’ idé at de skal fortsætte med for eksempel at fortsætte driften af cafeteria ved forsvaret….. Eksempelvis på FSN Ålborg er maden indimellem direkte uspiselig….. Og det er på trods af at da de overtog driften, steg prisen på maden ret voldsomt….

  8. Forsvarskommandoen er jo også en underafdeling af ISS, det fandt vi ud af i Forsvarets Bygnings- og Etablissementsforvaltning, da vi skulle tabe licitationen over vores ejen arbejde.

  9. Hurra…. så vil vi glæde os til komme hjem.
    Vi skal på kaserner og forlægninger forvente os dårligere mad og dårligere rengøring fra personale, som er så presset, at faglig stolthed bliver en by i Rusland….