PMV M113 - Foto : HOK / KFOR

Forsvarets Materieltjeneste har netop bekendtgjort, at anskaffelsen af en pansret mandskabsvogn til erstatning for de nuværende sendes i udbud.

PMV M113 – Foto : HOK / KFOR

Det danske forsvar skal have erstattet den eksisterende flåde af pansrede mandskabsvogne, og Forsvarets Materieltjeneste har taget det første skridt i anskaffelsen.
Udbudsbekendtgørelsen vedr. prækvalifikation er netop blevet udsendt, som det første led i EU-udbuddet, hvor forsvaret ønsker at få leveret nye pansrede mandskabsvogne. Årsagen til, at forsvaret nu går i gang med at anskaffe nye pansrede køretøjer er sliddet på de eksisterende platforme.

LÆS OGSÅ : Danmark vil købe mindst 200 nye mandskabsvogne – her er de fem kandidater der skal vælges imellem

Den nuværende PMV M113 har tjent det danske forsvar i snart 50 år og har gennem perioden gennemført flere modificeringer, men har nu nået sin begrænsning for yderligere udvikling.

Fokus på udviklingspotentiale
Udbuddet omfatter køb af 360 pansrede mandskabsvogne, men kontrakten vil indeholde en option om, at antallet kan variere fra 206 til 450.

Hvilken type køretøj, der kan opfylde forsvarets krav, vil blive grundigt testet under udbuddet.
I udbudsbekendtgørelsen stilles der derfor krav til, at leverandører kan stille et testkøretøj i Oksbøl, hvor forsvaret vil teste mandskabsvognen over en længere periode.

Skal leveres i en række forskellige konfigurationer
Testen skal sikre, at køretøjerne kan leve op til såvel de tekniske og operative som brugernes krav til en mandskabsvogn. Et væsentligt krav er, at mandskabsvognen kan leveres i seks forskellige konfigurationer, som er følgende: infanteri, kommandostation, ingeniør, ambulance, mekaniker, og [[mortér]].

Derudover er det et krav, at det nye køretøj skal have det højeste niveau af beskyttelse og fremadrettet et stort udviklingspotentiale.

Kilde: Forsvaret


Tilmeld krigeren.dk nyhedsbrevet

19 KOMMENTARER

  1. DET ENDER SKU NOK MED DE KØBER NOGLE LADA1200 MED OHV TMG.
    FOR SÅDAN ER FORSVARET NU OM DAGE DE KØBER MED RØVEN.
    (IKK) MEN ANDEN 35MM KANON EN STUCK RAVE LORT SOM IKK KAN KØRE.
    DET SKULLE HAVE HOLDT SIG SOM MED LEOERNE TIL TYSK MEKANIK OG INDKØBT MARDEREN OG PUMAEN MEN NEJ NEJ VI SKAL HAVE FRANSKE SÆDER OG ELEKTRONIK OG SVENSK IKK OG BUSHMASTER CANNON.
    MEN SOM ALTID ER DET NOGLE KONTOR MAJORERE SOM MENER DET KUNNE VÆRE LÆKKERT (HVORNÅR SKAL VI HAVE FROKOST).

  2. Man vil have et køretøj på bælter. CV90 Armadillo og ASCOD 2 er i spil. Vil synes CV90 er et logisk valg da man så vil kunne strømline vedligeholdelsen, etc. med strukturen omkring de CV9035 vi allerede har.

  3. Kjeld , Thomas : Doh ! Ja for silvan… det var fordi at den første overskrift lød “Forsvaret forbereder ANskaffelse af nye PMV’er” men rettede den.

    Tak… den er hermed rettet :-)

  4. Kjeld:

    “CV90 Armadillo og ASCOD 2 er i spil”……..Det kan du gange med 100 at de IKKE er !

    For det første er de begge ALT for dyre for den danske pengepung, vores nuværende CV90’ere har en prislap på ca 35 millioner kroner , så en pmv version af samme kommer næppe til at koste under 20 mil*. ASCOD’en (OWS-udgaven) har jeg ikke tal på men den må forventes at ligge i ca samme prisleje. Til sammenligning koster en en ny PMV G4 ca 5 millioner.

    For det andet så er især BAE Hägglunds ikke ligefrem i kridthuset hos forsvaret efter alt det bøvl vi har haft/ har med IKK’erne.
    Efter 4 år er de stadigvæk plaget af utallige børnesygdomme, fejldesignede komponenter og lider generelt af hyppige nedbrud af systemer i både tårn og undervogn. Selve kanonen har også voldt os store problemer , især fødesystemet har vist sig at være særdeles upålideligt. Det korte af det lange er at de 45 vogne vi modtog i 2008 reelt set var 45 kørende prototyper der hverken var helt eller halvt færdigtestede.
    Hollænderne har i øvrigt haft nøjagtigt samme oplevelser med deres CV9035 , så problemerne skyldes i det her tilfælde ikke bare vanlig dansk uduelighed.

    I min optik har FFG’s nye PMV koncept , foreløbigt kaldet G5, mindst 70% chance for at få ordren. Ikke fordi de leverer det bedste produkt ( men ofte godt nok) , men fordi de har vist sig konsekvent MEGET billigere end de andre store etablerede leverandører på markedet . At de ofte også er villige til at acceptere “alternative betalingsformer” (Læs:bytte bytte købmand) ,giver dem endnu en fordel .

  5. *20 millioner er iøvrigt også prisen på et stk af forsvarets Piranha IIIC’ere, en pris der er skyld i at vi ikke får flere og at de på sigt skal udfases helt og afløses af den nye PMV, Bælte.( Hvis ikke hele budgettet bliver spist af F-35’eren inden da altså ;-)

    • Det lyder som en god idé. Bare nogle stykker til det tilbagevendende sneberedskab. Det er den rigtig god til.

EFTERLAD ET SVAR