(Audio interview nederst)

Forsvaret er i gang med et stort indkøb. Der skal indkøbes mellem 700 og 900 lastbiler. Fire producenter har budt ind og stillet køretøjer til rådighed i forbindelse med en omfattende test i Oksbøl og Finderup der netop er afsluttet.

16 erfarne kørere fra Hæren er netop blevet færdige med at teste de fire lastvogns-kandidater, som alle dyster om at blive Forsvarets nye lastvogne.

Lastvognene har gennemgået omfattende test i Oksbøl og Finderup. Her har man foretaget 224 gennemkørsler på 5 forskellige baner og mere end 1200 km kørsel i alt.

Målet med testen er at afprøve:

• Mobilitet
• Smidighed
• Komfort

Hver af de 16 kørere har afgivet besvarelser af i alt 208 spørgsmål. De indgår i evalueringen når den samlet bedømmelse skal foretages ved FMI.

Annonce

De fire finalister som har været igennem testen er:

Scania Danmark A/S
Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH
Mercedes-Benz Danmark A/S  (Har nu trukket sig fra konklurrencen [opdateret 29 juli] – læs her)
Iveco Magirus AG

Sådan ser lastbil kandidaterne ud

Nyt container-koncept har stor indflydelse

Hvor mange lastvogne man ender op med at købe, afhænger i høj grad af det nye container-koncept.

Et koncept der skal forny hele Forsvarets container-flåde. Pointen er at man fremover vil have al funktionalitet i containere. Forsvaret har allerede nogle containere med funktionalitet i, men nu skal konceptet rulles 100% ud, forklarer chefen for landkapacitet ved FMI, oberst Anders Mærkedahl til krigeren.dk

En langt mere fleksibel løsning, fremfor den gamle tankegang om karrosseri opbyggede lastbiler hvor funktionaliteten er skruet fast.

Med det nye container-koncept er det dermed ligegyldigt hvilken lastbil man har, det er blot en platform. Det vigtige er hvilke containere man smider på dem, da det er dem der giver soldaten den funktionalitet i forhold til den opgave som der skal løses.

En kontor-lastvogn kan således hurtigt konfigureres til f.eks til electronic warfare, forsyningskøretøj… osv.

Ny måde at køre et udbud på

Kategoriprogrammerne er en del af oplægget til forsvarsforliget, hvor Forsvaret er ved at lave større udbud, samle anskaffelserne og drive dem mere systematiseret, for derved at få mere for pengene når der købes ind. De nye lastvogne indgår således i den overordnet ramme af kategoriprogrammet “Hjulkøretøjer” ved FMI.

Hør chefen for landkapacitet ved FMI, oberst Anders Mærkedahl forklare ‘kategoriprogrammet’: (tryk play)

(Hør hele interviewet med oberst Mærkedahl nederst. 11 min.)

I udbudsmaterialet står der at Forsvaret skal indgå en rammeaftale på køb af op til 900 lastbiler og serviceydelser til en estimeret værdi af op til 1.5 milliarder kroner.

Til september skal lastbil producenterne aflevere deres endelige tilbud, såkaldt best and final offer (BAFO), og i november forventes vinderen at blive valgt. Den endelige kontrakt forventes underskrevet i december.

Lastbilerne indkøbes på en 7-årig rammekontrakt, med en aktør/ producent.

Herunder kan du høre hele interviewet omkring lastvogn-udbudsprocessen med chefen for landkapacitet ved FMI, oberst Anders Mærkedahl.


Tilmeld krigeren.dk nyhedsbrevet

19 KOMMENTARER

  1. Har kørt i MAN’erne og de gør det satme godt. Jeg må indrømme jeg er lidt rystet over at man mener der er behov for nye biler da langt de fleste næppe har kørt over 30000 km

  2. Der bliver vist ikke råd før tidligst om 30 år. Og til den tid, kun måske råd.
    Men lad os da håbe, at det er det militære personel, der får det afgørende ord. Politikere er ikke just berømte for, at træffe fagligt rationelle beslutninger.

  3. Det burde blive MAN, den har jo gennem de sidste årtier bla været brugt af Tyskerne, til at hale deres leopard kampvogne hjem, når de brød ned, selv på en pløret mark. havde fornøjelsen at køre den i Bosnien 1993-94, den klarer alt, her handler det ikke om den ser godt ud, men om den kan klare ærterne og den kan den MAN sq!. Vi kørte alle steder og den er ligelad med dybt vand, snedriver så høje som huse, eller vejblokader der skal forceres uanset hvad etc. det er kun chaufføren der sætter grænsen på den. og så kan den jo monteres med et skydejern på toppen.

  4. En masse “snik snak” og DJØF pladder der..
    Det bliver den BILLIGSTE .. uanset hvad der er nævnt der !
    Så ved allerede, at det bliver det dårligst mulige valg (som sædvanligt!) Iveco.. :-(
    Knirken/knagen og andet Utøj følger m. ganske gratis.. og evindelige nedbrud og udueligt koncept..Tiltaler vist de “købe stærke”.. indkøbere der også !
    Men ok.. Italiensk mad smager sgu også bedre end Tysk sauerkraut og Svensk surstrømning !

  5. Sådan cirka 800 nye lastbiler … vi er også i gang med at købe sådan cirka 200 nye PMV’er. Kører + vognkommandør til 1000 køretøjer er 2000 mand.

    Så er der jo ikke flere soldater tilbage i hæren ;)

  6. Med det antal mennesker der et tilbage i hæren, bør tallet nok hen overvejes!!
    Nogen, der aner noget om indkøb af JCB pansrede gravemaskiner, har ikke set noget udbud

  7. Scanias lastbiler, hvor man hurtigt kan skifte imellem pansrede og alm førehus afhængig af mission, er rimeligt smart! Det må kunne give en besparelse på hvad der er nødvendigt at indkøbe!

EFTERLAD ET SVAR