De første F-35-kampfly ventes kampklar 4. kvartal i år. Det oplyser en general fra det amerikanske flyvevåben.
Der ser ud til at gå kortere tid end hidtil ventet, før Danmarks kommende kampfly går fra prototype til kampklart fly.

Bestræbelserne på at få de første F-35 Joint Strike Fighter-kampfly gjort operationsdygtige (IOC – “initial operational capability” ) går ifølge general Hawk Carlisle fra det amerikanske flyvevåben “utroligt godt”.

Det sagde han torsdag i forbindelse med et flyshow på det britiske flyvevåbens base i Fairford.

General Hawk Carlisle siger, at de første fly vil blive certificeret til at kamp i den tidlige ende af den tidsramme fra august til december, som US Airforce udstak for flere år siden.

Generalen oplyser i øvrigt, at forsinkelser i forbindelse med udviklingen af kampflyets nye logistiske softwaresystemer ikke har været en “begrænsende faktor”, da den oprindelige software har virket uden problemer under test.

LÆS OGSÅ :  Danmark kan blive tvunget til at indkøbe flere kampfly eller skære i antallet af opgaver

Den nye software forventes at være klar til oktober eller november og ikke i august som forventet.

Annonce

Det amerikanske forsvarsministerium har tidligere meldt ud, at F-35-flyene ville blive forsinket og tidligst ville stå klar i 2018.

Danmarks valg af F-35 som erstatning for Forsvarets nuværende, slidte F-16-fly har været genstand for kritik. Blandt andre De Konservative har påpeget, at F-35 er et fly under udvikling.

Liberal Alliance var bekymret for, at investeringen i et uprøvet kampfly kunne ende galt og potentielt kunne blive en ny IC4-skandale.

Ifølge forsvarsminister Peter Christensen (V) forventes de første fly at blive leveret i Danmark i 2021.

Blandt de lande, der står foran Danmark i produktionskøen, er Norge og Holland.

De har begge fået leveret deres første eksemplarer af F-35. De norske og hollandske fly er dog ikke leveret i Europa, men i USA, hvor de europæiske piloter er gået i gang med et træningsforløb.

LÆS OGSÅ :  Amerikansk rapport: Udgifter til de nye kampfly løber løbsk

 

/ritzau/Reuters


Tilmeld krigeren.dk nyhedsbrevet

13 KOMMENTARER

  1. Yom Kippur is a very interesting war to study. Not only was a fleet engagement between the Red Fleet and the American very- VERY close to releasing nuclear holocaust and both superpowers very closely involved (the USSR posted nuclear missiles and were considering deploying three airborne divisions, while the US sent Israel all the equipment they could wish and thus started the OPEC oil embargo of 1973), but it also turned out that after a week or so of high-intensity warfare between even minor states, the American Military Industrial Complex could not keep up with aircraft losses, specifically fighters and fighter-bombers.
    Why is this interesting? Well… F-35… expensive, complex, delayed, slow to build and crappy. What happens with it if a conflict breaks out? I suspect it will be like the Tiger tank for the Germans, “hand-crafted in the Mines of Moria”, extremely expensive and only produced in a fraction of the numbers of the T-34 and Shermans. The difference would be that the Tiger was an excellent tank while the F-35 is a piece of junk.
    The point being that after a week or so of war, NATO would have no fighters with which to contest the airspace. Just like the German fascination with size and craftmanship in WW2, we have become too enamoured of technology. We have forgotten the lessons of WW2 and Yom Kippur.
    As a historian, I feel sad :-(

    • Initial operational ready, det er langt fra klar til kamp/indsættelse!’
      Få nu først flyet til at kunne både skyde: og bombe det forventes først at være klar i 2018, mår computeren bliver opgraderet!!

  2. Og hele 21 stk går til Danmark…Jubii… Sovjets drøm er lykkedes… Danmark har ingen hær… Ingen flåde og nu Intet flyvevåben
    Og vi sled som gale i 80’erne og 90’erne… Aldrig mere en 9 april lovede de os…. Og endnu en gang solgte de os

EFTERLAD ET SVAR