CV90 Armadillo
CV90 Armadillo

BAE Systems er med deres CV90 Armadillo med i finalekapløbet om, at levere mellem 206 og 450 nye pansrede mandskabsvogne til den danske hær. Vi har besøgt den svenske fabrik og testområde ved Hägglunds i den nord svenske by Örnsköldsvik. (se foto og video nederst)

Hvis man kort – og i en sætning skal forklare hvad CV90 Armadillo er for et køretøj, kan det lettest beskrives som : en 5. generations CV90’er uden tårn.

Da vi ankom til test området, stod der tre køretøjer. En dansk CV9035 IKK, en BVS10 og selvfølgelig CV90 Armadillo’en. Vi fik lov til at prøve de forskellige køretøjer. Først prøvede vi den danske IKK på stålbælter, og umiddelbart lige efter blev vi smidt ind bag i Armadilloen. Den hurtige og flydende udskiftning fra stålbælter og til Armadilloens gummibælter og nye affjedring gjorde indtryk.  Den velkendte distinkte stålbælte lyd er nu helt væk.
Selvfølgelig er der stadig masser af larm inde i kabinen, men gummibælterne har reduceret støjen med ca. 10dB, og vibrationerne i vognen med hele 65%. Det betyder væsentlig bedre komfort for mandskabet bag i kabinen, og ikke mindst længere levetid for komponenterne inde i vognen. Gummibælterne gør det næsten lige så behageligt som at køre på hjul… næsten.

Vi har  selv haft mulighed for at køre og afprøve en del af de andre PMV’er der er med i konkurrencen, og tør godt sige, at CV90 Armadillo er et af de køretøjer hvor der er mest plads bag i mandskabsrummet.

Allerede omskolet

Er man som kører eller mekaniker omskolet CV9035 IKK, er man også omskolet til CV90 Armadillo. De to køretøjer er nemlig stort set identisk på de punkter. CV9035 MkIII er generation 4, hvor CV90 Armadillo er generation 5. Det betyder så også at det logistiske fodaftryk, stort set er ens (90% identisk med IKK). Det er ikke svært at få øje på de store logistiske fordele, når de to vogne er indsat i samme operations/ missionsområde. Denne ensartethed og synergi med IKK’eren, er blandt de helt store fordele for Armadilloen i denne konkurrence.
LÆS OGSÅ : Sådan ser CV90 ud som ingeniørkøretøj

Affjedringen på Armadilloen er blevet forbedret, hvilket har gjort at køretøjet kan køre endnu hurtigere off-road. Det svenske bæltedyr er bygget i det nordlige Sverige, hvor de ved hvad sne og kulde er. Desuden er CV90 platformen testet i det varme sand under operationer i Afghanistan. Man estimerer at alle CV90 vogne tilsammen har rullet over 3 millioner kilometer. Det har givet Hägglunds ingenørhold mange brugbare oplysninger ifht at tweake på produktet, til gavn for alle lande der benytter CV90.

Annonce

BAE Systems har i alt solgt 1280stk. CV90 køretøjer i forskellige varianter, til i alt seks lande. Sverige (CV9040 Mk 0), Norge(104+40 CV90 MEP), Holland (CV9035 Mk III), Finland (CV9030 Mk II), Schweiz (CV9030 Mk II) og Danmark (CV9035 Mk III).
Deres seneste store ordre kommer fra vores nære allierede; Norge. De har bestilt 110 stk CV90 MKIII i fem forskellige varianter.

Stort udviklingspotentiale

Pansringen på CV90 Armadillo er blevet kraftigt opgraderet hvilket naturligvis betyder, at platformens egenvægt er steget fra 23 til 35 tons, men dens kraft/vægt forhold omtrent er den samme pga stærkere dieselmotorer.  810 hestekræfter hiver dette bæltedyr rundt.

Når det kommer til design effektivitet ifht. payload har Hägglunds ingenørhold fået CV90 Armadillo op på første pladsen i forhold til konkurrenterne.
Og bla. af den grund har CV90 Armadillo et stort udviklingspotentiale.

Alle tal der her er brugt, er hentet fra producenternes spec-sheets.

Design effektivitet (η) beregnes således :
η (vægt) = payload/GVW*

Og hvad skal man så bruge disse tal til? Man kan som udgangspunkt få en ide om, hvilke udviklingsmuligheder der ligger i køretøjet som det er konstrueret i dag. Det tal man får herover, er køretøjets nyttelast i procenter. Derfor : jo højere procent i payload, jo desto bedre

LÆS OGSÅ : Video: Sådan ser den moderne og digitaliserede PMV ud

Der er naturligvis en begrænsning ifht. hvor meget man kan opgradere og tilføre et køretøj. Hvis man i fremtiden f.eks vil opgradere med større bevæbning, mere pansring osv.

I det danske udbud står der at, den kommende mandskabsvogn skal kunne leveres i 6 forskellige varianter/ konfigurationer: Infanteri, Kommandostation, Ingeniør, Ambulance, Mekaniker, Mortér.

Indkøbet af de nye danske PMV’er bliver mellem 206 og 450 pansrede mandskabsvogn, og kontrakten anslås have en værdi på 3-5 mia. danske kroner.

Forrige1 af 12
Benyt ← → (pile) taster

CV90-Armadillo_10

Forrige1 af 12
Benyt ← → (pile) taster


Tilmeld krigeren.dk nyhedsbrevet

27 KOMMENTARER

  1. Desværre er komponenterne ret dyre til en CV90, så lur mig om ikke FMI køber den billigste af dem alle istedet for den der giver mening… eftersom der med det nuværende antal PMV’er er stor mangel på vogne….
    Men fed vogn, no arguments there…

  2. Ja Poul nå man snakker med venner i forsvaret og ser i medierne så tænker jeg har de overhoved vinduer i deres kontor og hvis det var et firma ude i den virkelige liv var det gået konkurs for længe siden og hvor mange penge og goder få indkøberne

  3. Det lyder dom om man kunne spare lidt på reservedelspakken… Det ville jo ingenlunde være en dygtigt ADMET DK-løsning. Skulle det lykkes fagpersonel at få gennemtrumfet denne vogn til national skytset, så bringer SG Smith, trænbasser til ansvarligt “for indkøbet” militært personel. I kan nok finde mig, spørgsmål? Fortsæt.

  4. Bare køb ,så støtter vi vore soldater og svenske arbejdspladser,tæt på fabrik og service,,det må være vejen fremad ,,alt sammen istedet for alt denne diskussion,frem og tilbage ,det beskytter ingen ,,! !

EFTERLAD ET SVAR