Hør hvad de ansvarlige repræsentanter for de tre kampfly kandidater fortæller, hvis de får kniven for struben og med et tændt kamera, på 60 sekunder skal fortælle hvorfor Danmark skal købe deres kampfly.

Indkøbet af kampfly er rykket mod sidste fase, og det kan man mærke når man taler med de personer som arbejder for de tre kandidater. Det har været en lang, tung og meget dyr process at være en del af dette udbud. Når man taler med de forskellige repræsentanter, er det mange gange de samme historier der fortælles, blot i remixede udgaver med små tilføjelser.

Det er en stor og kompleks sag når der skal handles kampfly, til op mod 30 mia. kroner. Derfor er det heller ikke altid lige let, at give et kort svar på et simpelt spørgsmål… specielt ikke for en sælger.
Men hvad fortæller de, hvis de får kniven for struben og med et tændt kamera på 60 sekunder skal fortælle hvorfor Danmark skal købe deres kampfly. Det ville vi afprøve under Roskilde Airshow hvor vi fik vi fat i to af de ansvarlige personer for henholdsvis ; F/18 Super Hornet og Eurofighter Typhoon. Lockheed Martin havde ikke nogle folk på Roskilde Airshow om søndagen, da hele deres område / telte brændte ned (fredag morgen). I stedet optog vi et par dage senere, på en anden lokation.

LÆS OGSÅ :  Norge parkerer nye kampfly for milliarder i telte

Hør hvad de tre ansvarlige repræsentanter – med 60 sekunder til rådighed- svarer på det simple spørgsmål:

“- Hvorfor skal Danmark købe jeres kampfly.”

F-35 Joint Strike Fighter

Eurofighter Typhoon

Annonce

F-18 Super Hornet


Tilmeld krigeren.dk nyhedsbrevet

50 KOMMENTARER

    • F35 er det værste skrammel. Stealth er en myte, det virker ikke, den kan ikke dogfighte, den kan ikke slås på afstand, den koster for meget, den er ikke færdigafprøvet, den prøver at mestre alt og mestrer derfor intet, og den er så dyr at have i luften at vi ikke har råd til, at træne vores piloter. F35 er flyet, der koster vesten sit 70-årige luftherredømme. Og kun på grund af at grådige politikere er i lommen på Lockheed-Martin.

    • Ligesom f16 også lagde ud med at have problemer , men endte med at være noget af det bedste, skal vi selvfølgelig have f35. Der er en grund til at alle de lande køber så mange af dem.

    • Ja Jimmy Nielsen det gør alle lande, hvis politikere danser efter USAs pibe. Læs hvad jeg skriver ovenfor- hver eneste påstand er underbygget. I modsætning til påstande for at købe det, der bygger på ønsketænkning og lobbyister. Helt basalt er problemet at F35 prøver at mestre alt. Og det ved vi jo alle at man ikke kan.

      • Det var da dejligt Palle. For i er alle så fandens kloge, jeg kunne godt tænke mig jeres baggrunds viden. Arbejder i med kampfly? Hvad er belæget for at der skal vælges F18Super-Hornet? hvem bliver vores nærmeste sparringspartner? Hvor vi sammen kan teste MLU(Mid Life Updates)? Hvad med typhoon? Hvad kan den reelt ? Andet end at få røvfuld af F16, og stå på værksted? Ved køb af JSF, hvem bliver da vores samarbejdspartnere? Til en evt MLU? Jeg glæder mig til at høre alle saglige argumenter for hvad der gør JSF til en skrammel flyver?

    • Stealth er ikke en akut nødvendighed, men det er en fakter i f.eks. hvordan og hvornår man vil indgribe. Så længe vi følger i kølvandet på vores NATO-venner og vejen bliver ryddet for div. trusler fra jorden, er behovet nok minimalt. Men hvis vi vil bevare det aktivistiske træk, så er det meget muligt at vi i løbet af næste kampflys levetid sagtens kan drage fordel af det.

      Det jeg synes gør F-35 til en god kandidat er sensorsuiten og datadelingssystemet. Mulighed for at fungere som mini AVACS, dele radarbilleder og mål, og hele den defensivekapacitet i det. Det at smide bomber kan vi allerede, så kan vi gøre det mere præcist og sikkert, så synes jeg det er en rigtig god ting.

      F-35 steg i nærheden af 34,5% i pris under den økonomiske krise, hvor lande faldt fra og den samlede indkøbsordre faldt fra ca. 1600 til 1100. Det kan umiddelbart være et argument imod, den er jo temmelig dyr i forvejen. Men jeg mener stadig med de investeringer der er gjort, og med den teknologi vi allerede har fået ud af projektet og anvender idag, og med flyverens kunnen, at det er en overlegen kandidat.

      Stealth er en ganske fin ting, men bestemt ikke det mest væsentligste argument. :)

  1. Har set en udsendelse med danske testpiloter, som har fløjet alle flyene undtagen F 35 som var med i starten. De sagde, at det absolut bedste fly de nogensinde havde fløjet var det svenske Super Gripen. Ser man på de forskellige data så er Super Gripen det hurtigst, letteste, billigste fly. Det har den længste aktionsradius og har samme antal våbenstationer som F 35 og F 18. Måske man skulle prøve, at lytte til dem der har forstand på det, og skal flyve dem. Jeg forstår ikke, hvorfor Super Gripen ikke længere er med i kampen. Der er desuden stadig ingen danske piloter, der har fået lov til at prøve at flyve F 35.

    • Det er jo et forvredet perskeptiv – vi kan ikke lave afvisningsberedskab med den, overvågning af havmiljø, suverænitetshåndhævelse, mm. Johanne Schmidt vil også hellere have 14700 sygeplejersker, men de kan heller ikke læfte de opgaver.

      Men ja … det kunne være sjovt at stille M1’ere rundt langs kystlinjen eller se hvor højt vi kunne stable dem. Det er en ond fætter!

  2. Nu har jeg selv været i Flyvevåbnet og arbejdet på F-16 i både Skrydstrup og Karup, og personligt ville jeg sige at det ville være en stor fejl at købe F-35. Det er alt for uprøvet, de finder konstant fejl, ingen af vores naboer bruger det, det er radikalt anderledes fra hvad vi har nu og den koster betydeligt mere end de 2 andre. Eurofighteren ville være det perfekte valg i min bog, derefter SuperHornet. Britterne, Tyskerne, Spanierne og Italienerne bruger den, og har gjort det længe, og siden det er dem vi oftest arbejder sammen med, ville det være langt smartere at bruge EuroFighter.

    • Hej Christopher.

      Jeg har også arbejdet lidt med F-16 i Danmark, og ku’ godt tænke mig at vide hvornår du arbejde på F-16 i Karup ???

      Og så skulle jeg lige mene at ingen af de fly der er i spil er dårlige fly. Slet ikke, men de er i grundfilosofi meget forskellige, og det tjener ingen af flyene at blive direkte sammenlignet på små og udvalgte områder.

      Det an BØR gøre er at finde ud af hvad man vil med kampfly i Danmark. Kan man blive enige om det, er valget ikke svært.

  3. Husk når I sammenligner pris, at den største udgift ikke er anskaffelsen, men drift- og videreudviklingsomkostningerne. Særligt den sidste er interessant. F16 er den eneste af de tre kandidater vi valgte mellem i 70’erne, som stadig flyver kampmissioner i Vesten (og det med stor succes). Mirage F1 og Viggen er for længst havnet på flykirkegården. Dette skyldes ikke kun et godt grunddesign, men i høj grad også antallet de blev produceret i, som gjorde det attraktivt at moderniserer dem løbende.
    Ud fra den betragtning bør vi købe et fly med en godt grunddesign (ikke nødvendigvis det bedste), som vil blive/er blevet produceret i stort antal. Og her er der markant forskel på de tre kandidater anno 2015.

  4. Jeg er bekymret over alt den dårlige omtale f-35 har fået, men lad os sige at det alt sammen er noget pjat så synes jeg stadigvæk den er for dyr et valg. Hvis jeg skulle vælge mellem disse 3 fly så ville jeg nok vælge f-18.

  5. Selvfølgelig skal det da være F-35 Joint strike fighter, alt andet ville da være dumt syntes jeg. Jeg tror vidst ikke at verdens største og højst teknologiske forsvar, ville have fortsat arbejdet og videreudviklingen afF-35. Hvis det amerikanske forsvar ikke har kunnet se at F-35 levede op til deres høje standarder med mere. Amerikanerne skal vidst selv bruge 2000 fly eller sådan noget.

    Nu er det jo ikke den Danske Stat der står for projektet og skal have nye IC4 toge hahaha :D.

    Og helt ærligt! Kan I vidst godt lade være med at snakke om stealth mekanismen på F-35 er god eller ej, fordi det ved I ikke en klejne om! og det samme gør jeg heller ikke!. Fordi det er yderst hemmeligholdt det samme gælder med våbensystemet, manøvredygtighed med mere.
    Og ja det bliver pissehamrende dyrt, men tror ikke at der er noget at gøre ved det.

    Jeg tænker også sådan at når vi køber F-35 får vi vel også adgang til teknologien og måske kan bruge den i andre sammenhænge eller videreudvikle på den.

  6. Tror heller ikke at Danmark er bedst tjent med F-35, så et Canadisk program om deres betænkninger ved at vælge flyet, udover dets dårlige dogfight egenskaber og svage motor havde de en del andre betænkeligheder.
    Også i USA er der mange kritiske røster og betænkeligheder ved op mod halvdelen af deres luftvåben vil komme til at bestå af F-35, og de har endda den luksus at kunne kompensere for F-35’erens mangler ved indsætte andre flytype som “støttefly”.
    En mulighed Danmark ikke vil have, vi er efter min mening bedst tjent med at satse på det sikre som vi har gjort med Seahawken efter EH 101 oplevelsen….

EFTERLAD ET SVAR