Danmarkshistoriens største våbenkøb genstartes igen

I disse tider med stramme forsvarsforlig, er Danmark i øjeblikket i gang med en række store investeringer. Det er det helt store checkhæfte der skal op af lommen, når der skal bla. indkøbes nye pansrede mandsvogne, samt artilleri-systemer.
Men det største køb af dem alle, er de nye kampfly. Afhængig af antallet af fly man vil købe, så anslås anskaffelsesprisen, at blive mellem 20 og 30 mia. kroner. Flyets samlede levetidsomkostninger anslås til at blive 60 – 90 mia. kroner over 30 år. En gigantisk investering, og dermed Danmarkshistoriens største våbenkøb.

Som en helaftensfilm
For de fleste danskere kan det føles som en helaftensfilm. For selvom man kender/ har hørt om plottet, præmissen og hovedpersonerne i ‘projekt nyt kampfly’, kan det kan være tungt og besværligt at følge med i historien, hvis man ikke har fulgt med fra start. Det er nu heller ikke fordi, at det har været den helt store offentlige debat omkring denne gigantiske investering Danmark står over for. Man har mere eller mindre selv – aktivt, skulle opsøge denne information.  Vil man have overskrifterne, så har vores venner på nytkampfly.dk en udemærket oversigt.

LÆS OGSÅ : Hjemmeværnet skal have nye fly og nye opgaver

Annonce
Annonce

Det begyndte helt tilbage til 1997, hvor man begyndte at planlægge udskiftningen af F16-flyene med en ny model. Men typevalg er gang på gang udskudt.
De nuværende F-16 fly, som Danmark fik i 80’erne flyver på sidste vers. Den elektroniske fejler ikke noget, men stellene er ved at have nået det maksimale antal timer. Motorerne er også gamle.

LÆS OGSÅ :  Boeing opgiver slag om fuld adgang til kampflyspapirer

Stor og kompliceret beslutning
I 1975 blev Danmark, Norge, Holland og Belgien enige om en en samhandelsaftale, og købte tilsammen 348 F-16 fly. Det som blev kaldt for “århundredets våbenhandel”. Denne gang kommer Danmark til at stå alene med valget og købet.
Det ér en stor og kompliceret beslutning – et historisk valg, som får konsekvenser for Danmarks sikkerhedspolitik de næste 40 år.
For at kunne træffe det rigtige valg blev ‘Projektkontor Nyt Kampfly’ oprettet tilbage i 2007 under Forsvarskommandoen. Formålet var at samle alle militærfaglige informationer og analyser om kampfly på eet sted, så der kunne skabes det bedst mulige beslutningsgrundlag.

17 år efter…
Nu efter 17 års diskussion, er man stadig ikke kommet frem til et typevalg, der skal erstatte vores F-16 fly. Men de mulige kandidaterne kender man da i det mindste, og de er:

    • Boeing F/A-18E/F Super Hornet
    • Saab JAS 39 Gripen E/F (Next Generation)
    • Eurofighter Typhoon
    • Lockheed Martin F-35 Lightning II (Joint Strike Fighter)

I december 2007, trak Eurofighter sig ud af konkurrencen, da de mente at Danmark favoriserede Joint Strike Fighter. Danske politikere har nemlig over en længere periode støttet det amerikanske flyprojekt med økonomiske tilskud, selvom det officielt ligger i konkurrence med de tre andre fly.

I 2013 fik Eurofighter lov til at komme tilbage i konkurrencen, efter den store negative fokus der havde været på F-35’eren. Den er bla. blevet kaldt et problembarn til overpris.

LÆS OGSÅ :  Flyvevåbnet viser grejet frem for 120.000 entusiaster

Hvor er vi så nu?
Sidste år opslog Forsvarsministeriet en jobannonce, hvor man ledte efter en programdirektør til styring af processen med tilvejebringelse af beslutningsgrundlag for udvælgelse og anskaffelse af nye de nye kampfly.
I august 2013 ansatte man tidligere HR-direktør i DSB, Lone Lindsby. Som programdirektør har hun den daglige ledelse og styring af programmet samt den dertil knyttede programorganisation, hvor der er op til ca. 40 personer fordelt på en række enheder.

Og siden har man ikke hørt meget fra det kontor… indtil nu, hvor det forventes at programkontoret under Forsvarsministeriet i april, rent faktisk vil sende en “request for binding information” ud til de fire producenter.

Senest den 21. juli 2014 skal producenterne have svaret på forespørgslen om bindende informationer om det kampfly, som de hver især tilbyder Danmark.

Det er p.t. målet at træffe et typevalg inden udgangen af juni 2015. Herefter er der afsat 2-3 år til kontraktforhandlinger. To år til produktion af de første fly og levering af første fly omkring år 2020.

Hvor mange fly?
Typevalget grundlag for, at der indledes kontraktforhandlinger med den valgte kandidat om en efterfølgende anskaffelse. På baggrund af de gennemførte kontraktforhandlinger skal der først derefter tages beslutning om selve anskaffelsen af kampflyene, herunder om antallet af kampfly.

En ting er sikkert… helaftensfilmen fortsætter.

Christian Sundsdal

Skrevet by Christian Sundsdal

....

37 kommentarer

Skriv et svar
  1. Ja det skal nok gå godt, så køber vi vel nogle Italienske kampfly, der bliver leveret 10 år forsinket og i total ubrugelig stand.
    Så køb istedet 5000 droner og ansæt 10 teenagere til at styre dem så kommer der igen styr på det Danske luftrum med dem.

  2. Hmm jeg ved ikke om jeg skal græde eller grine når man som følge af DSB’s store indkøbs succeser vælger at lade en direktør fra selv samme underskudsforretning stå i spidsen for Danmarkshistoriens største militære indkøb… Vorherre til hest..

  3. Det smarteste valg ville vel være at kigge på hvad vores NATO Allierede køber ?
    Og så se på hvem vi plejer at være udsendte med for ellers kan det jo hurtigt gå hen og blive endnu dyrere at købe de fly hjem ? Og så evt. lave en samlet bestilling som vi plejer at gøre med Norge, Holland og UK????
    Og Gripen er vel egentlig ude ??? da Norge ikke vil ha dem ??? eller hva ?? men så igen det er jo også et gammelt fly eftehånden ??

  4. Nu er det jo ikke chefen der bestemmer i sådanne tilfælde, han vælger bare hvad der bliver anbefalet. Men jeg tror vi kigger til vores partner og slutter os til dem.

  5. Hvad ved DSB om militære jets?
    De kan ikke engang overholde deres togtider og deres IC4 og deres Rejse-lorte-kort? HAHA!

  6. Spørger man mig, ville jeg med sikkerhed sige F18 super hornet eller F22 Raptor fra Lockheed Martin … Men hvis det går som det gjorde med valget af nyt LMG så får vi vel en F15 Tomcat :D

  7. ideen er vel at det er vores f-16 der er blevet forgamle, selve typen er stadig brugbar. hvis vi istedet købte fabriks nye f-16, ville vi spare mio. på omskoling af mekanikere, piloter og div. andet personel.

  8. For en god ordens skyld. :-) Jobbet som programdirektør omfatter den daglige ledelse og styring af programmet samt de ca. 40 personer tilknyttet programorganisation.

  9. Ja hvorfor bruge eksperter… Eller blot folk med know how…. Skal vi ikke finde flere milliarder vi kan hælde i et hul? Vælg A29 super tucano. Den er lige hvad vi skal bruge til at høste kludedukker. Vi gør jo alligevel intet når bjørnen i øst rører på sig.

  10. Spar pengene og køb et par transportfly og en håndfuld helikoptere… Danmark er for lille til jagerfly…. Lad os koncentrere os om transport fly og helikoptere og lad de “store nationer” tage sig af jagerfly…..

  11. Færre kampfly – flere transportfly! Køb os et par C-130J-30 mere! De kan levere effektiv støtte til operationer, med kort varsel og med et minimum af mandskab. Og så har de gang på gang vist sig at være et glimrende politisk redskab! Alternativt, så skulle vi anskaffe et par C17, så vi selv kan klare materielle deployeringer, rotation af personel etc.

  12. Det var da en fremragende ide at bruge hende. Alle ved jo at DSB har held med store indkøb. Bla. Deres IC4 toge

  13. Udemærket med udvalg, men burde det ikke være folk med viden om kampfly og taktisk forståelse der sidder i ledelsesbeslutning. Hvorfor en civilist? Det må igen være politik der vælges ud fra og ikke hvad flyvåbnet har brug for til at klare opgaven.

  14. Flot Anders m finderup! Har du fløjet med maybeairlines? For ja, hvis de skal levere det du siger, ja så skal de helt bestemt ha flere fly… – mange flere! :D
    Nej, F16 du… Det dur…;)

  15. Den mest succesfulde mission Danmark har været med til var indsatsen over Libyen, så jagerfly er en vigtig del af fremtiden, så skrot da den Toginvestering til 30 milliarder på rådne skinner og faldefærdige tog stationer

  16. Den mest succesfulde mission Danmark har været med til var indsatsen over Libyen, så jagerfly er en vigtig del af fremtiden, så skrot da den Toginvestering til 30 milliarder på rådne skinner og faldefærdige tog stationer

2 Pings & Trackbacks

  1. Pingback:

  2. Pingback:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *