F-35. Foto: Forsvaret.no
F-35. Foto: Forsvaret.no

Nye beregninger skal vise, om de nye F35-kampfly kan placeres længere væk fra Skrydstrup by.

De nye F-35 kampfly kan få en anden placering end der, hvor de ifølge Forsvarets foreløbige planer har skullet stå ved Skrydstrup Flyvestation og Uldal by.

Det oplyser forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) til Jyllands-Posten.

Det sker, efter avisen søndag har afsløret, at Forsvarsministeriet i over to år har tilbageholdt en kritisk rapport, der viser, at flyene vil bryde de tilladte støjgrænser.

– Der vil foreligge nye støjberegninger. Der vil være lavet undersøgelser af, hvorvidt man kan lave andre placeringer på Skrydstrup end dem, som man har lagt op til her, siger Claus Hjort Frederiksen til Jyllands-Posten.

– På den måde giver en anlægslov anledning til, at vi ligesom gentænker hele konceptet på Skrydstrup.

LÆS OGSÅ :  Forsvarsminister afviser kritik af regnestykke bag kampfly

I maj sidste år bad Folketinget om en redegørelse over de nye flys støjgener, inden den politiske beslutning om at købe flyene blev truffet.

Dengang sagde daværende forsvarsminister, Peter Christensen (V), at der hverken var behov for ekspropriation eller støjsikring af boliger tæt ved Flyvestation Skrydstrup.

Men i sidste uge erkendte regeringen pludselig, at eksproprieringer alligevel vil blive nødvendige.

Flere partier kræver nu en redegørelse om sagen.

 

/ritzau/


Tilmeld krigeren.dk nyhedsbrevet

139 KOMMENTARER

  1. Send dem til Karup, som nok er bedre egnet til jagerfly, og som er mere centralt placeret ift vores område. Karup har top moderne faciliteter som tidligere husede vores Draken fly. Desuden ville denne omplacering skabe fornyet liv i Karup by.
    Placeringen af Fliegerhorst Grove, som Flyvestation Karup oprindelig hed, blev valgt med tysk grundighed for at kunne nå alle områder men samtidig være beskyttet.

    • Ja, hvis du lige som mange andre ikke ved at Sverie er no – no luftrum !! Sidst jeg var på Karup var stort set hver eneste m2 i brug. På Skrydstrup er der 3 gen shelters og dokpladser nok til flyene. Derfor !

    • Jesper Kjær Nielsen ups der var vist en fra Skrydstrup. Måske du har misset pointen. F35’erne larmer for meget ift hvad lokalplanerne tillader pga bebyggelse. Det er jo lidt svært at gøre noget ved? De restriktioner har de ikke i Karup.

    • Troels Halken Det er det heller ikke. De har alle faciliteter, da de i sin tid blev godkendt nom NATO deployment hub. Selvfølgelig skal de have evt typespecifikke accessories, men det skal man alle steder. Karup er den bedste placering ift gener for civil beboelse og har endda udvidelsesmuligheder, som ingen anden base har.

    • Troels Halken Prøv at trække en linie fra Karup til 55.25.00 N 15.23.00 E som er vores ansvarsområde. Jeg gentager Sverie (luftrum) er NO-NO område. Det går et godt stykke syd for Trælleborg. Området skal hvis nødvendigt kunne nåes med overlyd !! Karup ligger rimeligt langt fra de daglige øvelsesområder, hvilket så igen smadrer alle udregninger for flyvetids beregningerne, og SÅ begynder vi at nærme os den samme IC4 brøler igen. Der er kun een fornuftig løsning, og det er at de overtager de faciliteter F-16 bruger idag.

    • Jesper Kjær Nielsen Klart, har selv været der. Men de kære nye fly har tilsyneladende en støjprofil som langt overgår de grænseværdier, som jo i princippet skal sikre jeres velfærd mht for meget støj. Ikke utænkeligt at det kunne ramme boligpriserne ?? Jeg vil ikke på nogen måde være sortseer men når man har været begge steder, er det ikke svært at se at forholdene i Karup giver størst fleksibilitet uden at konflikte med privat beboelse.
      Nu må vi se hvad politikerne finder på.

    • Henrik Gormsen Hvis du ser på Karup er der sådanset flere 3. gen. sheltere end der er på SKP … Så den vej rundt vil det ikke blive dyrere på Karup … Iøvrigt er der masser af plads til 27 – 5 kampfly på Karup… ved siden af eksisterndende enheder …

    • Stefan Maroti Lidt afhængig af måden det nye fly bliver brugt på risikerer vi, ud fra de tal jeg har set, at det faktisk kommer til at plage mindre end F-16 gør idag. F-16 starter næsten konsekvent med efterbrænder hver gang, og ihvertfald når de har ekstra tanke på. F-35 vil nok komme til at flyve noget mere uden ekstra tanke, så selv om den så skulle bruge lidt brænder på jorden, kunne det godt tænkes at den kunne slukkes noget før end de gør idag. Det ville måske opfattes som en støj reduktion.

    • Henrik, kan du oplyse hvor meget længere flyvetiden er til Karup fra Bornholm kontra Skrydstrup til Bornholm?
      Lidt længere flyvetid til træningsområderne gør det ikke til en IC4. Igen man skal lave en hel evaluering af de mulige placeringer.

    • Ja, det kan jeg, men ikke her på facebook ;-) Men jeg kan oplyse dig om at det er forbudt at flyve overlyds over land, og det er forbudt at flyve gennem Malmø FIR i Dansk militær luftfartøj. Prøv at kigge på google earth, og lav en sti. Husk du skal hjem til Karup igen ;-) ;-) de kordinater jeg gav dig er bare nogen jeg fandt på ved Christians ø. Vi kommer længere ud ;-)

    • Henrik Gormsen I gamle dage da vi fløj med F-104 Starfighter var disse jo stationeret i Aalborg. Husker endnu et par gange overlydsbrag over Midtjylland når de skulle ned og intercepte afhoppere fra DDR ved Bornholm eller provokerende Warsawapagt fly over Østersøen. De nåede det hver gang, og de gav den gas. Så landets størrelse taget i betragtning betyder den del nok ikke alverden.

  2. It sager, manglende indsigt i budget analyse, uholdbare budgetvurderinger af f35 indkøb, k-notat, støjberegninger der blev væk, for at bare nævne nogle af de mange ting som departementet har vist at de er inkompetente uden sammenligning og forsvarets øverste ledelse helt ude af trit med realiteterne.

  3. At have tre aktive flyvepladser i Jylland er spild af tid og penge. Skrydstrup har problemer med at tiltrække arbejdskraft og jorden ved Aalborg er mere værd end den i Karup, så man bør kraftigt overveje en plan om at samle alle de jyske aktivitet på en flyvestation og kraftigt overveje om ikke at det skal være Karup. Når forsvaret er barberet ind til benet skal det ikke også fungere som regionsudvikling i udkantsområderne.
    Når man opdager en ekstraregning på 500-600 mi kr ved at vælge Skrydstrup, så bør man genåbne processen med valg af hvor den skal høre til, for at se om man kan undgå den ekstraregning. Igen, når forsvaret er presset skal man ikke hælde en halv mia kr ud på ingenting og lokalpolitik i Skrydstrup.

    • Skal både jagerfly, helikoptere, transportfly, jægerkorpset og alt hvad der ellers er af logistik og uddannelse omkring de tre steder samles ét sted – som for øvrigt også er en civil lufthavn?

    • Det bliver det ikke billigere af, nok tvært imod. Skrydstrup har allerede mere end 27 pladser at stille flyene på, men nogen drømmer om en super line inde i Skrydstrup by. Håber ikke det går igennem for dem der bor i den vestlige del af Skrydstrup by.

    • Hvorfor mener du det, Morten? De er der ikke endnu og der er ikke gravet et spadestik til dem endnu.
      Når det koster 250 mio kr ekstra at placere dem i Skrydstrup, dvs 650 mio kr i alt, så mener jeg at man bør evaluere hvad det vil koste at lægge dem i Karup til sammenligning.

    • Det med at forsvaret ikke kan tiltrække varme hænder ligger ikke i et geografisk problem ! Støj problematikken her drejer sig om at man vil samle alt operation med F-35 tæt på Skrydstrup by, og ikke fortsætte med at bruge de forholdsvis øde områder der bliver brugt af F-16 idag. Det kunne være interessant at få forklaringen på det !!

    • Fordi at folk gerne vil bo i Vojens for at have en karriere i forsvaret? Hvilken planet er du fra? Da de havde mekanikerproblemer var manglen størst i Skrydstrup, sekundært i Karup og mindst i Aalborg. Hvad siger det? At det er nemmere at rekruttere og beholde mandskab når der er større byer inden for pendlerafstand, mens at Vojens er et hul i jorden hvorfra der er langt til alt.

    • Troels Halken fordi Skrydstrup har en enorm bygningsmasse i forvejen. Bygninger som er skræddersyet til at vedligeholde jagerfly. Og bygninger som vil koste mindst 1/2 mia ekstra at erstatte på Karup..

    • Troels Halken Jeg er fra jorden, Bevtoft, lige syd for Skrydstrup. Jeg arbejdede på Skrydstrup i 30 år med F-16, og bor der stadig. Har fået et nyt dejligt arbejde i Esbjerg. Jeg gentager, det er ikke et geografisk problem der gør at folk ikke gider forsvaret. Så kan du selv gætte på hvorfor. Der kommer rigtig mange igennem uddannelsen til bl.a flyvemekanikker, men de forsvinder stort set lige så hurtigt igen.

    • Man kan komme til Århus på en time, Aalborg lidt længere, og til Silkeborg, Viborg, Herning på under en time. Det giver en solid rekrutteringsbase. Hvor langt kan man nå fra Skrydstrup på en time?

    • Morten, det er et mere relevant argument. Men med ændringer for 650 mio kr, så lyder det ikke til at Skrydstrup er indflytningsklar. Det er derfor at jeg efterlyser en mere gennemgående analyse af mulighederne, i stedet for at bruge forsvaret til at føre lokal jobpolitik med. Når politikerne har skåret så dybt i forsvaret, så er det mindste man kan gøre at sikre at pengene anvendes mest effektivt – og det vil sige at man både bør evaluere hvad de alternative muligheder koster, samt at man bør have en strategi om på sigt at nedlægge en eller to flyvestationer i Jylland.
      Henrik, det er rigtigt at det ikke er den eneste årsag, men forsvaret gør det ikke nemmer for sig selv hvis man skal bo i Vojens. Så tror da fanden at de stikker af til det private.

    • Henrik Gormsen Ja, men de der øde områder du ævler om ligger jo kun syd for hovedbanen. så det giver jo ikke nogen nævneværdig støjreduktion ift Skrydstrup By… Støjen bør måles på hovedbanen, da det er der den største støj kommer fra når flyene starter med efterbrænder …

    • Troels Halken Der er ikke langt til motorvej fra Skrydstrup. 10 min, så det giver 50 min af motorvej. Sønderborg til Horsens – over til Odense. Selv bruger jeg en time til Esbjerg, og det sidste hjørne Tønder 35 min. Jeg gentager for tredie gang ;-) Det er yderst sjælden geografien der skræmmer de varme hænder væk fra forsvaret. De rekrutterer som aldrig før, men hullet (i hele forsvaret) er lige så stort i den anden ende. Kolding, Haderslev og Åbenrå huser nok hovedparten af dem der arbejder på wingen idag. Hvis man har større krav end det, så er man vanskelig efter min mening.

    • Troels Halken Hvor står det henne at det er en naturlov at flyene skal placeres på Skrydstrup, som jo er udkants Danmark. (rekruteringsproblemer) Hvis man vil se på personel rekrutering bør man da overveje om man ikke skal koncentrere flyvevåbnet på Tirstrup og Aalborg som jo er 2 flyvesationer der ligger tæt ved henholdsvis Aarhus og Aalborg hvor folk gerne vil bo og arbejde. Den mulighed kan der jo også overvejes inden man spilder en masse skattepenge i Skrydstrup på opkøb af ejendomme …

    • Troels Halken Klart at det kræver store ombygninger på Skrydstrup før den er klar til F-35. Sikkerheden alene giver en kæmpe regning. 650 mio er ikke småpenge det giver jeg dig. Men de ville række som en skrædder i helvede hvis man skulle starte forfra med at bygge i Karup..

    • Troels Halken, at blande jagerfly, som kan ske at skulle starte med skarp bevæbning under patrulje og afvisninger, med en civil lufthavn, er en rigtig dårlig ide. Det kommer nok ikke til at ske. Det er ikke en gang tilladt at lande med flares ombord i en civil lufthavn. Heller ikke nødlande.

    • Kolding er også en interessant by, men det giver altså ikke så stort et rekrutteringsgrundlag som i Karup, Henrik.
      Allan, det er det jeg spørger om. Men det ser ud til og har hele tiden set ud til at det er et politisk spørgsmål, hvor at placeringen skulle være, da borgmesteren i Haderslev er en venstremand. Jeg har ikke set en evaluering alternativer.
      Morten, Allan skrev i en anden tråd at der er tredje gen shelters i Karup, så man starter ikke fra bar bund.

    • Troels Halken, ang. din kommentar om (citat) ” Da de havde mekanikerproblemer var manglen størst i Skrydstrup, sekundært i Karup og mindst i Aalborg. Hvad siger det?” så kunne det også tænkes, at det var fordi arbejdspresset var størst på F-16 mekanikerne pga. de mange udsendelser, med lille mulighed for afløsning. Det var i hvert tilfaldet ‘flaget’ som et stort problem tilbage i ’15.

    • Hmmm hvad så med de omkring 700 mennesker der er på stationen i Skrydstrup med , i dag… Tror du selv på af de så bare tager med til Karup…. Så skal du sgu se et fastholdelse problem der er til at føle på.a

    • Måske er det ikke et spørgsmål om jord, men økonomi og beliggenhed, dvs. evnen til at tiltrække og fastholde kompetente medarbejdere, samt ikke mindst, deres familier. Skulle man lukke Aalborg, vil det kræve investeringer i størrelsesorden 3-4 milliarder på Karup, ikke særligt hensigtsmæssigt, især ikke, når Aalborg er den bedst og billigst drevet, af de alle 3 Flyvestationer.

    • Forsvaret skal ikke bruges til skabe arbejdspladser. Ellers må politikerne sende en ekstra pose penge med.
      Kan man spare fx 200 mio kr ved at lukke en lufthavn om året, så skal det jo tages med i overvejelserne, kontra hvad det koster at holde dem åbne kontra investeringen ved at centralisere aktiviteterne. Aalborg lufthavn er den der har de dårligste udvidelsesmuligheder og den ligger samtidig tæt på en større by, hvilket gør jorden mere interessant i forhold til salg end hvis den ligger på en mark uden for Karup eller Skrydstrup. Det kan godt være at der skal være to flyvestationer i Jylland, hvis det er billigst.
      Det er derfor at spørgsmålet er lidt større end bare pr automatik at placere F35 i Skrydstrup.

    • De har været den rundt for længe siden ;-) Værløse ligger idag på Ålborg, samt Karup, og Vandel ligger også på Karup. ;-) Karup har taget imod andre flyvestationer ved hvert andet forsvarsforlig siden murens fald….

    • Ja Skrydstrup mangler flest flymekanikere, dette har dog intet med den geografiske placering at gøre. Men meget andet, Skrydstrup har betydeligt flere flymekanikere ansat end både Ålborg og Karup, procentvis er der ikke den store forskel. Desuden stopper F-35 jo ikke med at give lækker lyd fordi den pludselig bliver flyttet til Kålrøv eller omegn

    • Du kan jo kigge på en kort over Karup og sammenligne med planerne for Skrydstrup. Der er ikke forskel i den lyd som flyet producerer, men der er forskel i afstanden til bebyggelsen.
      Nu vil de jo alligevel bygge ny sheltere i Skrydstrup. Eller rettere det ser ud til at de skal lave en helt ny plan, og se om de kan flytte det hele syd for landingsbanen. Gad vide hvad det kommer til at koste.

  4. Bananrepublik er det mest sammenlignelige! IC4 er det rene pjat ved siden af!

    Tror F-35 er det skrappeste kampfly, når det er færdigudviklet; men den danske udgave af forretningsgangen er så gennemført amatøragtig, at det skriger til himlen!

    Hvis vi altså ikke også her fyldes med løgn! – Siden ting og sager dukker op, punktvis!

  5. Sjovt som den histore ikke handler om bevist løgn og bedrag og befolkning var ført bag lyset.. næææ nu handler den bare om at
    Vi flytter det til et nyt sted og så glemmer vi bedraget

  6. Hold kæft en gang mundlort.
    Skrydstrup er det eneste rigtige sted at placere dem, moderne faciliteter på Karup til Draken det som er moderne på Karup, huser helikoptere og Ålborg dur da heller ikke
    Der bliver da skrevet så meget lort af folk som ikke har forstand.
    Og selvfølgelig har pressen da ret i alt de skriver i denne sag, det har de jo altid klap i og lad de fly komme til Skrydstrup

EFTERLAD ET SVAR