BREAKING NEWS!

Lockheed Martins F-35A Lightning har vundet regeringens gunst i kampen om at blive Danmarks nye kampfly.

Regeringen indstiller kampflyet F-35 (Joint Strike Fighter) til at være det kampfly, der skal erstatte Danmarks F-16-fly. Det erfarer TV2.

Mere præcist er det en ordre på 27 fly af typen F-35A Lightning II, der produceres af Lockheed Martin, som bliver regeringens anbefaling.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og forsvarsministeren Peter Christensen (V) vil ifølge en pressemeddelelse fra regeringen oplyse om regeringens anbefaling på et pressemøde klokken 10 torsdag.

Pressemeddelelsen oplyser dog ikke, hvad regeringens anbefaling vil være.
Nyt Kampfly Program-kontoret under Forsvarsministeriet har for kort tid siden afleveret sin evaluering af de tre kandidatfly – det fælleseuropæiske Eurofighter, og de to amerikanske fly F18 Super Hornet og F-35 (Joint Strike Fighter).

LÆS OGSÅ :  F-35A på vej til Europa for at deltage i øvelse

Herefter er der lagt op til, at de øvrige partier (SF, R, K, S, DF, LA) får mulighed for at se rapporten, og forsvarsforligskredsen beslutter, hvad der skal være Danmarks kampfly i de næste i hvert fald 30 år.

Hverken Dansk Folkepartis forsvarsordfører, Marie Krarup, eller SFs forsvarsordfører, Holger K. Nielsen, ønsker onsdag eftermiddag at kommentere nyheden. De Konservatives forsvarsordfører, Rasmus Jarlov, er dog ikke tilfreds med antallet.
– Jeg synes, det er for få fly, og jeg kan ikke tage stilling til, om det er det rigtige fly, før vi har modtaget rapporten fra det såkaldte kampflykontor, siger han til Ritzau.

– Men jeg er glad for, at vi kan få et forslag fra regeringen på banen, så vi kan komme i gang med forhandlingerne, for vi trænger til at få truffet en beslutning om nye fly. Det kan ikke vente længere.

LÆS OGSÅ :  F-35A på vej til Europa for at deltage i øvelse
Annonce

/ritzau/

 

 


Tilmeld krigeren.dk nyhedsbrevet

101 KOMMENTARER

    • Nu er nye F-16 jo ikke en mulighed, de sælges ikke “ud af USA” længere, fordi: så kan F-35 ikke sælges! Se, det burde jo nok få alarmklokkerne til at ringe…

  1. Det er skutte Breaking News…
    Det hele var jo aftalt på forhånd..
    Og vi alm borger skulle således manipuleres i at tro at vi kunne følge med på “sidelinen”…

  2. Det kommer ikke til at virke, altså typisk danskere vi har simpelthen de tåbeligste embedsmænd til at rådgive de uerfarne politikkere som nu engang skal varetage vores interesser. Lyt nu for engangs skyld til dem det skal bruge disse fly og som er de absolut bedst til vurdering af deres egenskaber https://ing.dk/artikel/tidligere-officerer-advarer-mod-kobe-f-35-182919
    Det er rystende at det kan lade sig gøre at være så snæversynet i et oplyst samfund og dermed også i et oplyst og ellers velfungerende millitær.

  3. Så negative folk er.

    Ja det er et dyre fly og ja det har stadig nogle rent software messige problemer, men det er et fly som teknisk set stadig ikke er fuldt færdigt udviklet, hvilket kan vise sig at gå en af to veje endten bliver det noget lort eller så kommer det til at fungere.
    Er vel heller ikke uden grund at det fly skal ind og overtage for det fly amerikanerne bruger lige pt.

    Man skal jo også tænke på at det er et helt NYT fly.
    F-18 er efterhånden en meget gammel sag 20 år hvis jeg husker rigtigt. Hvilket jo betyder at det har en langt kortere levetid i forhold til f-35.
    Euro-fighteren er heller ikke et nyt fly længere hvilket man jo kan argumentere for at så er det jo gennemprøvet og har bevist at det virker.
    Men hvis vi bare altid vælger det som er “gennemprøvet” i flere år så kommer der jo heller aldrig en ordentlig udvikling på tingene fordi ingen “tør” prøve noget nyt.

    Og så er det et delvist dansk udviklet fly i den forstand at der har været danske firmaer ind over udvikling og produktion af flyet hvilket jo i det lange løb kan vise sig at være en fordel for Danmark i fremtiden i form af videreudvikling på flyet og mulighed for flere danske arbejdspladser.

    Og så lige til dem der råber op om at det udsulter resten af forsvaret for penge så skal man jo lige huske på at dette er penge der er blevet “sat til side” til dette projekt så det er ikke nogle penge de skal ud og finde andre steder i forsvaret.
    Plus det er jo ikke kun luftvåbnet der får nyt matriel, Hæren har lige investeret i nye køretøjer som skal overtage for den gamle pirahana. Det skabte bare ikke lige så meget ballade.
    Og hæren er også på indkøb efter nyt artilleri. Så ville være synd at sige at denne handel ville udsulte forsvaret for penge.

    Personligt mener jeg det er på tide vi får skiftet de gamle forældet fly ud når der nu har været tale om det i over 6 år, og så er det da fedt at man tør og være med til noget nyt som måske kan fremme lidt udvikling.

    • At sige, at F-35 har nogen software problemer (og implicit at det ikke har andre) er som at sige at de havde et lille uheld på Fukushima og lidt uregelmæssigheder på Tjernobyl…

    • Thorsten du skal læse noget mere op omkring F-35’eren og dens udvikling og hvad det har kostede indtil videre samt hvor forsinket den er, og så os lige hvor meget den har kostede USA indtil videre.

    • Siger ikke at det er det eneste problem den har i og med at det stadig er delvis under udvikling. Men det er det største problem det har lige nu, især fordi det ikke er så længe siden de måtte genstarte alt elektronik i et af flyene under flyvning.

      Og så som en lille side note så var tjernolby faktisk mere eller mindre en “uregelmæssighed” der gjorde at de havde en kernenedsmeltning. (Lettere forsimpling da der var flere faktorer der var skyld i det, der iblandt menneskelige fejl)

    • Det danske forsvarsbudget giver ikke muligheder for at eksperimentere. Vi skal vælge et billigt og gennemprøvet produkt. Det nytter ikke at tænke 20 år frem i tiden. Fordi om 20 år er man helt holdt op med at bruge bemandede fly. Allerede i dag er piloten den svage del og han bevares kun af nostalgiste årsager.

    • Æh nej Thorsten, dens største problem er at den ikke kan dogfighte, ikke kan slås på afstand heller, at stealth er en myte, at den er ufatteligt dyr, at den er så dyr at holde i luften at piloterne ikke får trænet og at den ikke er god til luft-til-jord og ikke kan loiter og støtte.

      Hov… det var mere end et stort problem. Basalt er dens største problem, at den prøver at mester alt. Og den, der prøver, at mestre alt- mestrer INTET. Du kan ikke være verdens bedste fodboldspiller, golfspiller, spykaster, badmintonspiller og marathonløber på én gang. Og INTET fly kan klare de opgaver L-M har forblændet politikerne med tilfredsstillende.

    • F18 er en gammel sag efterhånden, det er vi enige om. Men du skal ikke sidde og fortælle mig over Facebook, eller face to face for den sags skyld, at vores jæger piloter flyver i et fly, som har software og hardware som er 30 år gammelt. Flyene bliver opdateret konstant, og jeg mindes da også at man havde valget om at blive ved med det. Hvorfor skulle man ikke gøre det?

      Nå jo, jeg havde lige glemt Rusland. Fordi hvis de invaderer Europa, og det er virkelig et kæmpe HVIS, så står Danmark da også til at redde med vores eget militær.

      Glem det..

    • Der er ikke blevet sat en krone til side… OG pengene skal findes inden for forsvarets rammer. Så jo det kommer til at gå ud over resten af forsvaret. Alt andet er naivt at tro, der kommer til at være store anskaffelser ifbm værktøj, diagnoseudstyr, software opdateringer og mange andre udgifter man givetvis ikke har taget højde for :)

    • Ja og det er ubruligt i en dogfight, hvad skete der sidst at man fravalgte det, nåååår ja fine nye dyre kampfly blev skudt ned i hobetal af gamle og “outdated fly”

    • En ny IC 4 saga starter, kunne de da blot have købt F16 fra blok 60, USA vil selv købe dem som arbejdshest i deres flyvevåben indtil alle fejlene er lavet i bla. F35 flyene, hvad har disse hovedløse politikere tænkt sig vi skal flyve med indtil de er kampklare ? ? ?

  4. Ja selvfølgelig……
    Klart skal det værer det dyreste og mest ufærdige, der er jo ingen grund til at vælge noget der virker og er billigt (Griben)
    Næ næ, ingen kvaler – skatteyderne betaler !!!!!!

  5. Ja jeg tænkte det nok, Murphys lov… men jeg håbede jo. Håb har min kloge mor noget at sige om; “Du kan håbe i den ene hånd og spytte i den anden, og se hvad hånd du har mest i”. Og det blev igen bevist, hvor viis en kvinde hun er.

  6. Der er ikke en skid breaking ved det, der imod en skandale. Ja hvorfor skulle man tag noget der er tryed and trusted når man kan købe noget som skal bygges og ved ligeholdes af det samme firma som var bag IC-4. Det er total hjernedødt det de har gang i og det stinker langt væk af et politisk beslutning for at gør Amerikaerne glad. Føj siger jeg bare……..!

  7. Jaja… Så ved vi da hvilket selskab der har guffet mest politiker “diller”
    Lad os da endelig tage et u-afprøvet fly som taber air superiority kampe til det fly vi allerede har… Men lad os da endelig lave en ny tårnfalk for der skal vel spares på software!

    • Baseret på alle de dogfights danske F-16 har været i de sidste årtier? Men hvad, F-16 var jo også en dogfighter fra start, men har da virket meget godt som bombefly.

  8. De må da have drukket for mange stifter i den regering.
    Har vi virkelig råd til at smide penge ud til en gang flyvende IC4?
    Har de danske politikere da slet ikke lært noget.
    Var det ikke bedre at købe et fly som flyver og er testet igennem?
    Vi har ikke brug for noget isenkram som ikke virker og hvorfor skal man absolut vælge amerikansk? Hvorfor ikke vælge Euro Figtheren eller Jas Gripen 39?
    Ved godt svenskerne har trukket deres bud, og det gjorde de garanteret fordi de kunne se at de danske politikere ville vælge F35 uanset hvad.
    Men ministrene får garanteret i en rigtig stor gave fra Lockheed Martin.

  9. Det er utroligt med skjulte eksperter der er her – søg dog ind i forsvarsministeriet!
    Vi skal liiige huske at F-16 var brand new den gang og at Danmark var blandt de første også på forsøgsplan til at flyve og modtage F-16 ( som havde mange problemer med softwaren som skulle holde den flyvende ) …

  10. Efter min mening burde vi købe draken igen det er et rigtigt Ninja fly også har vi råd til lidt flere og for resten af de penge vi spare skal vi så købe et stort antal B 52 bombefly både for at have dem i baghånden

  11. Amerikanerne presser den danske regering til et dumt køb.
    Danmark har lavet en fejl ved at investere penge i projektet. Eller det har dem “””””vi stoler på”””””. De ved ikke hvad de har gang i. Det er piloterne der skal pege på det næste kampfly sammen med hærens øverste kommando. OG UDEN POLITISK INDFLYDELSE. PS vinge fanget er for lille den har svært ved at lave en skarp drejning og det siges at den ikke har godt med koldt vær= Grønland ;). Og så kan den intet 100% og slet ikke dog fighte. Og den kan godt ses af radar ;)

  12. Igen lader det til at lille Danmark ikke tænker sig om og kun tænker på arbejdspladser. Hørte kun dette argument fra de politikere som udtalte sig på TV. Sidste gang man tænkte på arbejdspladser holdt IC4 stille i X år. Så jeg kan sagtens følge dem som drager paralleller hertil. Håber stadig, lidt naivt måske, at politikerne besinder sig og vælger noget som flyver, altså en hyldevare. Her kunne F-18 være en god mulighed f.eks. af dem som er i spil.

  13. Det er jo hvad man kan forvente af vores politikker der er ikke mange dansker der ville have IC4 eller de f35 eller alle de immigranter det er blevet en sport for vores politikker og se hvordan de bedst kan tage pis på os dansker der betaler skat + deres løn.

  14. Det er da helt vildt så negative de fleste er. Jeg fatter det slet ikke. Men det her forum er måske ligesom facebook. Alle kan udtale sig på et løst og useriøst grundlag, uden konsekvenser. Hvor mange af jer der har udtalt sig i denne streng ved egentlig noget om jagerfly???
    Det kan sikkert tælles på en hånd. Nu vil jeg ikke kalde mig en 100% ekspert, men jeg er flymekaniker og arbejder til dagligt i Skrydstrup på F-16.
    Man skal huske at dengang vi købte F-16, da var den det aller nyeste inden for jagerfly. Det var en 4. generations jager(det var den eneste i hele verden som var en 4. generations jager). Den var ikke gennemtestet da vi bestilte den. I dag skal vi til at bestille nogle afløsere for F-16.
    F-18 er en 4. generations jager, Eurofighter er en 4. generations jager. F-35 er en 5. generations jager(den eneste i hele verden) Der går omkring 8 år inden vi får den første F-35, så mon ikke “alle” de værste børnesygdomme er væk til den tid. Der vil altid være opdateringer. Det er der stadigvæk til vores gamle F-16.
    Så hvis vi skal følge med tiden, så skal vi selvfølgelig købe det nyeste. Og lad nu være med at stole på alt hvad diverse avisers selvbestaltede “eksperter” udtaler sig om.
    Lad mig give et eksempel: Hvis du har en PC med en Core i3 processor og PCen går i stykker og du skal købe en ny. Køber du så en i3 eller nyere??

EFTERLAD ET SVAR