Boganmeldelse: Slaget om Nordatlanten

SLAGET OM NORDATLANTEN

Den længste militære kampagne under Anden Verdenskrig var kampen om Nordatlanten. Med sit højdepunkt fra 1940 til slutningen af 1943. Hvor magtbalancen tippede frem og tilbage. Et kapløb om at udvikle nye våben, taktikker og modforanstaltninger. Alt imens Kodebryderne og efterretningertjenesterne forsøgte, at afsløres fjendens næste træk.

SLAGET OM NORDATLANTEN
Cover: SLAGET OM NORDATLANTEN

Den tyske flådes jagtede de allieredes handelsskibe, med så stor effekt at England mistede flere skibe, end de kunne nå at bygge. På et tidspunkt er det så kritisk for England, som trues af hungersnød hvis ikke flere skibe med forsyninger slap igennem Atlanterhavets mørke. I juni 1942 havde England mistet over 1000 skibe.

Den tyske flåde vidste godt at søslag mod Englands store og stærke flåde, ville blive et nederlag. Den engelske flåde jagtede med store ressourcer den tyske flåde. Den kendte jagt på slagskibet Bismarck viser dette.
Den tyske flåde satsede på deres ubådsvåben og målet var handelsskibe. Skibe der kunne komme med mad, våben og alt andet som England så desperat behøvede. Handelsskibene kom fra mange lande, heriblandt Danmark, Norge og søfolkene ombord var civile. Deres bidrag er blev hurtigt overset og glemt efter krigen. Denne bog skriver deres historie og hvilken afgørende betydning deres indsats gjorde.

Slaget om Nordatlanten fortæller om dristige og dygtige ubådsbesætninger som jagtede handlesskibene. Om desperate handlesflåde besætninger der ikke kun kæmpede mod fjenden, men også vejret. Både henover Atlanten både sommer og vinter, eller nordover forbi Norge til Rusland, hvor ishavet også var en stor udfordring. Den engelske flådes kamp og til tider magteløse kamp. Indtil taktikker med fly og støttehangarskibe, hvor nye langtrækkende fly kunne støtte og jagte ubådene. Men ikke mindst fik radaren tippet magtbalancen over til de allierets fordel. Slaget om Atlanten kostede De Allierede 75.000 mand, 2000 handlesskibe og næsten 200 krigsskibe. Tyskland sendte 40.000 ubådsfolk ud og knap 10.000 kom hjem igen.

Bogen består af 13 kapitler som i kronologisk rækkefølge fortæller de barske og spændende historier. Bogens mange billeder, tegninger og kort udsnit understøtter og levnedegøre historierne. Til en samlet interessant og meget flot bog, som er seriøst og gennemarbejdet, dog uden at blive tung og svær at forstå. Man drukner ikke i detaljer, bogen balancere fint i sine historier.
Er man meget historie interesseret vil man nyde denne bog. Er man bare lidt nysgerrig vil man nyde denne bog. Som ikke nødvendigvis skal læse fra enden til anden. Man kan tage et kapitel ad gangen og bladre bogen igennem og se billeder og læse billedeteksten. Bogens let tilgængelighed i form, de mange billeder og de spændende historier gør, at bogen også henvender sig til at bredere publikum.

En meget interessant bog. En meget flot bog. En oplagt gave ide.
TITEL: Slaget om Nordatlanten
UNDERTITEL: Søslagene der afgjorde Anden Verdenskrig i Europa