Billedeserie: Ombord på verdens største våbensystem

Vi har besøgt verdens største våbensystem et sted ude i stillehavet. Det amerikanske hangarskib af Nimitz klassen; USS Carl Vinson.

One minute on USS Carl Vinson from Krigeren.dk on Vimeo.

Fly ombord:
24 x F/A-18E (Super Hornet)
10 x F/A-18F (Super Hornet)
10 x F/A-18C (Classic Hornet)
4 x EA-18G (Super Hornet – Growler)
4 x E-2C (Hawkeye)
2 x C-2A (Greyhound)
11 x MH-60R/S (Seahawks)

Der er en speciel atmosfære ombord på hangarskibet. Det er en flydende by. Et samfund der flyder rundt i stillehavet, med en hverdag som de ansatte kalder for groundhog-day. Det er de samme områder af skibet personellet bevæger sig rundt på, de samme opgaver og de samme mennesker de møder hver dag. Dog er der nogle gange personer som får forvildet sig på et dæk hvor de ikke høre til.

De amerikanske hangarskibe af Nimitz klassen kaldes verdens største våbensystemer. Vi var så heldige at blive inviteret af US Navy til at komme ombord som DV [Disguished visitor] på USS Carl Vinson (CVN70). Hun er en kæmpe klippert, som trods af sine 100.000 tons kan flytte sig med 30+ knob (56+ km/t) ved hjælp af sine to atomreaktorer.

Det er en hel speciel oplevelse at lande på et hangarskib, og blive fanget af en trapwire. Lige så stor en oplevelse er det at blive skudt afsted som vi gjorde det i et C-2A (Greyhound) fly.

USS Carl Vinson har en besætning på ca. 5000 mand M/K, hvor ca halvdelen betjener selve skibet og resten de 48 operative kampfly, 4 overvågningsfly, 2 transport/ cargo fly og 11 helikoptere. Til sammenligning tæller det samlede danske flyvevåben ca 4.200 mand og vi er ved at købe 27 kampfly.
CVN70 er blot et ud af i alt 10 hangarskibe i Nimitz klassen.

Flightdeck er enormt når man står på det. (18210 m2). For en F-18 der lander med afterburner, er det et knappenålshoved at lande på. Piloterne kalder selv deres landinger på et hangarskib for et ‘controlled crash’. Lige inden de rammer flightdeck giver den den fuld gas/ afterburner. For rammer de ikke en af de tre wires, skal de have nok fart på til at lette igen.

Comments

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Loader…

0

Din reaktion / kommentar ? Du kan enten vælge at benytte via Facebook, eller nederst (standard kommentar)

0 kommentarer