Det Konservative Folkeparti med Rasmus Jarlov i spidsen har inviteret offentligheden til høring omkring anskaffelsen af nye kampfly, på fredag i Fællessalen på Christiansborg. De tre producenter Lockheed Martin (F-35 Joint Strike Fighter), Boeing (F-18 Super Hornet) og Airbus (Eurofighter Typhoon) havde alle takket ja til at møde op og svare på spørgsmål fra offentligheden.

Men nu har den amerikanske regering bremset Lockheed Martin og Boeing for deltagelse i høringen.

Rasmus Jarlov skriver på sin Facebook side:

“Jeg har netop modtaget besked om, at den amerikanske regering (Pentagon) har forbudt Boeing og Lockheed Martin at møde den danske offentlighed til vores høring om kampfly på fredag. De havde ellers meldt sig klar til at deltage med deres topfolk, men melder nu afbud på ordre fra den amerikanske regering.

LÆS OGSÅ :  Forsvarsminister afviser kritik af regnestykke bag kampfly

Det er selvfølgelig lidt ærgerligt at få den besked med to dages varsel, når 150 mennesker har sat eftermiddagen af til at møde dem, og vi har brugt en del tid på at arrangere høringen.
Men først og fremmest er det ærgerligt, at offentligheden ikke kan få lejlighed til at tale med producenterne og stille spørgsmål. Formålet med at invitere producenterne har været at sikre åbenhed og en åben debat om valget af fly.
Det får vi så ikke. Nu bliver det i stedet kun Forsvarsministeriets kampflykontor, der har haft mulighed for at tale direkte med producenterne. Som folketingsmedlemmer og offentlighed vil vi derfor kun få filtreret information gennem kampflykontoret og ikke mulighed for at stille spørgsmål direkte til producenterne. Det giver ikke os folkevalgte og offentlighed lige så gode muligheder for at forstå dette indkøb til 30-90 milliarder skattekroner, og det ærgrer mig selvfølgelig, fordi jeg er stor tilhænger af åbenhed og gennemsigtighed, når vi skal forvalte skatteydernes penge og træffe store politiske beslutninger”, skriver Rasmus Jarlov (K) på sin Facebook side.

LÆS OGSÅ :  Claus Hjort åbner for ny placering af kampfly i Skrydstrup

Den sidste producent Airbus (Eurofighter Typhoon) har bekræftet deres deltagelse på fredag, og derfor gennemføres høringen med dette ene fly.
(Kl. 12:30-14 på Christiansborg).

For tilmelding og update på kampflyhøringen klik her.


Tilmeld krigeren.dk nyhedsbrevet

52 KOMMENTARER

    • Pointen er at vi ikke skal have en ny flytype. Uanset hvem der sidder ved roret. F-16 i ny udgave er totalt opgraderet og virker faktisk. Vi har piloter som er uddannet på det fly. Vi har mekanikere. Vi har værktøj. Vi har ammo. Vi har faktisk det hele. Men vi har super godt råd så lad os smide 20 milliarder i røven på en helt ny flytype som ikke engang det amerikanske luftvåben kan få til at virke. .. Desuden er der nettop lagt en rapport på bordet som siger at det er ikke nye fly der skal satses på men derimod på flåden. Det er regeringens egen mand som har udarbejdet den rapport med henblik på hvad vi skal satse på millitært fremadrettet. Den siger helt klart at det er i dk og særligt fregatter der skal købes. Vi har ikke brug for en ny flytype som stadigvæk ikke er færdig udviklet. Det er håbløst.

  1. Ok, danske piloter må ikke prøve flyve før et evt køb og vi må heller ikke stille spørgsmål, man forventer at vi bare hoster op med penge? det er fuldstændig vildt, der er så mange røde flag ved det køb her, til at starte med var jeg ellers på hold JSF, men det har ændret sig.

  2. Køb Jas-Gripen 39 i stedet for hos vores svenske broder folk i stedet for at slikke røven på de amerikanske selskaber. Jas Gripen 39 er vel et udemærket kampfly for DK..

  3. Har hele tiden holdt på vi burde købe gripen…

    Men hvis valget skal stå mellem F35, F18 og Eurofighter, så har Pentagon da lige diskvalificeret F35 og F18…

    Støt din lokale købmand, køb europærisk (nu vi desværre ikke køber svensk “Gripen”)… Eurofighter tillykke, du bør være vinderen af dette udbud

  4. Tja køb af F-35, der skal lige bygges nyt, for bare service af coatingen er omstændelig. Flyene larmer noget mere, så opkøb af ejendomme i støjzone og opvarmede hangarer etc. Nordmændene må bygge om for 8 mia kr. For at kunne servicere flyene.
    Og for at det ikke skal være løgn, så skal de bygges og have større eftersyn i Italien

  5. Ja nu er der kun 1 vej, og det er at sige STORT NEJ, til nye kampfly, så kan de nemlig lære at åbenhed er vejen frem ,hvis der overhovedet skal handles fly !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! )<;

EFTERLAD ET SVAR