USA’s rigsrevision spår problemer med vedligehold af F35-fly. Professor advarer om en ny indkøbsskandale.

Den samlede regning for de 27 nye F35-kampfly kan blive markant højere end de 66,1 milliarder kroner, som regeringen har lovet Folketinget i beslutningsgrundlaget. Det skriver Jyllands-Posten.

Inden Folketinget skal træffe den endelige beslutning om flykøbet, advarer den amerikanske rigsrevision, GAO, i en ny kritisk rapport om, at omkostningerne til vedligeholdelse for kampflyet i USA er steget kraftigt.

På blot fire år er omkostninger til vedligehold af F35-flyet i USA steget med næsten en fjerdedel, konkluderer rapporten.

Den amerikanske rigsrevision skriver:

– I betragtning af at dette allerede er det dyreste våbensystem i amerikansk forsvars historie, er de stigende omkostninger særligt bekymrende, fordi militæret ikke fuldt ud forstår, hvad de betaler for.

LÆS OGSÅ :  Forsvarsminister afviser kritik af regnestykke bag kampfly
Annonce

Usikkerheden får en af landets eksperter i offentlige indkøbsskandaler, it-professor fra CBS Kim Normann Andersen, til at advare politikerne mod at bevilge pengene til “det højrisikable projekt”.

Ole Wæver, professor i international politik ved Københavns Universitet, kalder de nye oplysninger “en bombe under hele projektet”.

Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) medgiver i en mail til Jyllands-Posten, at der kan være risici ved projektet.

Han erklærer sig dog overbevist om, “at vi er i stand til at håndtere de risici, som Rigsrevisionen jo også har peget på”.

Andreas Krog, som driver onlinemediet Nytkampfly.dk, mener til gengæld, at “man skal slå koldt vand blodet”.

– Det her er for det første nogle problemer, der vedrører US Airforce. Og for det andet, er det problemer her og nu, men der er altså seks år, til vi får leveret vores fly, så det kan nå at blive løst, siger han til Ritzau.

LÆS OGSÅ :  Norge parkerer nye kampfly for milliarder i telte

/ritzau/


Tilmeld krigeren.dk nyhedsbrevet

64 KOMMENTARER

  1. Der er leveret 200 stk efterhånden og det virker ganske fortrinligt. Den eneste der har været store problemer med er B-modellen der skal kunne lette og lande lodret. Man kan jo prøve at læse hvad de folk der har lavet og fløjet flyet siger, istedet for hvsd sensationslyste lorte journalister finder på.

  2. Måske er Andreas Krog fra ‘Nytkampfly. dk’ lobbyist for dem der laver F 35 JSF.
    Der er efterhånden så meget lort om det fly, skrot planerne.
    Men mådke får regerigen kommissionen af købet, så det skal nok blive gennemført.

    • Du kan være helt sikker på at Andreas Krog ikke er lobbyist, men derimod en af de meget meget få journalister, der rent faktisk har sat sig ind i hvad alt det med nye kampfly drejer sig om, modsat alle hans kolleger i pressen, som er nød til at trække på hans indsigt.

    • Så kan jeg ikke forstå hans begejstring.
      Mens jeg var på Flyvestation Karup, der var en stor gruppe som var fan af J-39 GRIPEN NG, som lige have gået forøget motorkraften.

    • Gripen er et fint fly, og jeg ville da ønske at det var Gripen NG vi havde købt, men F-35 er bare een generation længere fremme (som i fremtidssikret). At Krog mener at F-35 er et godt valg kan man ikke være uenig i med ham i. Det var F-18 SH også, men der er måske mere perspektiv i F-35, end i de andre kandidater. At prisen så bliver noget højere end 66,9 milliarder… Ja, igen må man bemærke at det er alt for nemt at bruge andre folks penge.

    • Hvis det blev Super Hornet, så skulle hangarene udvides.
      F-35 JSF fungerer endnu ikke, den er over 10 år bagefter i sin egen udvikling, den er utrolig tung vedligeholdelsesmæssigt i modsætning til GRIPEN.
      Slå koldt vand i blodet, siger en blogskribent, goddav do, vi snakker om over 66 milliarder kr. og ingen modkøb fra amerikanerne.
      Svenskerne havde en bog med, hvor der var modkøb for 130 % af flyprisen.
      Plus reservedele til F-35 JSF vil stige vildt, med garanti. En garanti mod dette vil være dejligt, tak.

  3. Hvad kunne man ellers forventer af den sidende regering .Man indsætter en mand fra det sønderjyske ind af bagdøren i Folketinget efter hans exsit derfra, efter sidste folketingsvalg .Han blev hyret til det beskidte arbejde med at købe problem flyene F 35 . Og derefter ud af vagten og står nu nede i Sønderjylland igen.Sådan handler vores LLR som vores såkaldte statsminister og ansvarlige. Dette bliver mere blodig end IT 4 togene, og Dong til sammen .

  4. Hej Kriger.
    Hvad med at skrotte det amerikanske fly, og ty til det europæiske?
    Hvad siger de’ skriftkloge :-)
    Som HR Trump siger lad os gøre Amerika great again!!
    Hvad om vi sagde det samme om Europa.
    England Frankrig og Tyskland har da før og vel også nu lavet materiel i topklasse?
    Eks. leoparden Hvad med Euro fighteren?
    Ved ikke om jeg er helt galt i byen:-)
    Gammel 49’er kriger.

    • Du har fuldstændig ret.det lugter af en ny IC-4 skandale eller een af de øvrige mangfoldige skandaler som det offentlige roder sig ind.i.Og så at amerikanerne kan holde os som gidsler ved at forlaneg 4-5 fly skal stationeres i USa og rep og eftersyn ikke må/ kan ske i DK.Det er dog den værste gang slavegylle der er produceret i lang tid.Køb Eurofighter eller Gripen og kom ud af det kvælergreb,omgående!!!!

  5. Damm “Airborne IC4” Projekt fortsætter – utroligt at Forsvarets Forsvars Udvalg og Minister tillader en åbenlys skandale at fortsætte – inden det er for sent Cancel de F-35 – og købe noget der dur – feks seneste F16, F15 Next Generation eller Super Hornet F18 – Fly som fuldt ud klare opgaverne

    • F-16 Viper er IKKE på markedet. Den sælges ikke ud af USA, fordi det ville tage for stor en del af det potientelle marked for F-35. F-18 er på vej ud, så DK ville stå med en flyflåde som ikke kunne forsynes med resdele. F-15? Måske. Ellers havde Gripen måske været en mulighed. Men F-16/18? Glem det.

    • Joh, Gert Lundsgaard, men vi kan jo ikke nøjes med et kampfly de næste 15 år. Næste indkøb skal holde 35-40 år, og det er der ikke tilbage i F-18. Det er der sikkert ikke engang i Viperen, som jeg ellers gerne havde set som erstatning for vores udtjente F-16. Med det er jo netop derfor den ikke blev udbudt til salg, det havde været for interessant en mulighed. Både for os, Norge, Holland etc.

    • Peter van Dyk så er det dælme en skam, at Danmark allerede har måtte indkøbe en reservedel/dele for, så vidt jeg husker 200 mill, der er ved at udgå, inden flyet er kommet på vingerne. Du kan i øvrigt stadig få reservedele til F-16 så mon ikke også F-18 kan levere reservedele i nogle årtier endnu. Er simpelthen så skeptisk for F-35 købet, der har været alt for meget larm om det fly. Og når så flere amerikanske eksperter og økonomer anbefaler at nedlægge projektet, så hjælper det ikke på skepsissen, heller ikke efter den amerikanske rigsrevisions nye rapport. Så mange milliarder på så usikkert et projekt, det duer bare ikke.

  6. Vi har jo en lang og stolt tradition i Danmark for, at rage lorte-projekter til os, i form af f.eks tårnfalke og pansrede maskinkanoner. Hvis man spørger ud i gruppen hér, er jeg sikker på, at vi ville blive oversvømmet af alle mulige dødfødte projekter, som staten har ødslet skattekroner væk på.. F-35 er blot det sidste i rækken, men det bliver med garanti, ikke det sidste..
    Kan næsten ikke vente på at se skandalerne rulle, når firmaet bag vores IC4 tog, går igang med, at servicere vores dyrt indkøbte kampfly ….

  7. Hvorfor koeber vi ikke andre fly, kom ikke og sig at dette fly er saa godt at det ikke kan falde ud af luften. For samme beloeb kan vi faa 4 gange saa mange Saab grippen som jo ellers overgaar alt hvad potintele fjender kan komme op med. Nej det er ligesom i 1998 da vores GIII skulle udskiftes med et bedre fly CL 604 som ikke kan det samme som det andet. og det underlige er at jeg har set vore GIII flyve og de goer det stadig. Nej der er noget galt her

  8. At lytte til folk med viden på området er bare sund fornuft, men så er det ikke politik og derfor duer det ikke, men man ville ønske at de ansvarlige bare en gang imellem ville lade sig forstyrre lidt at virkeligheden

  9. Gripen vil være et godt bud, på et godt fly for DK. Et godt fly med det bedste i EW kan bære næsten alle våben, prisen er også der, hvor vi kan være med. Vedligehold er meget nemmere og med Sverige som nabo, kan det kun blive godt. Vi kan ikke kun selv lave vedligehold. Men også få langt flere arbejdspladser ud af det i DK. Teknolig overførelse , udvikling og samarbejde. Hvad kan gå galt.
    Jo Det er ikke et NATO fly og hvad så, det er fuld NATO kompatiblet og vi skal ikke løbe efter USA altid. Der vil nok være råd til lidt flere end 27 stk. Hvis vi køber Gripen. De larmer ikke så meget, der skal ikke laves kæmpe ombygninger i Skrydstrup. Vi vil stadig kunne sende fly ud på missoner, måske ikke på den første dag i en krig med en god modstander. Men dagen efter er vi der.
    Selv om vi kunne være med første dag kommer vi det ikke = folketinget.
    Køb Gripen og få et godt fly til Danske forhold og få råd til lidt mere.

Skriv et svar til Peter van Dyk Drop svar